Senking av ph, er jeg på rett spor?

Dette ble langt, håper noen tar seg bryet med å svare likevel.

Jeg har en sjarmerende stim på 12 corydoras sterbai i et ganske nyoppsatt, kickstartet akvarium på 160 liter. Jeg begynte det hele med en ph på 7.5 (tilsvarende springvannet) på et råd fra "mannen i butikken" om at det var bedre med stabil litt høy pH enn svingende lavere pH. Fiskene har klødd seg litt i sanden og jeg var inne og snakket med "mannen i butikken", og denne mannen mente at det kunne være slimhinnene på fiskene var irritert på grunn pHen som var litt i høyeste laget, og han solgte meg Jbl pH-Minus pH/KH-senker og sa at bruksanvisningen sto på flasken og det skulle gå så greit.

Så kom jeg hjem og satt meg ned med bruksanvisningen, og skjønte ingenting. Sitat direkte fra flasken (på engelsk, det hele står gjentatt på tysk også): "The optimum pH level for most freshwater fish and plants is in the natural range around 7. Use: Dose according to the amounts stated on the dosage cap. Mix the water thoroughly after every application of JBL pH-Minus. If required, a further dose can be given after 24 hours. The pH level and CH should be checked before and after each application of JBL pH-Minus e.g. using the JBL pH Test Set 3,0-10 and JBL CH Test Set." Det står også på flasken: "With natural oak extrakt. Phosphate free".
I tillegg står dette på doseringshetten:
"Dosage always for the total aqurium content:
For pH levels over 8: 10 ml for 40 l
For pH levels between 7 and 8: 10 ml for 80 l
For pH levels below 7: no application of JBL ph-Minus."

Jeg syntes dette virket rart og som noe helt annet enn det jeg var ute etter, jeg søkte litt på nettet, syntes det var vanskelig å finne ut av og la det bort til en annen dag. Så etter et vannbytte syntes jeg et par av fiskene så litt blek ut og jeg målte nitritt og pH. Fant ikke tegn på nitritt, men oppdaget at pH lå på 8. Jeg fant ut at jeg fikk bare prøve meg fram. Jeg målte minste dose på doseringshetten (5ml) og tilsatte i en 10litersbøtte. Målte pH i bøtten, den var 4,5. Det syntes jeg ble litt ekstremt å tilsette direkte i et akvarium med fisk i. Ut i fra det jeg har lest på nettet skal man ikke senke mer en 0.5 pH av gangen. Jeg fordelte bøtten med pH 4,5 på tre bøtter, disse hadde pH på 6,5 (og det er den pHen jeg ønsker å oppnå. Jeg byttet tre bøtter med vann med disse (og måle mellom hver bøtte jeg tilsatte), og pHen i akvariet var etterpå nede på 7,5. To dager etterpå gjentok jeg det hele og pH i akvariet er nå nede på 7.

Skal jeg bare fortsette å ta vannbytte med vann med pH på 6,5, og så vil alt stabilisere seg på 6,5? Eller har jeg misforstått noe? Er det noe jeg bør gjøre annerledes? Og bør jeg begynne å måle KH i vannet?
Synes det virker som du har gjort ting veldig riktig jeg Du har hvertfall ikke vært uforsiktig i din bruk av PHsenkeren. Jeg synes du har tenkt helt riktig, og ville gjort som du beskriver i siste avsnittet. Selv har jeg ingen erfaring med akkurat dette produktet, så det kan jeg ikke uttale meg om. På generell basis vil jeg si at det er bedre å måle seg frem til dosen du trenger enn å følge ei bruksanvisning.

Har bare en ting jeg har lyst å si i tilfelle du ikke er klar over det: Det kommer til å ta litt tid før karet ditt for "satt seg"(du sier det er forholdsvis nyoppsatt). I et godt innkjørt akvarium vil mange oppleve at PH synker litt av seg selv. Men så lenge du måler PH med jevne mellomrom, og dermed kan følge med på behovet for PHsenker ser jeg ingen problem med å benytte denne nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap