- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Kh = 0 ? og nitritt...
Kh = 0 ? og nitritt...
Jeg satte opp karet for ca 3 uker siden. Er ingen fisk oppi der, men begynner å få en del planter, har to små røtter og satte inn en kokosnøtt for 3-4 dager siden.
17.10 var KH = 4
23.10 var KH = 3
Men når jeg skulle måle i dag med JBL dråpetest ble vannet svakt gult allerede når jeg tok oppi første dråpe. Vil det si at KH er 0? Og er isåfall det et problem? KH i springvannet er 4. Er det kokosnøtta som har gitt siste støtet og fått KH så lav?
PH har sunket litt, men ikke mer enn jeg ønsket. PH i springvannet er ca 8. Og var selvfølgelig det ved oppstart av karet også.
17.10 var pH 7.5
23.10 var pH 7
I dag var pH 7, men fargen helte heller mot 6,5. Om pH vil holde seg på mellom 6,5 og 7 er jeg fornøyd, men jeg syns KH var fryktelig lav?
GH har jeg ikke fått meg test for enda.
Ellers har jeg både i dag og 23.10 nitritt som er høyere enn JBL dråpetesten måler. Nydelig knallrosa farge :P Hvor lang tid kan jeg forvente det vil ta før nitritten begynner å gå tilbake? Nitrat hadde øka til 20 i dag (mot 3 23.10).
Og et spørsmål til. Jeg fikk med en del filter til pumpa (kjøpte karet med pumpe brukt). Kullfilteret har stått i siden jeg satte det opp, men må ut nå . Kan jeg putte inn et nitrat-filter istede? Eller må jeg kjøpe ny blåfilter? Nitratfilteret vil vel bare gå over til å funke som et vanlig blåfilter etterhvert? Jeg har et gammelt nitratfilter oppi der nå, men det hadde stått i en stund hos forrige eier også, så det har neppe noen effekt som nitratfilter lenger. Jeg fikk med flere kullfilter, men ser ingen grunn til å bruke dem nå.
17.10 var KH = 4
23.10 var KH = 3
Men når jeg skulle måle i dag med JBL dråpetest ble vannet svakt gult allerede når jeg tok oppi første dråpe. Vil det si at KH er 0? Og er isåfall det et problem? KH i springvannet er 4. Er det kokosnøtta som har gitt siste støtet og fått KH så lav?
PH har sunket litt, men ikke mer enn jeg ønsket. PH i springvannet er ca 8. Og var selvfølgelig det ved oppstart av karet også.
17.10 var pH 7.5
23.10 var pH 7
I dag var pH 7, men fargen helte heller mot 6,5. Om pH vil holde seg på mellom 6,5 og 7 er jeg fornøyd, men jeg syns KH var fryktelig lav?
GH har jeg ikke fått meg test for enda.
Ellers har jeg både i dag og 23.10 nitritt som er høyere enn JBL dråpetesten måler. Nydelig knallrosa farge :P Hvor lang tid kan jeg forvente det vil ta før nitritten begynner å gå tilbake? Nitrat hadde øka til 20 i dag (mot 3 23.10).
Og et spørsmål til. Jeg fikk med en del filter til pumpa (kjøpte karet med pumpe brukt). Kullfilteret har stått i siden jeg satte det opp, men må ut nå . Kan jeg putte inn et nitrat-filter istede? Eller må jeg kjøpe ny blåfilter? Nitratfilteret vil vel bare gå over til å funke som et vanlig blåfilter etterhvert? Jeg har et gammelt nitratfilter oppi der nå, men det hadde stått i en stund hos forrige eier også, så det har neppe noen effekt som nitratfilter lenger. Jeg fikk med flere kullfilter, men ser ingen grunn til å bruke dem nå.
Postet 03.11.10 kl 16:06
Hei
Her var det jo flere ting
Når KH er veldig lav så vil det bety at Ph kan gå litt opp og ned. Det har litenbetydning nå, under innkjøring, men når du får inn fisk bør denne opp på 3-4 eller mer.
Hvor lang tid det tar før Nitrittverdiene faller? -Ofte litt over en mnd fra oppstart!
Dette med svamper som du spør om. Det høres ut som om du har et Juwel filter, men på profilen din står det noe annet. Jeg tror bare sånn passe på effekten til det Nitratfilteret (mulig jeg får pepper nå ). Kullfilteret ville jeg tatt ut. Jeg bruker det kun etter at jeg har hatt medisiner i karet for å fjerne dem. Sett inn et filter medium som gir god gjennomstrømning. Hvis svampene du har fått med er gamle og godt brukte så ville jeg nok kjøpt en ny. Hvis det er Juwel filter du har, så vurder om du vil koste på deg en Cirax box. Dette er et bedre filtermedie enn svampen. Skal du putte inn svamp så velg det som produsenten av filteret har anbefalt. da driter du deg ikke ut
Lykke til!
Her var det jo flere ting
Når KH er veldig lav så vil det bety at Ph kan gå litt opp og ned. Det har litenbetydning nå, under innkjøring, men når du får inn fisk bør denne opp på 3-4 eller mer.
Hvor lang tid det tar før Nitrittverdiene faller? -Ofte litt over en mnd fra oppstart!
Dette med svamper som du spør om. Det høres ut som om du har et Juwel filter, men på profilen din står det noe annet. Jeg tror bare sånn passe på effekten til det Nitratfilteret (mulig jeg får pepper nå ). Kullfilteret ville jeg tatt ut. Jeg bruker det kun etter at jeg har hatt medisiner i karet for å fjerne dem. Sett inn et filter medium som gir god gjennomstrømning. Hvis svampene du har fått med er gamle og godt brukte så ville jeg nok kjøpt en ny. Hvis det er Juwel filter du har, så vurder om du vil koste på deg en Cirax box. Dette er et bedre filtermedie enn svampen. Skal du putte inn svamp så velg det som produsenten av filteret har anbefalt. da driter du deg ikke ut
Lykke til!
Postet 03.11.10 kl 22:27
?mannHei Her var det jo flere ting :-) Når KH er veldig lav så vil det bety at Ph kan gå litt opp og ned. Det har litenbetydning nå, under innkjøring, men når du får inn fisk bør denne opp på 3-4 eller mer. Hvor lang tid det tar før Nitrittverdiene faller? -Ofte litt over en mnd fra oppstart! Dette med svamper som du spør om. Det høres ut som om du har et Juwel filter, men på profilen din står det noe annet. Jeg tror bare sånn passe på effekten til det Nitratfilteret (mulig jeg får pepper nå :-(). Kullfilteret ville jeg tatt ut. Jeg bruker det kun etter at jeg har hatt medisiner i karet for å fjerne dem. Sett inn et filter medium som gir god gjennomstrømning. Hvis svampene du har fått med er gamle og godt brukte så ville jeg nok kjøpt en ny. Hvis det er Juwel filter du har, så vurder om du vil koste på deg en Cirax box. Dette er et bedre filtermedie enn svampen. Skal du putte inn svamp så velg det som produsenten av filteret har anbefalt. da driter du deg ikke ut :-) Lykke til!
Takk for svar!
Var det jeg trodde. Noe tips på hvordan øke KH da? Uten å øke pH. Skal prøve å se om jeg finner noe ved å søke litt rundt, men tar i mot alt av tips der. Syns også det var fryktelig lavt.
Selve pumpa er juwel 600. Akkurat nå står det bare oppi de gamle filterne, men de ser helt greie ut. Karet er ikke mer enn 2 år gammelt og det virka som om forrige eier var litt overnøye på skifting av filter med tanke på hvor mange nye jeg fikk med. Tror faktisk alt er juwel. De nye pakkene med filter jeg fikk med er ihvertfall det. Så da har nok jeg skrevet feil på profilen om det står noe annet.
Kullfilteret satte jeg inn nytt av bare fordi jeg hadde det, men det skal ut. Det var hva jeg kan erstatte det med jeg lurte på. Går det greit å erstatte det med et sånt nitrat-filter? Ikke for å få effekten av nitratfilteret, men fordi jeg har hørt at det bare går over til å funke som et vanlig blåfilter etterhvert. Bare for å slippe å kjøpe nytt... For som sakt har jeg en del sånne filter som fulgte med. Produsenten anbefaller jo kullfilter, men det er det jeg tenkte å bytte ut. Ellers står alt som orginalt inni der tror jeg. Eller trenger jeg ikke sette inn noe annet istedefor kullfilteret i det hele tatt? Det er masse plass i toppen der.
Jeg skal ikke bytte ut noe annet enn kullfilteret nå. Det har stått til innkjøring i tre uker allerede, så å bytte ut mere vil jo bare fjerne det lille jeg har fått opp av bakterier. De ser helt fine ut. Men skal tenke på det til senere en gang
Postet 04.11.10 kl 13:50
Hei
Hvis du har nye svamper av "riktig" type så bare bruk dem! Svampene bytter du ut når du merker at sirkulasjonen på filteret begynner å bli dårligere . Da bytter du kun en om gangen for å unngå nitritt. Kullfilteret til denne pumpen er vell vare en cm eller 2 tykk så den bare tar du ut og trenger ikke erstate dem med noe som helst.
Hvis du har nye svamper av "riktig" type så bare bruk dem! Svampene bytter du ut når du merker at sirkulasjonen på filteret begynner å bli dårligere . Da bytter du kun en om gangen for å unngå nitritt. Kullfilteret til denne pumpen er vell vare en cm eller 2 tykk så den bare tar du ut og trenger ikke erstate dem med noe som helst.
Postet 04.11.10 kl 14:00
?mannHei Hvis du har nye svamper av "riktig" type så bare bruk dem! Svampene bytter du ut når du merker at sirkulasjonen på filteret begynner å bli dårligere . Da bytter du kun en om gangen for å unngå nitritt. Kullfilteret til denne pumpen er vell vare en cm eller 2 tykk så den bare tar du ut og trenger ikke erstate dem med noe som helst.
Ok
Men om jeg skal øke KH, vil jeg ikke da øke pH i samtidig? Jeg vil jo ikke ha høyere pH...
Postet 04.11.10 kl 14:05