Fisker som puster raskt og dør

Har ei venninne som har et 275 liters som er noenlunde nyoppstartet. Det har ett innvendig eheim 2052 med en svamp og denne ble kickstartet med guffe fra et annet innkjørt kar. Karet har noe brunalger. I karet ble det etter 10 dager satt inn ei sommerfuglciklide, tre maller (L-201, L-102 og L-081) og tre kuhliåler, 2 sebra og 2 tigersnegler.
Etter ca tre dager begynte mallene å virke slappe. De pustet raskt og var bleke. Etter et par dager begynte hun å ta delvannbytter et par ganger for dag.
Dette har hun holdt på med i ca ei uke men etter å ha vært vekke i to dager flyttet hun fiskene over i det innkjørte karet som er på 128 liter. Dette karet har ei innvendig eheim pumpe. Hun mistet en kuhliål før dette, de to andre kom seg raskt til når de ble flyttet over. Men etter at fiskene flyttet over begynte resten av innboererne i 128 l. å puste raskere og hang i overflaten.
Hun har fulgt opp med vannbytter der også og det ser litt bedre ut nå.
Er her nå og vi har testet vannet med Prodac dråpetester.
Nitrit 0,2
Amoniakk 0,05-0,1
Ph er 7,2
Gh 5
Kh 2
Kobber 22 mikrogram pr liter (Hun har brønnvann, har sendt inn vannprøve)
Vi trodde vi skulle finne høyere konsentrasjon av nitrit men nå har hun jo skiftet vann i flere dager. Fiskene ser noe bedre ut i dag men puster noe raskt enda.

Hvor lenge er det lurt å fortsette med delvannbytte? Kan det være noe vi har oversett siden vannet ser greit ut men ikke fiskene?

En annen ting er at 275 l nettopp har blitt fuget opp igjen innvendig. Stoffet som har blitt brukt heter Trans7. Det står at det ikke inneholder skadelige løsemidler, men at det tåler uv-stråler og motstår sopp og bakterier. Men det står ikke direkte at den inneholder soppdrepende midler. Eier av karet ringte til produsenten og spurte om denne kunne brukes til akvarier og fikk til svar at den var egnet til dette og at det ikke var noen grunn til bekymring. Denne fugemassen var blank men ble hvit, noe hun reagerte på da den skal fortsette å være blank.
Er det noen som kjenner til dette stoffet?
Trans7 er godkjent som tetningsmiddel i våtrom, det betyr at det må inneholde sopp- og mugghindrende midler. Dette er definitivt ikke bra for akvariebruk. Sjekk for sikkerhets skyld med importøren, Novotech as, tlf. 22 66 04 00.

Det kan være dette som forårsaker problemer.

Når hun flyttet fisk over i det mindre, men innkjørte karet, ble antagelig den biologiske belastningen på filteret øket for fort, slik at bakteriekoloniene ikke med en gang klarte økningen.
E.B.
Eier av karet ringte til produsenten og spurte om denne kunne brukes til akvarier og fikk til svar at den var egnet til dette og at det ikke var noen grunn til bekymring.

Min erfaring sier at det betyr lite. Jeg mistet selv en svær gullfisk for mange år siden fordi jeg var så dum at jeg stolte på den tosken som sto og solgte silikon i den lokale malingbutikken.

Talk is cheap. Få det skriftlig slik at du kan kreve erstatning av selger (da er det kanskje også en sjanse for at han faktisk tar ansvar for hva han står og lirer av seg), eller kjøp silikon hvor det står på pakken at den kan brukes i akvarier. Clas Ohlson har en billig og god variant som ganske enkelt heter Akvariesilikon.
Takker for innspill. Svarene deres styrker mine teorier.
Skal høre med venninna mi om hun kan skrive en mail til produsenten ang. dette stoffet som hun har brukt slik at hun kan få et skriftlig svar på om det er greit å bruke eller ikke.
Ja, akvariesillikonen til Clas ohlson er fin, jeg bruker bare den og kommer til å fortsette med det. Tar ikke sjansen på noe annet. Ekstra kjipt å måtte ta ned igjen et kar som har fått ny sillikon om det viser seg at det er feil type. Håper virkelig hun slipper det!

Kan også nevne noe jeg glemte tideligere. Ph i huset er egentlig 8,2 (brønnvann) men hun hadde brukt noe for å senke ph litt for en dag eller to siden derfor lå den nå på 7,2.
Store og raske endringer i pH kan være farlig for fisk. Stor og rask er over 0,5 pr døgn.
Inaktiv bruker
Fisk tåler som regel å få høyere ph verdi raskt, men de tåler ikke at ph verdi synker raskt..
Ja er klar over dette med senking av ph. Men nå er det ikke det som er problemet, sier bare at ph var mye høyere da problemene til fiskene begynte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap