Kh i peckoltia kar.

Hva er optimal Kh og Gh i akvarie, ett med 10 stk. L-015 og ett med 5 stk. L-134? Ph er konstant på 6,5 og temperatur er 27,5-28 grader. Håper på egglegging og yngel!
Svar mottas med takk

Jeg prioriterer lav pH i mine mallekar så kH holdes lav slik at det blir lite regulering av pH.

Peckoltia er adskillig værre å få lek på enn Hypancistrus så dette blir en tålmodighetsprøve hvis de ikke er helt villige.
Det var Kh på 0 i begge karene når jeg målte og det er vel for lavt?
Har nå justert Kh`en til ca 4dKh iløpet av en 10 timers tid. Ph er fremdeles 6,5.
Er dette akseptable verdier??
Det var Kh på 0 i begge karene når jeg målte og det er vel for lavt?
Har nå justert Kh`en til ca 4dKh iløpet av en 10 timers tid. Ph er fremdeles 6,5.
Er dette akseptable verdier??

Blir bestandig skeptisk til måleresultatene når noen sier de har kH 4 og pH 6,5

Det har jeg aldri klart å få til uten at jeg har filtrert over torv samt benyttet CO2.

kH på fire vil gi stabil pH så det er ingen problemer med det.
Jeg har testet vannet i springen, og det holder en Kh på 0,0.
Dermed justerte jeg Kh opp til ca 4 med ett produkt som heter "Easy-Life" KH+. Dette øker også Ph, så jeg bruker "Aqualife" Ph-6,5 buffer for å holde Ph stabil. Har testet vannet i begge karene i dag også. Kh er mellom 4 og 5 dKh, og Ph er nesten 7!
Men det jeg lurer på er hva de optimale verdiene er, så fiskene har det så bra som overhodet mulig?? De spiser godt, har flotte farger og hulene jeg har i karene er i flittig bruk. Men de ligger ikke å "vifter" som f.eks Ancistrus og LDA-67 hannene jeg har i andre kar..

Jeg ville ha holdt kH under 2 og pH på 6,5. Det er i dette området jeg dretter det meste. Akkurat nå ligger L046 med eg i hula

Når det gjelder trivsel så er det stabile verdier som gjelder. Min erfaring er at de godtar det meste bare verdiene er stabile.
Tilfeldig bekjentskap
© Elizabeth Sandvær
Reklame for plussmedlemskap