Høyt utslag på nitritt! hjeelp!

Inaktiv bruker
Jeg har et akvarium, 240 liter som har gått ca 6 uker. Etter 2 uker satt jeg inn noen fisk. Har to jack dempsey, en gibbi , en liten frontosa og en sjokolademalle. Vannverdiene har vært veldig bra helt til nå....! tok en strips og målte... jeg gjør det ca 1 g pr uke... og den var knallrosa utslag på nitritt. Jeg har innvendig filter, som jeg renser i litt lunket vann ca 1 gang pr 14 dag.
- Jeg øyeblikkelig skiftet ut 50 % vann, og jeg tenkte å ikke gi mat mere en annenhver dag en liten tid. Høres det ok ut???
- SKAL JEG FORTSETTE Å BYTTE VANN HVER DAG?
- Hva med akvariesalt? kan det hjelpe? isåfall hvor mye?
- noe annet jeg kan gjøre?

Jeg har ingen anelse på hvorfor det ble så høyt innhold av nitritt.... eR DET SÅ ENKELT AT JEG SATT INN FISK ALTFOR TIDLIG??? de sa i dyrebutikken at 14 dager var mere en nok..
Jeg skal ihverfall gå til innkjøp av stort utvendig filter.
Takknemlig for alle svar...
Hvorfor skyllet du filteret så ofte. Er det fordi det går fort tett?
De fiskene du har produserer mye dritt.
Du burde skaffe deg et utvendig filter i et så stort akvarium. Helst et som skal passe i et akvarium som er dobbelt så stort.
I mitt akvarium som er på ca. 160liter har jeg to utvendige filter. Et som skal klare 1200liter, og et som klarer 208 liter.
Mine fisker griser også masse, så derfor har jeg gått for skikkelig vare.
Inaktiv bruker
TAKK FOR INFO KINE KRISTINE [B]Oki, jeg skjønner jeg er nybegynner.. HE HE.. Jeg trodde det var bra og rense filteret ofte... (og jeg har bestilt meg et utvendig filter i dag, som skulle passe mitt akvarie.. dumt skjønner jeg nå... jeg skal ringe butikken og gjøre om bestillingen slik at det er større kapasitet enn det jeg egentlig trenger.) Det jeg har nå er bare sånn svamper... og det har aldri gått tett, men ganske mye dritt etter to uker.... Da skjønner jeg at jeg beholder også det innvendige filteret selv om jeg får nytt utvendig... Jeg tror jeg fikk sjekket det i tide,,, jeg kan ikke se at fiskene er syke... phu.. stakkars, jeg er så redd for å skade de på noen måte...
Ja, filteret skal bare skylles hvis utstrømningen er blitt synlig dårligere. Og da skal svampene bare ristes litt i et bøtte med akvarievann, slik at de gode bakteriene ikke dør eller forsvinner.
Ja nå når du får nytt filter så ha det innvendieg filteret gående sammen med det nye. Men når det nye filteret er ferdig innskjørt, så kan du fjerne det innvendige filteret. Da får du også mer plass i akvariet

Pass på vannverdiene fremover, og ta hyppige vannbytter.
Lykke til videre med akvariehobbyen
Når det gjelder vannverdier - Det er ikke alle fisk som skal ha samme vannverdier. Synes du skal ta en titt i fiskebasen her på nettakvariet.
Inaktiv bruker
Jeg har lest litt nå Trygve... Jeg fikk beskjed i dyrebutikken at alle de fiskene gikk fint sammen i akvarie. Etter å ha lest litt her inne på fiskebasen ser jeg jo at ikke alt stemmer...
Plussmedlem
Trygve Lillefosse
Synes du skal ta en titt i fiskebasen her på nettakvariet. :-)

Hehe...du er her
Inaktiv bruker
Trygve Lillefosse
Når det gjelder vannverdier - Det er ikke alle fisk som skal ha samme vannverdier. Synes du skal ta en titt i fiskebasen her på nettakvariet. :-)

Etter det mitt akva-utrente øye kan se i fiskebasen, så er det sjokolademallen som ikke passer inn under samme vannverdier?? Phu... syntes det er litt vanskelig med vannverdier... jeg har Ph på 8. og tempratur på 26..... Gh er jeg usikker på. Jeg må kjøpe meg ordentlig test i morgen gitt... er det ok med gibbi sammen med j.demsey og frontosa?? Føler meg ordentlig GRØNN!
Er ganske nybegynner selv, men har lest att teste venn kvaliteter med strips kan gi ganske falske utslag. Kjøp deg heller en dråpetester, det har eg gjort
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap