Grått vann

heisann.
Jeg har nettopp startet opp ett hjørnekar, ca en uke siden. problemet er at vannet ikke blkir klart. har brukt vann fra ett friskt akvarium og har en utv pumpe og en sirkulasjonspumpe. byttet vann for 2dager siden, da ble det forsvidt klart igjen, men n er det helt grått igjen.
vet at det ikke er svevealger da jeg bruker UV lys på den utv pumpen.
fiskene oppfører seg bra og spiser godt.

har tenkt at det kan være støv som ikke legger seg, men da skal det bli værre ved vannbytte.

hva kan dette være og hva kan være løsningen?
Hei

Hva slags bunn substrat har du og ble denne skylt/vasket før du fylte karet? Jeg hadde samme problem med mitt kar for vell 1 år siden fordi jeg ikke skylte grusen før jeg fylte karet. Det tok mange uker før det ble skikkelig klart vann. Det jeg gjorde til slutt var å kjøre på med skikkelig mekaniske filtrering (filtervatt) som jeg byttet et par ganger i uken. Det hjalp...
Silikon
Hei, før du satt opp karret har du silikonert noe som er i karre? Og eventuelt om silikonen er ganske fersk, så har jeg opplevd at denne avgir gråfarge til vannet, akkuraat som det er en "avgass" som ser ut som en grå sky som svever i vannet.

det blir borte om en stund, men tar litt tid. Det jeg kan ha opplevd er at fiskene synes oksygen nivået i karret er hvert lavt pga dette, så da er fiskene ofte oppe på overflaten for og "puste"

Dette kan være årsaken om du har silikonert fast en bakgrunn eller andreting.

Men kan også være substrat problem også som tidligere nevnt.
det kan stemme med silikon. har resilikonert karet for tre uker siden. da sto det tomt og tørt i vel 5 dager. så sto det med vann i 2 dager før jeg satte det i9 gang. men det kan stemme. har bare tenkt å bytte mye vann de nærmeste dagene. se om det hjelper. hvis ikke tar jeg ett totalt vannbytte. det skal i så fall hjelpe på substratet.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap