Merkelig ph..

har et akvarie på 25 liter som har verdier
PH 7.2
GH 4
KH 4

men så satte eg opp et nytt akvarie på 10 liter i går og når eg sjekka verdiane der var dei.
PH 5
GH 0
KH 0

i det karet på 25 liter har eg hvit sand + en mangrove rot
og i det på 10 liter er det sort sand + en rot som eg ikke vet navnet på(ikke den samme typen som i 25 literen..

begge akvariene får vann fra springen..og der er Ph på 9..!!!!
hvorfor er det så stor forskjell.?
håper noen kan hjelpe meg med dette...
Eneste jeg vet er at røtter gjør vannet surere (lavere PH),
og at høyere KH gir høyere PH
Enig med det at dette var store sprik. Har du planter eller fisk i karet? Hvis KH er 0 så vil PH bli ustabil (gå opp og ned). KH på 4 er ok, men ikke sesielt høy det heller.

Jeg har sett at enkelte typer sand inneholder kalk og vil drive PH opp, men jeg har aldrig opplevd at den drives ned slik du beskriver her. Røttene vil drive PH noe ned, men fra 9 til 4 høres voldsomt ut!

Når du sier at PH i springen er 9, har du da målt med på vann rett fra springen. Det kan ofte gi litt pussige utslag har jeg sett. La vannet stå i en bøtte et døgn eller så før du måler. Foreslår at du gjør det samme i det nye karet ditt; la det stå en dag eller to til og så måler du da.

lykke til.
Kan det være at sanden i det ene karet hever GH? Hvit sand får meg til å tenke på skjellsand, som jo inneholder endel kalk.

pH kan være høy i springen pgs. mye CO2 i vannet, når den luftes ut så synker pH. men pH 9 var temmelig ekstremt da. Er det målt med dråpetester eller strips? Strips er ikke veldig pålitelige, særlig om det er veldig rent vann, altså lite salter, lav GH og lav KH, eller, lavt av det meste for å si det enkelt.
spring vannet er målt med tetra dråpe tester...
men skal sette bort 1 liter til i morgen så måler eg PH,KH og GH da.
den hvite sanden er kjøpt på dyrebutikk det er også den sorte.
hva hjelper for å få opp PH,KH og GH?
sjekket vannet i 10 literen nå og PH var 6 men KH og GH var 1 kansje 2.
?mann
Enig med det at dette var store sprik. Har du planter eller fisk i karet? Hvis KH er 0 så vil PH bli ustabil (gå opp og ned). KH på 4 er ok, men ikke sesielt høy det heller. Jeg har sett at enkelte typer sand inneholder kalk og vil drive PH opp, men jeg har aldrig opplevd at den drives ned slik du beskriver her. Røttene vil drive PH noe ned, men fra 9 til 4 høres voldsomt ut! Når du sier at PH i springen er 9, har du da målt med på vann rett fra springen. Det kan ofte gi litt pussige utslag har jeg sett. La vannet stå i en bøtte et døgn eller så før du måler. Foreslår at du gjør det samme i det nye karet ditt; la det stå en dag eller to til og så måler du da. lykke til.

eg har noen få planter og litt javamose i karet.
ja skal prøve det med vannet,la det så til i morgen..
testet vannet i dag..da viste det PH 6.5 og GH 1.
dette er fra springen.det har stått i en beholder i 3 dager nå.
hadde ingen sirkulasjon oppi.

hva kan eg gjøre for å få verdiene opp til det red bee rekene trenger?
en PH på 6.0-7.0?

har skiftet vann i dag så skal teste verdiene i morgen.

fant desse fra webzoo.net
hvordan er det å bruke desse produkta i et 10 liters akvarie? dette eller dette?
fant også desse fra aquamanias.no
denne
denne
denne

Å heve pH er enkelt. Hiv oppi noe kalk eller noe natron. Eventuelt eggeskall, det inneholder kalk.
Kampfisk
Å heve pH er enkelt. Hiv oppi noe kalk eller noe [URLBLOCK1]. Eventuelt eggeskall, det inneholder kalk.

hviken natron da..den som man bruker i mat?
hvor mye natron til 10 liter?
Må du ha sort sand i det karet? Det enkleste er kanskje å velge samme sand som i det andre akvariet som antagelig har et visst innhold av kalk som bidrar til å øke både gh og kh og derigjennom også ph. Natron øker bare kh/ph og reker trenger nok litt høyere gh også. Man bruker vanlig bakenatron ja, men man må nesten prøve ut doseringen på forhånd for å få riktig mengde. Jeg ville ihvertfall byttet ut sanden og sluppet alt styret med tilsetninger

Her er forresten en fin artikkel som omhandler vannverdier.
har leste en plass at bee reker liker nedbør vann.der er jo GH på 1-2
er bare det at eg kunne tenkt meg svart sand.både fisk,planter og reker får en flottere farge syns eg..
men eg tror at det er rota som er oppi 10 literne som gjør at PH faller så mye..skal prøve og ta ut rota,skifte vann og sjekke verdiene om 1-2 dager...eg for begynne der..
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Jødahl
Reklame for plussmedlemskap