Ph mysterium - noen som har ideer??

Har en liten hodepine jeg håper noen kan hjelpe meg med. I hovedkarret er Ph 7-7,5, varierer litt om det blir målt morgen/kveld. I dette karret blir det brukt kommunalt vann. Har en liter 54 l hvor det er ønskelig med Ph
Jaha! Da har halve teksten forduftet under posting! -og det er "krokodillekjeften" som har skylda

Det som skal stå er at det er ønskelig med Ph under 7 i 54 l. I dette karret blir det brukt brønnvann med Ph rundt 6. Det rare er at ca 1 døgn etter vannbytte er Ph 8! Det er samme type sand i begge karrene, og det er ingen dekorasjoner i karret. Hva gjør jeg??
Har samme mystiske pH i borevannet her, 6 rett fra springen og 7,5 i bøtta dagen etter. Et klokt hode foreslo at det kunne være mye CO2 i springvannet, som presset pH ned rent midlertidig. Det er den beste forklaringen jeg har funnet hittil.

Nedjustering av pH er litt risikosport for meg som er så svimete, så jeg har nøyd meg med å la karene gå med det jeg kan tilby. Under innkjøring med Salmi har jeg riktignok justert med eikebarkekstrakt eller GH/KH+ for å holde prosessen i gang, men da har det jo kun vært planter som risikerte livhanken. Eneste sprell jeg gjør nå, etter noen katastrofale nybegynnerforsøk med vann rett fra springen, er å kun bruke vann som har stått over natten for å spare fisken for pH-sjokk :o)
Plussmedlem
Hvis det er slik som det foreslås at gassutveksling er årsaken til ph-stigningen, burde det heller ikke være noe problem å kjemisk senke den med f.eks. eikebarkekstrakt. Da vil det ikke være noe som forårsaker stigning når co2 har forlatt vannet.
Tror nok jeg må begynne med eikebladekstrakt ja. Ellers har jeg også den innstillingen at jeg vil gjøre minst mulig med vannkvalitet og tilsettingsstoffer.
Men akkurat i dette karret har jeg et lite prosjekt; Neontetraene trivdes ikke i hovedkarret av en eller annen grunn. De ble tynne og skrantet, og fikk "hostende" svømmeadferd og døde en etter en. Siden jeg ikke kan finne noen anne grunn for mistrivselen skylder jeg på Ph 7,5. Eller kanskje noen har andre forslag??
Der jeg bodde før hadde jeg privat vann fra brønn. Vi hadde veldig hardt vann, og da fikk jeg problemet med høy PH og høy GH. Jeg brukte barkekstrakt for å bløtgjøre vannet. Det hjalp noe, men det som jeg måtte gjøre som et nødvendig tiltak var å reise ned på bensinstasjonen og hente kommunalt vann. Siden jeg hadde 225 liter ble det noen dunker. Da fikk jeg stablilisert ph bedre. Hvis du har veldig hardt vann vil jeg nok prøve å få tak i bløtt vann.
Alternativt kan du bruke et vanlig innvendig filter (et billig et) og fylle det forsiktig, ikke på noen måte hardstappet, med vanlig torv, eks. Tiur, som ikke inneholder gødsel eller kalk. Torven utvider seg når den blir gjennomvåt og hvis du fyller for mye, klarer ikke pumpa i filteret å suge vannet gjennom. Sett en liten bit Blåsvamp rett under innsuget (på toppen av filterboksen) for ikke å få torv inn i pumpesystemet/impelleren. La gå i en bøtte til du har en pH noe lavere enn du ønsker i karet. Når du skifter vann, bruker du av dette. Dette vil reduseres hardheten i vannet samtidig som pH reduseres. Ikke rduser pH i karet mer enn maks en halv grad pr døgn.
OBS! Må ikke brukes samtidig med eikebarkekstrakt. Tom C. bruker denne metoden i stor stil, men opplevde en gang å få pH dropp til ca 1,5 over natta da han brukte eiebarkekstrakt samtidig med torviltrert, passe surt vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Thor Even Kipperberg
Reklame for plussmedlemskap