- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Død fisk, fikk litt problemer da testen viste ph under 5.
Død fisk, fikk litt problemer da testen viste ph under 5.
Kjøpte 3 stk Annamia normani for ei uke siden. I dag fant jeg den ene død og tok den og en vannprøve med til dyrebutikken.
De testet vannet med stripstest, og fant ut at pH var veldig lav! Under pH 5, da det var det minste testen viste. Hun sa at jeg fikk tilgodelapp for denne gangen, men at jeg ikke kjøpe ny fisk igjen før pH var i orden.
Da jeg kom hjem testet jeg pH med Tetra testen min (ikke strips), og pH var på ca. 6-6.5 (tetra sin er vanskelig å lese, så jeg har bestilt inn nye testere som kommer i neste uke).
Jeg har selv hatt strips før og da viste testen av vannet i krana var under pH 5, og da fant jeg ut at stripstest var ubrukelig. Fortalte dette til dama i butikken i dag, men hun var fast bestemt på at strips var nøyaktig.
Spørsmålet mitt er om det er noen som har tatt med vannprøve fra springen til dyrebutikken for å teste? Er dette moralsk dårlig?
De testet vannet med stripstest, og fant ut at pH var veldig lav! Under pH 5, da det var det minste testen viste. Hun sa at jeg fikk tilgodelapp for denne gangen, men at jeg ikke kjøpe ny fisk igjen før pH var i orden.
Da jeg kom hjem testet jeg pH med Tetra testen min (ikke strips), og pH var på ca. 6-6.5 (tetra sin er vanskelig å lese, så jeg har bestilt inn nye testere som kommer i neste uke).
Jeg har selv hatt strips før og da viste testen av vannet i krana var under pH 5, og da fant jeg ut at stripstest var ubrukelig. Fortalte dette til dama i butikken i dag, men hun var fast bestemt på at strips var nøyaktig.
Spørsmålet mitt er om det er noen som har tatt med vannprøve fra springen til dyrebutikken for å teste? Er dette moralsk dårlig?
Postet 15.09.10 kl 15:09
Vet ikke helt hva du mener me moralsk dårlig. Men jeg ve hvertfall at jeg ikke hadde stolt på det resultatet. Ser du bor i Tromsø og her jeg bor har springvannet en ph på 7,2 hvertfall. Kan kanskje variere litt hvis du ikke har samme vannverk som meg, men ikke så mye vel?
Men når det er sagt kan det jo være ting i karet som får ph til å synke der.
Men når det er sagt kan det jo være ting i karet som får ph til å synke der.
Postet 27.09.10 kl 19:23
Om du vil kotrollere pH kan du bruke rødkål (eller rødbete) saft. Så kan du bare sammenligne akvarievannet med kranvannet. Du vil fort se om det virkelig er under 5, ved å se om det er stor forskjell på fargen. Du finner et fint bilde, en slags pH skala, hvis du følger linken.
Rødkål som pH indikator
Rødkål som pH indikator
Postet 27.09.10 kl 20:05
Postet 27.09.10 kl 20:23
Kine KristineSpørsmålet mitt er om det er noen som har tatt med vannprøve fra springen til dyrebutikken for å teste? Er dette moralsk dårlig?
Moralsk dårlig? Mener du å lure butikken ved å ta med en vannprøve som ikke er reell? I så fall, ja absolutt - moralsk meget dårlig. Da undergraver du butikkenes hjelpsomhet, og gjør mange nok det vil man til slutt ikke få noen som helst form for garanti på fisk. Husk - dette er ikke noe butikkene er pålagt å gi.
Postet 27.09.10 kl 21:10
Joakim[QUOTE=Kine Kristine] Spørsmålet mitt er om det er noen som har tatt med vannprøve fra springen til dyrebutikken for å teste? Er dette moralsk dårlig?
Moralsk dårlig? Mener du å lure butikken ved å ta med en vannprøve som ikke er reell? I så fall, ja absolutt - moralsk meget dårlig. Da undergraver du butikkenes hjelpsomhet, og gjør mange nok det vil man til slutt ikke få noen som helst form for garanti på fisk. Husk - dette er ikke noe butikkene er pålagt å gi.
Skal selfølgelig informere de om at det er kranvannet mitt. Men hadde vært fint å sett hva stripsen viser på vannverdiene til kranvann. Så får jeg testet om stripsene de har er nøyaktig også, samtidig som jeg får vite forskjellen på kranvannet mitt, og mitt "ubehandlede" vann som er i akvariet.
Og når jeg har fått dråpetesten min kan jeg gi info her inne om forskjellen/likheten på stripsen og denne typen dråpetest.
Ja jeg bor på sørspissen av tromsø-øya, så har nok ikke noe brønnvann.
Har prøvd å finne ut hva vannverdiene i Tromsø er, utenom å ringe de direkte, men det er visst vaskelig. Klarte å finne ut at vannverket på Kvaløya hadde økt pH fra 6,5 til 8 i 2009, men ikke noe mer enn det.
Får vel det nye testsettet mitt denne uken, så kan legge ut hva den sier om vannverdiene mine.
Postet 27.09.10 kl 22:07
Dråpetesten ville jeg nok stolt 99.9% på. Teststrips er aldri til å stole på, så det overrasker meg at en butikk bruker dette. Folk forventer jo å få resultater som ligger i nærheten av sannheten når de tar med vann til butikken for å teste.
At du hadde ph under 5 uten tilsetning av co2 eller annen seriøs mixing med tilsetninger har jeg ingen tro på.
Be personalet i butikken om å åpne en eske med ph dråpetester og måle med den så får de seg nok en aha opplevelse. At de jobber i en dyrebetikk betyr ikke nødvendigvis at de har mer peiling på det de selger enn mannen i gata.
At du hadde ph under 5 uten tilsetning av co2 eller annen seriøs mixing med tilsetninger har jeg ingen tro på.
Be personalet i butikken om å åpne en eske med ph dråpetester og måle med den så får de seg nok en aha opplevelse. At de jobber i en dyrebetikk betyr ikke nødvendigvis at de har mer peiling på det de selger enn mannen i gata.
Postet 27.09.10 kl 22:15
Endret: 27.09.10 kl 22:18
[QUOTE=Mighty]Dråpetesten ville jeg nok stolt 99.9% på. Teststrips er aldri til å stole på, så det overrasker meg at en butikk bruker dette. Folk forventer jo å få resultater som ligger i nærheten av sannheten når de tar med vann til butikken for å teste.
Var det samme jeg tenkte på. Er jo direkte farlig for fisken hvis kjøper får vite at pH er under 5 og må økes, og så er det ikke det likevel. Da kommer nok fiskene til å få en mulig dødelig opplevelse når kjøper fortvilet prøver å øke pH.
En pH-forskjell på 3grader, blir en forskjell på 1000 i surhetsgrad siden pH er eksponensiell. For en fisk er ikke det noe å spøke med.
Så en dyrebutikk burde virkelig bruke testere som er nøyaktig. Ellers så gir de feil info til kjøper, noe som er ulovlig.
Postet 27.09.10 kl 22:38
Kine KristineSkal selfølgelig informere de om at det er kranvannet mitt. Men hadde vært fint å sett hva stripsen viser på vannverdiene til kranvann. Så får jeg testet om stripsene de har er nøyaktig også, samtidig som jeg får vite forskjellen på kranvannet mitt, og mitt "ubehandlede" vann som er i akvariet. Og når jeg har fått dråpetesten min kan jeg gi info her inne om forskjellen/likheten på stripsen og denne typen dråpetest.
Det var da enda godt. Da misforsto jeg, beklager det. Jeg forsto det slik at du skulle ta kranvann med til butikken og presentere det som vann fra akvariet ditt for at du derfor skulle få garantien på fisk. Har opplevd det endel endel skjønner du, beklager at jeg anklagde deg urettmessig.
Det med å teste kranvannet opp mot stripsen hørtes fornuftig ut. Husk bare at vann rett fra krana ofte inneholder endel co2 (som senker ph), slik at du passer på at vannet som testes med strips og med dråper er like mye utluftet så utgangspunktet er likt.
Postet 28.09.10 kl 10:21
JoakimDet var da enda godt. Da misforsto jeg, beklager det. Jeg forsto det slik at du skulle ta kranvann med til butikken og presentere det som vann fra akvariet ditt for at du derfor skulle få garantien på fisk. Har opplevd det endel endel skjønner du, beklager at jeg anklagde deg urettmessig. Det med å teste kranvannet opp mot stripsen hørtes fornuftig ut. Husk bare at vann rett fra krana ofte inneholder endel co2 (som senker ph), slik at du passer på at vannet som testes med strips og med dråper er like mye utluftet så utgangspunktet er likt.
Ja skal huske å lufte ut vannet.
Postet 28.09.10 kl 14:15