- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nystartet 600 liters akvarie-fortsatt lave verdier
Nystartet 600 liters akvarie-fortsatt lave verdier
Jeg har et 600 l.akvarie som jeg startet opp for 10 dager siden. Fortsatt er verdiene fra dråpetestene svært lave:
PH- 7.25
NO2- 0.00
NH3- 4.00
NH4- 3.00
KH- 3.00
GH- 4.00
Jeg har følgende fisk i karet:
6 stk. Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´) (små)
1 stk. Hoplosternum (Megalechis thoracata) (ganske stor)
12 stk. blå reker
Det jeg lurer på er om dette er en grei mengde med fisk i forb.med oppstart eller om jeg burde tilsette 2-3 fisker til? Karet er jo tross alt på 600 liter.
Er det naturlig med fortsatt lave verdier også etter 10 dager og når kan jeg regne med en økning?
PH- 7.25
NO2- 0.00
NH3- 4.00
NH4- 3.00
KH- 3.00
GH- 4.00
Jeg har følgende fisk i karet:
6 stk. Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´) (små)
1 stk. Hoplosternum (Megalechis thoracata) (ganske stor)
12 stk. blå reker
Det jeg lurer på er om dette er en grei mengde med fisk i forb.med oppstart eller om jeg burde tilsette 2-3 fisker til? Karet er jo tross alt på 600 liter.
Er det naturlig med fortsatt lave verdier også etter 10 dager og når kan jeg regne med en økning?
Postet 08.10.10 kl 11:37
Postet 08.10.10 kl 14:04
Hei.
De fleste her inne sverger helt og fullt til fiskeløs innkjøring, så at du har fisk i allerede nå kan by på problemer for deg og fiskene.
Ammoniumtoppen er rett rundt hjørnet, mens nitrittoppen er ennå en stund unna. Det er selvsagt relativt få og små fisk/reker på så mye vann, så hvis du bytter vann flittig de nærmeste ukene, så unngår du kanskje forgiftninga.
Personlig ville jeg ikke satt i flere fisk før jeg følte meg trygg på at filteret var innkjørt.
De fleste her inne sverger helt og fullt til fiskeløs innkjøring, så at du har fisk i allerede nå kan by på problemer for deg og fiskene.
Ammoniumtoppen er rett rundt hjørnet, mens nitrittoppen er ennå en stund unna. Det er selvsagt relativt få og små fisk/reker på så mye vann, så hvis du bytter vann flittig de nærmeste ukene, så unngår du kanskje forgiftninga.
Personlig ville jeg ikke satt i flere fisk før jeg følte meg trygg på at filteret var innkjørt.
Postet 08.10.10 kl 21:17
Postet 08.10.10 kl 21:31
Postet 08.10.10 kl 21:49
Jeg synes testresultatene dine ser litt merkelige ut. Du har i følge dem ammoniakk (NH3) og ammonium (NH3) i vannet nå. Med pH over 7, og du har 7,25, vil NH4 gå over til NH3 og det er vel så giftig som nitrit. Det er ikke antall liter vann som er avgjørende, men den konsentrasjonen du har av giftstoffer, og den er i øyeblikket ganske høy.
Jeg ville absolutt vente med å sette inn flere fisk til du har passert nitrittoppen, da vil du også ha null i NH3/NG4.
Med den innkjøringsmetoden du har valgt (og som ganske riktig omtales i en artikkel på AF) må du sette inn fisk forsiktig, dvs. ikke mange av gangen. Hver gang du øker antall fisk og derved den biologiske belastningen på filteret, vil du kunne måle økning i ammoniakk og etterhvert nitrit. Bakteriemengden tilpasser seg den til enhver tid tilgjengelige næringsmengden - dvs. nettopp ammoniakk og nitrit. Ettersom disse bakteriene øker i antall betydelig langsommere enn andre bakterier, må du bruke tid når du skal opp i det antall fisk du ønsker å ha i karet. Setter du inn en stor gruppe, risikerer du sykdom og i verste fall fiskedød selv om man skulle tro at karet er innkjørt.
Med salmi-metoden, kan du uten vanskeligheter etablere en så stor bakteriekultur at du kan fylle akvariet med den fisken du ønsker når innkjøringen er sluttført. Det er bare å øke dosen med salmiakk etterhvert.
Jeg ville absolutt vente med å sette inn flere fisk til du har passert nitrittoppen, da vil du også ha null i NH3/NG4.
Med den innkjøringsmetoden du har valgt (og som ganske riktig omtales i en artikkel på AF) må du sette inn fisk forsiktig, dvs. ikke mange av gangen. Hver gang du øker antall fisk og derved den biologiske belastningen på filteret, vil du kunne måle økning i ammoniakk og etterhvert nitrit. Bakteriemengden tilpasser seg den til enhver tid tilgjengelige næringsmengden - dvs. nettopp ammoniakk og nitrit. Ettersom disse bakteriene øker i antall betydelig langsommere enn andre bakterier, må du bruke tid når du skal opp i det antall fisk du ønsker å ha i karet. Setter du inn en stor gruppe, risikerer du sykdom og i verste fall fiskedød selv om man skulle tro at karet er innkjørt.
Med salmi-metoden, kan du uten vanskeligheter etablere en så stor bakteriekultur at du kan fylle akvariet med den fisken du ønsker når innkjøringen er sluttført. Det er bare å øke dosen med salmiakk etterhvert.
Postet 09.10.10 kl 09:42
Postet 09.10.10 kl 10:02
Postet 09.10.10 kl 10:18
Det er ikke rart at du måler ammoniakk nå, noe annet ville vært underlig. Det som er rart er at du måler både ammonium og ammoniakk. Ammonium er mindre giftig enn ammoniakk. Hvilke tester bruker du?
Innkjøring med fisk gir noen dilemmaer bortsett fra det som gjelder dyrevelferd. Du kan ikke ha for høye konsentrasjoner av ammoniakk og nitritt, altså må du skifte vann av hensyn til fisken. På den annen side kan du heller ikke skift vann så ofte at du tynner ut nettopp disse stoffene for mye fordi bakteriene da får for lite næring og bruker lang tid på å etablere en stor nok kultur. En typisk Catch 22 situasjon.
Innkjøring med fisk gir noen dilemmaer bortsett fra det som gjelder dyrevelferd. Du kan ikke ha for høye konsentrasjoner av ammoniakk og nitritt, altså må du skifte vann av hensyn til fisken. På den annen side kan du heller ikke skift vann så ofte at du tynner ut nettopp disse stoffene for mye fordi bakteriene da får for lite næring og bruker lang tid på å etablere en stor nok kultur. En typisk Catch 22 situasjon.
Postet 09.10.10 kl 10:25
Postet 09.10.10 kl 10:30
MariaTBåde amoniak og nitrit er farlig for fisken, det du vil ha er er bakterier som omdanner avfallstoffer til nitrat (NO3). Om du har fisk i karet nå ville jeg byttet vann daglig fremover...
Ifølge bruksanvisningen til JBL så er mine verdier fortsatt akseptable men i grenseland. Det er jo derfor jeg måler og straks jeg overskrider grensene vil jeg starte med vannbytte.
Postet 09.10.10 kl 10:33
Postet 09.10.10 kl 10:40
Postet 09.10.10 kl 10:44
Postet 09.10.10 kl 10:48
elwaro530 Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt. Jeg benytter JBL sitt testutstyr(dråper) og på NH4 testen står det " Ammonium/Ammoniakk test. Dette er da kun en test. Den andre, NO3 er en Nitrat-test.
Vi har "snakket" forbi hverandre. Da du oppga måleverdiene, oppga du både NH3 og NH4, med hhv. 4 og 3. Skjønner nå at det skulle vært NO3 istedenfor NH3.
Det forandrer bildet noe, men du har fortsatt ammoniakk (fordi du har pH over 7 er det høyst sannsynlig ammoniakk og ikke ammonium) og det er altså svært giftig. Det jeg har gitt av info gjelder derfor fortsatt.
Du vil ikke få høye verdier av NO3 før nitrifikasjonsprosessen (innkjøringen) er kommet godt igang. NO3 er ikke mer enn at du godt kan finne slike verdier i drikkevannet ditt hvis du måler det. Det er det i alle fall lurt å gjøre slik at du vet bl.a hvilken pH vannet gar, samt KH og GH. Da vet du mer om hvordan disse verdiene vil være i akvariet ditt også.
Postet 09.10.10 kl 15:06
Postet 09.10.10 kl 15:30