Hva skjer med vannverdier ved tilførsel av CO2?

Har satt inn et DIY CO2 anlegg i stuekaret mitt i dag (se profilen min). Det jeg lurer på er "hva kan jeg forvente av forandringer de neste dagene og ukene? Er det noe fare for at fiskene kan reagere negativt på denne forandringen? Noen spesielle stoffer jeg bør ha klart for å justere tilbake vannverdiene?

Satsen er på ca 2 liter. Har dobblet oppskriften på denne siden. Det kommer ut 32 bobler pr. minutt fra en 5mm slange.

Vannverdier:
Nitrite = 0
PH = 6,5
KH = 2
GH = 4
Temp. = 27 grader C

Belysning
Fulldekkende 3 x 30w T8.
GLOSUN GLD, 91cm 30w T8 (foran og bak)
JEBO LUXLINE PLUS, f30W/t8 BLUE (midten)

Dette lysoppsettet fulgte med da jeg kjøpte karet. Bør noe av dette byttes ut? Jeg bruker ikke det blå lyset i midten til noe spesielt. Er det bedre å bytte det ut med et rør som plantene kan nyttiggjøre seg? Regner med at dette bare er et blått pyntelys.

Co2 i vannet= ph synker. Derfor bør du buffre vannet, øke kh. Synker ph i vannet for fort nå, vil det skade fiskene.
Takker

Da prøver jeg å nærme meg pH 7 i løpet av et par dager og følger med på dette. Ser ut som stoffet jeg har tar med seg KH i samme slengen (NORAQ pH/KH+).

Eller, det var vel helst KH du mener må opp? Tar litt med dette stoffet i kveld siden pH er litt lavere enn normalt i karet. Men, bør jeg få tak i noe som bare øker KH?
Prøv deg frem med bittelitt om gangen. Kan fort bli for mye og vannet blir for mye buffret. Hvor stort er karet?
300 liter.

Skulle bruke ei måleskje for hver 100 liter for å høyne pH fra 5-7. Jeg ble selvølgelig i tvil om jeg måtte tenke logaritmisk (en halv eller 1/10 måleskje for å komme fra 6-7?) Tok sjangsen på at svaret var en halv.

Jeg brukte en halv måleskje til 300 liter.
Tilfeldig bekjentskap
© Tessa Brattsti-Øhlén
Reklame for plussmedlemskap