- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrat, kirsebærreker og vannbytte
Nitrat, kirsebærreker og vannbytte
Akvariet mitt er såkalt 160 liter. Det vil si at det rommer 145 liter utifra de innvendige målene, og karet inneholder jo en del røtter og sand i tillegg. Hittil har jeg byttet 30 liter vann i uken. I karet svømmer det 12 corydoras sterbai og 11 kirsebærreker. Nitratnivået har økt sakte, men gjevnlig siden jeg satt karet opp. Da jeg byttet vann for en uke siden målte jeg nitrat både før og etter vannbytte, og jeg syntes ikke det endret seg så mye. Jeg målte med tetra dråpetest og nivået lå mellom 12.5mg/l og 25mg/l. For noen uker siden målte jeg springvannet for nitrat og der fant jeg ingenting.
Nå har jeg satt 4 bøtter, altså 40 liter til lufting for å bytte vann imorgen. Er det nok? Jeg har lest at reker er mer sensitive enn fisk på vannverdiene, er nitratnivået i karet for høyt for kirsebærrekene? Jeg har vel ikke for mange innbyggere i akvariet mitt? Mater jeg for mye? Jeg har prøvd å lese meg frem til hvor mye mat coryene trenger, og utifra hva jeg kan se gir jeg fiskene mindre mat enn de fleste, jeg tør ikke å øke mer før jeg har funnet ut av nitratverdiene. Coryene får 1-2 tetra tabimin to ganger for dagen, 2-4 ganger i uken gir jeg en rute frossenfor (røde mygglarver eller artemia) istedenfor tabimin. Rekene spise alger og litt av det coryene får, men de skal vel ikke ha så mye mat har jeg forstått. Håper noen kan gi meg litt veiledning her.
Nå har jeg satt 4 bøtter, altså 40 liter til lufting for å bytte vann imorgen. Er det nok? Jeg har lest at reker er mer sensitive enn fisk på vannverdiene, er nitratnivået i karet for høyt for kirsebærrekene? Jeg har vel ikke for mange innbyggere i akvariet mitt? Mater jeg for mye? Jeg har prøvd å lese meg frem til hvor mye mat coryene trenger, og utifra hva jeg kan se gir jeg fiskene mindre mat enn de fleste, jeg tør ikke å øke mer før jeg har funnet ut av nitratverdiene. Coryene får 1-2 tetra tabimin to ganger for dagen, 2-4 ganger i uken gir jeg en rute frossenfor (røde mygglarver eller artemia) istedenfor tabimin. Rekene spise alger og litt av det coryene får, men de skal vel ikke ha så mye mat har jeg forstått. Håper noen kan gi meg litt veiledning her.
Postet 18.11.10 kl 13:06
IngjerdAkvariet mitt er såkalt 160 liter. Det vil si at det rommer 145 liter utifra de innvendige målene, og karet inneholder jo en del røtter og sand i tillegg. Hittil har jeg byttet 30 liter vann i uken. I karet svømmer det 12 corydoras sterbai og 11 kirsebærreker. Nitratnivået har økt sakte, men gjevnlig siden jeg satt karet opp. Da jeg byttet vann for en uke siden målte jeg nitrat både før og etter vannbytte, og jeg syntes ikke det endret seg så mye. Jeg målte med tetra dråpetest og nivået lå mellom 12.5mg/l og 25mg/l. For noen uker siden målte jeg springvannet for nitrat og der fant jeg ingenting. Nå har jeg satt 4 bøtter, altså 40 liter til lufting for å bytte vann imorgen. Er det nok? Jeg har lest at reker er mer sensitive enn fisk på vannverdiene, er nitratnivået i karet for høyt for kirsebærrekene? Jeg har vel ikke for mange innbyggere i akvariet mitt? Mater jeg for mye? Jeg har prøvd å lese meg frem til hvor mye mat coryene trenger, og utifra hva jeg kan se gir jeg fiskene mindre mat enn de fleste, jeg tør ikke å øke mer før jeg har funnet ut av nitratverdiene. Coryene får 1-2 tetra tabimin to ganger for dagen, 2-4 ganger i uken gir jeg en rute frossenfor (røde mygglarver eller artemia) istedenfor tabimin. Rekene spise alger og litt av det coryene får, men de skal vel ikke ha så mye mat har jeg forstått. Håper noen kan gi meg litt veiledning her.
Jeg er ingen ekspert på reker, men så vidt jeg har forstått så er det største problemet med reker at de er sensitive for vannverdier som i tungmetaller. Nitritt og ammoniakk er ikke værre for reker enn annen fisk, annet enn at de er mindre dyr, og dermed vil reagere raskere (om jeg har forstått andre riktig på dette). Jeg antar det samme gjelder nitrat.
Nitratverdier mellom 12.5 og 25 mg/l er helt akseptabelt, og så lenge du måler disse jevnlig så er det rett og slett bare å tilpasse foring og vannbytter etter dette. Altså er det bare å fore så mye du føler er passe, og om nitratverdiene begynner å komme noe over 25mg/l så tar du et vannbytte. Om du ikke føler at nitrat-verdien synker nok etter vannbyttet så regulerer du dette ved å ta større eller oftere vannbytter (tynne ut nitraten mer).
Nitrat er ikke et alvorlig problem som får fiskene til å dø fort og ille slik nitritt og ammoniak gjør. Å leve med høye nitratverdier over tid er ikke sunt og vil ikke ha en gunstig effekt på immunforsvaret til fisken, men det er ikke direkte giftig i seg selv. Tenk bare på før i tiden når de mente at det var vannet og ikke filteret som var det viktige å ta vare på, og dermed byttet lite vann, og sjeldent. Hadde høye nitratverdier vært giftig i seg selv så ville de ikke klart å holde en eneste fisk i live i sine kar.
Nitratverdier rundt og under 25mg/l er fint, bikker de over 30-40mg/l så bytter jeg vann, selv om det er før den dagen jeg normalt bytter vann. Jeg tar vannbytter på 40-50% i mitt kar ukentlig, og etter vannbytte er nitratverdiene som oftest rundt 1-5mg/l. Men jeg har lest om flere som har målt nitrat til langt over hva som er målbart med JBL sine tester (240mg/l) uten at fiskene døde, men noe av dem klagde ogå over at fiskene ofte var syke, problemer med hvitprikk, infeksjoner og sår som gror dårlig.
Postet 18.11.10 kl 13:58
IngjerdAkvariet mitt er såkalt 160 liter. Det vil si at det rommer 145 liter utifra de innvendige målene, og karet inneholder jo en del røtter og sand i tillegg. Hittil har jeg byttet 30 liter vann i uken. I karet svømmer det 12 corydoras sterbai og 11 kirsebærreker. Nitratnivået har økt sakte, men gjevnlig siden jeg satt karet opp. Da jeg byttet vann for en uke siden målte jeg nitrat både før og etter vannbytte, og jeg syntes ikke det endret seg så mye. Jeg målte med tetra dråpetest og nivået lå mellom 12.5mg/l og 25mg/l. For noen uker siden målte jeg springvannet for nitrat og der fant jeg ingenting. Jeg har vel ikke for mange innbyggere i akvariet mitt? Mater jeg for mye?
Jeg har også en 160L, og mine ukentlige vannbytter ligger rundt 60 liter +- en bøtte eller to alt etter hva jeg gidder/hvor mye jeg har foret. Vannstanden i akvariet er omtrent halvert når jeg tar ut 70 liter, så det er rimelig å anta at faktisk mengde vann i karet er rundt 140L, hos meg.
Jeg sjekket også med Esha om deres anbefalinger om medisin, og de bekreftet at de dosene de oppgir på sine medisinpakker til en hvis grad er regnet ut med forbehold om at 100L akvarie sjeldent er 100L vann.
Derfor finner jeg det like greit å bare tenke på 160L som 160L, ikke 140L, siden det i alle situasjoner faktisk er 160l, bare ikke 160L vann, siden det også er reell plass fiskene har til å farte rundt, gjemme seg mellom røttene og planter.
12 corydoras har det ikke trangt i 160L, og rekene utgjør nok tilnærmet ingenting når det kommer til nitrat. Selv hadde jeg nok ikke hatt noe problem med å ha en gruppe stimfisk som kan fylle de øvre vannlagene, de vil verken dele samme vannsjikt som corydorasene eller utgjøre en stor økning i nitrat. Så lenge du kan følge med på nitratverdiene og øke vannbyttene tilsvarende om nitratverdiene øker så er det ikke noe problem i det hele tatt.
Postet 18.11.10 kl 14:13
Da skal jeg prøve å ikke bekymre meg så mye. Jeg har satt enda en bøtte til lufting, så bytter jeg 50 liter imorgen og ser hvordan det går. Jeg følte egentlig at det ble veldig mye vann å bytte ut i en engang, men jeg har jo skjønt mer og mer at det var feil. Og så har jeg lært at akvariet mitt er 160liter i skriftlige sammenhenger Tusen takk for svar!
Postet 18.11.10 kl 16:48
Da jeg byttet vannet (5 bøtter nytt vann, men jeg tok bare ut 4 for jeg ville øke vannmengden i karet litt) var dette resultatet. Da var det en uke siden forrige vannbytte. Selv om nitratmengden har sunket litt synes det er litt lite. Eller er det bare slik det er? Jeg har jo skjønt at jeg har byttet for lite vann av gangen når jeg har tatt vannbytte tidligere. Bør jeg ta hyppigere vannbytter en stund for å få ned nitratnivået? Og hvor ofte da, kan det bli for ofte? Ellers synes jeg (men det er bare synsing) at rekene mine har vært mer synlige siden jeg byttet vann. Jeg har sett litt lite til de på en stund, men i dag er mange reker fremme og viser seg.
Postet 20.11.10 kl 12:17
IngjerdDa jeg byttet vannet (5 bøtter nytt vann, men jeg tok bare ut 4 for jeg ville øke vannmengden i karet litt) var dette resultatet. Da var det en uke siden forrige vannbytte. Selv om nitratmengden har sunket litt synes det er litt lite. Eller er det bare slik det er? Jeg har jo skjønt at jeg har byttet for lite vann av gangen når jeg har tatt vannbytte tidligere. Bør jeg ta hyppigere vannbytter en stund for å få ned nitratnivået? Og hvor ofte da, kan det bli for ofte? Ellers synes jeg (men det er bare synsing) at rekene mine har vært mer synlige siden jeg byttet vann. Jeg har sett litt lite til de på en stund, men i dag er mange reker fremme og viser seg.
Fortsett med litt større vannbytter framover så går det seg nok til etterhvert, evt ta noen ekstra vannbytter framover hvis du er utålmodig. Så lenge nitrat-nivået er for høyt så er det bare en ting å gjøre, bytte mer vann. Hver gang du bytter vann så tynner du ut nitraten, men det skal mer enn et vannbytte til for å komme seg ned fra svært høye nivåer. En halvering av 50mg/l er fortsatt 25mg/l, og halvering av det igjen blir 12,5mg/l (men om det da er en uke mellom så vil det nok være mer enn 25mg/l), og slik vil det ta sin tid før du kommer langt ned.
For ofte skal nok mye til, om du ikke har fisker som blir skye og redde av alt styret med vannbytter. Så lenge vannet er riktig temperert og med riktige verdier så er friskt vann bare en bra ting
Postet 21.11.10 kl 16:46