Innkjøring - skyhøye utslag på no2 og no3, samtidig?

Har en 110-liter under innkjøring nå, og etter 9 dager begynte jeg å få utslag på nitritt. To dager etterpå måler jeg både nitritt og nitrat over skalaen, og har gjort det tre dager på rad nå. Er dette normalt? Det jeg har lest er at nitritten begynner å synke samtidig som nitraten dukker opp, men her er det som sagt stort utslag på begge deler samtidig over flere dager.

Bruker Sera dråpetester.
Det kan ta noen dager før nitritt-bakteriene blir såpass mange at de greier å ta seg av alle avfallstoffene. Om man har for lite filterstørrelse i forhold til mengden avfall vil de aldri bli mange nok til at nitritten blir helt borte. Har du stort nok filter så vil det forhåpentligvis gå seg til innen fire uker etter oppstart, hvis ikke bør du kanskje vurdere et større filter. Foreløpig så skal du bare være tålmodig altså
Nitrat brytes ikke ned i filteret uansett. Har du mye nitrat, er det bare en ting å gjøre, enten filteret er innkjørt eller ikke: Skift vann.
Bør jeg altså foreta vannbytte allerede, selvom innkjøringen ikke er ferdig? Jeg har ikke fisk i karet enda, venter med det til alle verdiene ser gode ut og innkjøringen er ferdig.

Amoniakk-toppen har kommet og gått. Nå er det ikke målbare mengder amoniakk i karet. Hvor lenge varer en slik nitritt-topp som jeg har nå ca?

Så lenge du ikke får problemer med alger er det ingen grunn til at du skal bytte vann nå. Mye planter vil løse nitratproblemet. Mye nitritt vil gi mat til mange nitrobakterier så det er av det gode. Bytter du vann reduserer du ikke bare nitrat, men også nitritt.

Nitrogensyklusen er fullført på 35 dager og har du stort nok filtervolum så skal du kun finne nitrat i vannet etter dette. Jeg har brukt å bytte vann hvis nitratveridene har gått over 12 samt at jeg ser at det ikke er god fart i plantene. Liten fart i palntene er tegn på et gryende algeproblem.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap