- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hjelp meg, 1-2 ciclider dør daglig!
Hjelp meg, 1-2 ciclider dør daglig!
Har ett 300ltr kar med ciclider i. Målte nettopp med strips, har endel dråpemålere og, men får iallfall en pekepinn her. Hadde vel ca 40 stk fisk nedi her, men siste ukene har det ikke gått en dag uten at jeg har sett fisk ligge under nebbet til pleco'n min
Virker nesten som appetitten til fiskene har gått litt ned og, før var det rene plaskebadet når jeg hivde nedi sticks, mens nå virker de litt mer tafatte. Har ca 50% vannbytte ukentlig, og da sper jeg oppi litt natriumbikarbonat og gh-salt.
- Gradene ligger på ca 27c nå ser jeg, som det har gjort i 3 år uten problemer.
- pH ligger på ca 7,8
- kh ligger på ca 5,5
- gh ligger på ca 7
- NO2 mg/l på 0
- NO3 mg/l på 30
Ingen av disse målene sier meg er faretruende, som gjør at de stryker med..malawiene er ganske hardføre virker det som de 4 årene jeg har hatt de, så litt opp ell ned med noen mål har de brukt og tålt. Jeg vet ikke hva som er hu/han fisk nedi her, men veldig sjelden jeg ser noen krangle vesentlig..så tror noen ciclider slår til når andre blir slappe, og når de synker til bunnen tar algeeteren over...
eller hva skjer?! Begynner å bli dyrt når fiskene bikker om en etter en.. *sukk*
Setter stor pris på at dere som er litt mer kyndig enn meg kommer med tips
Virker nesten som appetitten til fiskene har gått litt ned og, før var det rene plaskebadet når jeg hivde nedi sticks, mens nå virker de litt mer tafatte. Har ca 50% vannbytte ukentlig, og da sper jeg oppi litt natriumbikarbonat og gh-salt.
- Gradene ligger på ca 27c nå ser jeg, som det har gjort i 3 år uten problemer.
- pH ligger på ca 7,8
- kh ligger på ca 5,5
- gh ligger på ca 7
- NO2 mg/l på 0
- NO3 mg/l på 30
Ingen av disse målene sier meg er faretruende, som gjør at de stryker med..malawiene er ganske hardføre virker det som de 4 årene jeg har hatt de, så litt opp ell ned med noen mål har de brukt og tålt. Jeg vet ikke hva som er hu/han fisk nedi her, men veldig sjelden jeg ser noen krangle vesentlig..så tror noen ciclider slår til når andre blir slappe, og når de synker til bunnen tar algeeteren over...
eller hva skjer?! Begynner å bli dyrt når fiskene bikker om en etter en.. *sukk*
Setter stor pris på at dere som er litt mer kyndig enn meg kommer med tips
Postet 19.09.10 kl 00:51
Postet 19.09.10 kl 01:21
Veldig vanskelig å si, men du kan ihvertfall senke temperaturen til 23 grader. Dersom det er for lite oksygen oppløst i vannet, vil dette hjelpe på.
Du kan godt hive i litt mere bikarbonat, så den kommer over 10. Du kan tilsette 3-4 spiseskjeer og sjekke verdien på nytt. Da burde den ikke være langt unna.
Du kan også søke litt på Malawi bloat.
Edit: Er sikkert en bra ide å tilsette litt aquasafe som du har gjort. Det kan neppe skade og muligens hjelpe.
Du kan godt hive i litt mere bikarbonat, så den kommer over 10. Du kan tilsette 3-4 spiseskjeer og sjekke verdien på nytt. Da burde den ikke være langt unna.
Du kan også søke litt på Malawi bloat.
Edit: Er sikkert en bra ide å tilsette litt aquasafe som du har gjort. Det kan neppe skade og muligens hjelpe.
Postet 19.09.10 kl 01:48
Endret: 19.09.10 kl 01:50
Da prøver jeg å senke temp i morra da de våkner, så kan jeg prøve å øke ph enda litt, men fremdeles usikker på om det er dèt som er problemet men.
Og angående oksygen ellers, så har jeg en stor pumpe (fluval 404) utvendig, samt en sirkulasjonspumpe innvendig på ruten som jeg bytter vatt i annenhver uke. Fluval 404 skyller jeg i springen en gang i året, hver sommer...
Ellers er jeg dårlig til å navigere rundt på engelske sider
Takk for tips så langt iallfall
Og angående oksygen ellers, så har jeg en stor pumpe (fluval 404) utvendig, samt en sirkulasjonspumpe innvendig på ruten som jeg bytter vatt i annenhver uke. Fluval 404 skyller jeg i springen en gang i året, hver sommer...
Ellers er jeg dårlig til å navigere rundt på engelske sider
Takk for tips så langt iallfall
Postet 19.09.10 kl 02:16
Endret: 19.09.10 kl 02:17
Postet 19.09.10 kl 02:20
Endret: 19.09.10 kl 02:20
Postet 19.09.10 kl 02:24
Min erfaring med malawi-ciklider er at et nitrat-innhold (NO3) på 30 mg/l er alt for mye. Jeg ser enkelte plages og dør hvis det kommer opp i 25 mg/l.
Ta en dråpetest på NO3-innholdet så du er sikker.
Min teori ang det som skjer hos meg:
Når NO3-innholdet har gått over grensen så er det fordi det er mye avfall i filterbøtta eller i filteret som er i bakgrunnen. Det legger seg opp mye avfall ett sted i filteret, men vannet finner seg nye veier. Derfor er vannstrømmen like sterk, men det blir "dødsoner" i filteret, og der blir giftstoffene produsert. (Filteret ser ekstra guffent ut og lukter ille der dette blir liggende med lite vanngjennomstrømming).
Etter å ha skyllet filtermediet forsiktig, skiftet ut filtervatt og tatt et vannskifte, så ser jeg stor forskjell på trivselsfaktoren hos fiskene.
En Fluval 404 synes jeg er for lite til en 300-liter med malawiciklider. De kan være ganske grisete. Jeg har et sånt til en 180-liter med yngel, men skyller og skifter vatt i det 2 -3 ganger i året. (Det hjelper også mot penselalger).
For meg virker det som at problemet ditt ligger der
PS: Hvordan ser de døde fiskene ut? Er de hele i finnene?
Ta en dråpetest på NO3-innholdet så du er sikker.
Min teori ang det som skjer hos meg:
Når NO3-innholdet har gått over grensen så er det fordi det er mye avfall i filterbøtta eller i filteret som er i bakgrunnen. Det legger seg opp mye avfall ett sted i filteret, men vannet finner seg nye veier. Derfor er vannstrømmen like sterk, men det blir "dødsoner" i filteret, og der blir giftstoffene produsert. (Filteret ser ekstra guffent ut og lukter ille der dette blir liggende med lite vanngjennomstrømming).
Etter å ha skyllet filtermediet forsiktig, skiftet ut filtervatt og tatt et vannskifte, så ser jeg stor forskjell på trivselsfaktoren hos fiskene.
En Fluval 404 synes jeg er for lite til en 300-liter med malawiciklider. De kan være ganske grisete. Jeg har et sånt til en 180-liter med yngel, men skyller og skifter vatt i det 2 -3 ganger i året. (Det hjelper også mot penselalger).
For meg virker det som at problemet ditt ligger der
PS: Hvordan ser de døde fiskene ut? Er de hele i finnene?
Postet 19.09.10 kl 11:08
Endret: 19.09.10 kl 11:13
Den "jerngreia" er bare plastikk som har vært i karet siden oppstart
Men renset jo filterbøtta i sommer, så rart det skal bli så mye avfall så tidlig i tilfelle? Og angående liter, så har jeg ganske greit med sand bakover, tykk bakgrunn og ganske mye lavastein, så sitter sikkert kun igjen med 200 liter vann men..skulle kanskje hatt en større for det? Har klart seg bra med denne disse 4 årene uten problem, men aldri hatt så mye malawi som de siste månedene heller da men
Jeg mener å innbille meg at finnene er hele, men i de fleste tilfellene er de ganske oppspist når jeg finner dem, så kan være vanskelig å si..har ingen dråpetest på NO3, kun stripe, men kan ta med vannprøve til butikken i morra samt kjøpe meg dråpetest for det
Hva er forskjell på NO2 og NO3 ?
Men renset jo filterbøtta i sommer, så rart det skal bli så mye avfall så tidlig i tilfelle? Og angående liter, så har jeg ganske greit med sand bakover, tykk bakgrunn og ganske mye lavastein, så sitter sikkert kun igjen med 200 liter vann men..skulle kanskje hatt en større for det? Har klart seg bra med denne disse 4 årene uten problem, men aldri hatt så mye malawi som de siste månedene heller da men
Jeg mener å innbille meg at finnene er hele, men i de fleste tilfellene er de ganske oppspist når jeg finner dem, så kan være vanskelig å si..har ingen dråpetest på NO3, kun stripe, men kan ta med vannprøve til butikken i morra samt kjøpe meg dråpetest for det
Hva er forskjell på NO2 og NO3 ?
Postet 19.09.10 kl 13:22
yazfatHva er forskjell på NO2 og NO3 ?
Fra ordlista:
Nitritt, NO2: Nitrogenforbindelse, som er andre ledd i nedbrytingen av avfallsstoffer i akvariet.
Nitrat, NO3: Tredje, og siste ledd i nedbrytingen av avfallsstoffer i akvariet. Planter nyttiggjør seg dette stoffet.
Så det blir lett for mye NO3 i malawi-kar pga lite planter.
Postet 19.09.10 kl 14:32
Postet 19.09.10 kl 14:48