- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Innkjøring av 720l med filter,pumpe og sand med bakterier
Innkjøring av 720l med filter,pumpe og sand med bakterier
Da er endelig karet fylt med vann, hvor lenge må det stå og kjøre seg inn?
Filteret ,pumpa og sanden stammer fra tidligere eier av karet og skal være fylt av bakterier , sanden og filteret har ikke fått tørket i tiden det stod uten vann.
Kan det være lurt og ta vann fra de andre akvariene og ha oppi ?
Filteret ,pumpa og sanden stammer fra tidligere eier av karet og skal være fylt av bakterier , sanden og filteret har ikke fått tørket i tiden det stod uten vann.
Kan det være lurt og ta vann fra de andre akvariene og ha oppi ?
Postet 19.11.10 kl 15:40
Om du har bakterier i filteret beror på flere ting enn at det fortsatt er vått. F.eks, hvor mange fisk hadde forrige eier i karet helt til han tømte det? Hvor lenge har det stått uten vann hos ham og deg?
Sanda vil inneholde bakterier, men igjen, avhengig av den biologiske belastningen det har vært i karet, og hvor lenge det har stått tomt for fisk.
Bakterienes antall er det som det til enhver tid er næring for i akvariet. Mange fisk = mye næring = stor bakteriemengde, men dessverre også motsatt! Mange dager uten fisk betyr svak bakteriekultur.
Det lureste du kan gjøre er å gi bakteriene, om det er noen der, litt å jobbe med.
Hvis filteret fortsatt er innkjørt bør du i dette karet kunne gi minst 10 milliliter Salmi (husholdningssalmiakk fra Lilleborg, ikke bruk noe billigmerke). Mål ammoniakk og nitritt etter 24 timer. Om du da ikke ser ammoniakk, men noe nitritt, kan du gi ny dose Salmi. Fortsett til du ser at salmiakken er brutt ned til nitritt og videre til nitrat og til du måler null ammoniakk og nitritt 24 timer etter at du sist satte til Salmi.
Hvis du skal ha f.eks. Malawi, eller andre sterkt revirdannende fisk, er det smart å sette (helst) alle inn samtidig. Da vil ingen ha dannet seg revir på forhånd som de skal forsvare mot nye inntrengere. Da må du sørge for at bakteriekulturen kan håndtere mange fisk på en gang. I dette tilfellet er det lurt å øke dosen med Salmi til 15 - 20 ml og fortsette inntil filteret bryter ned dette på ett døgn.
Pass på pH underveis, den har en tendens til å falle og faller den ned mot 5, stanser prosessen opp. Bruk da pH+ til du kommer opp til 7,5 -8 inntil innkjøringen er komplett og du kan justere pH til de fiskene du skal ha.
Se gjerne denne atikkelen: [URL=http://Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden][/URL]
Sanda vil inneholde bakterier, men igjen, avhengig av den biologiske belastningen det har vært i karet, og hvor lenge det har stått tomt for fisk.
Bakterienes antall er det som det til enhver tid er næring for i akvariet. Mange fisk = mye næring = stor bakteriemengde, men dessverre også motsatt! Mange dager uten fisk betyr svak bakteriekultur.
Det lureste du kan gjøre er å gi bakteriene, om det er noen der, litt å jobbe med.
Hvis filteret fortsatt er innkjørt bør du i dette karet kunne gi minst 10 milliliter Salmi (husholdningssalmiakk fra Lilleborg, ikke bruk noe billigmerke). Mål ammoniakk og nitritt etter 24 timer. Om du da ikke ser ammoniakk, men noe nitritt, kan du gi ny dose Salmi. Fortsett til du ser at salmiakken er brutt ned til nitritt og videre til nitrat og til du måler null ammoniakk og nitritt 24 timer etter at du sist satte til Salmi.
Hvis du skal ha f.eks. Malawi, eller andre sterkt revirdannende fisk, er det smart å sette (helst) alle inn samtidig. Da vil ingen ha dannet seg revir på forhånd som de skal forsvare mot nye inntrengere. Da må du sørge for at bakteriekulturen kan håndtere mange fisk på en gang. I dette tilfellet er det lurt å øke dosen med Salmi til 15 - 20 ml og fortsette inntil filteret bryter ned dette på ett døgn.
Pass på pH underveis, den har en tendens til å falle og faller den ned mot 5, stanser prosessen opp. Bruk da pH+ til du kommer opp til 7,5 -8 inntil innkjøringen er komplett og du kan justere pH til de fiskene du skal ha.
Se gjerne denne atikkelen: [URL=http://Fiskeløs innkjøring med salmiakkmetoden][/URL]
Postet 19.11.10 kl 18:59
Postet 25.11.10 kl 15:01
Postet 25.11.10 kl 15:31
Om dette er bra eller dårlig kommer an på hva du gjør med hensyn til innkjøring og hvilken utvikling det er i vannverdiene.
NO2 = 0 er isolert sett bra, men om du nettopp har begynt å belaste filteret, slik at du i øyeblikket har NH4, men ennå ikke NO2, er det bare et tidsspørsmål før du også har NO2. Er karet ferdig innkjørt, er det selvsagt utmerket, men det er det ikke mulig å si noe om med de sparsomme opplysningene du gir.
Som Kampfisk sier er det rart at NO3 går ned, men det kan henge sammen med at du ikke tilsetter noe som bakteriene kan leve og utvikle seg av kombinert med vannbytte, igjen, umulig å si uten mer info. Understreker også poenget med å teste for NH4.
Forøvrig fint kar som ser ut til at du har planlagt for afrikanske ciklider? I så fall minner jeg om måten å kjøre inn karet på før innkjøring av nettopp Malawi.
NO2 = 0 er isolert sett bra, men om du nettopp har begynt å belaste filteret, slik at du i øyeblikket har NH4, men ennå ikke NO2, er det bare et tidsspørsmål før du også har NO2. Er karet ferdig innkjørt, er det selvsagt utmerket, men det er det ikke mulig å si noe om med de sparsomme opplysningene du gir.
Som Kampfisk sier er det rart at NO3 går ned, men det kan henge sammen med at du ikke tilsetter noe som bakteriene kan leve og utvikle seg av kombinert med vannbytte, igjen, umulig å si uten mer info. Understreker også poenget med å teste for NH4.
Forøvrig fint kar som ser ut til at du har planlagt for afrikanske ciklider? I så fall minner jeg om måten å kjøre inn karet på før innkjøring av nettopp Malawi.
Postet 25.11.10 kl 17:15
Postet 25.11.10 kl 19:04
Endret: 25.11.10 kl 19:08
Linda AagedalSorry det var verdiene til 90L vekslet litt rundt:) Verdiene på 720L kh og gh er begge på 3 ph 7,4 Nh4 er 0 NO2 er 0 NO3 er 20 PO4 er 0,1 Fe er 0,2 Tempraturen er 27 grader og verdiene har holdt seg stabilt de siste 4 dagene .
Jeg ville ventet noen dager, og helst hatt i litt salmi slik 530 anbefalte. Da får du sjekket at ammoniakken fra salmien blir gjort om til nitrat, hvis ikke det skjer så har du fire uker med venting foran deg. Blir ammoniakken omgjort så får du både bekreftet at filteret ditt har bakteriene det trenger og du får gitt disse bakteriene næring slik at de formerer seg og er istand til å ta unna for flere fisk den dagen du begynner å sette dem inn.
At nitrat synker fra 30 til 20 mg/l er spesielt. Om du ikek har foretatt noe vannbytte så skulel ikke dette skjem for å si det enkelt, så jeg tror nok det kanskje er en upresis måling.
Postet 25.11.10 kl 19:40
jeg kjørte ikke inn mitt nye akvarium på 930L men brukte begge mine am topper som ikke var ren gjort som var midlertidlig i et 220L for å holde bakteriefloran. så når jeg fylte i vann å tempen var grei så puttet jeg mine fisk i akvariumet å alle har d kjæmpe bra men jeg skal skifte 300L vann nå på lørdan. foresten så bruker jeg aldri å kjøre inn akvariumene å har aldri mistet fisk sånn
Postet 25.11.10 kl 20:13
Postet 25.11.10 kl 21:21
Linda AagedalFikk kansje ikke sagt det helt klar det er 90L som har gått ned etter forrgje vannbytte ikke 720L det var feil skjema eg såg på første gange for det var 90l sitt skjema. Sorry forvirringa.....
Men, som sagt, det du vil se for å være sikkerpå at alt er vel er at filteret ditt produserer nitrat.
Når du flyttet akvariet, stod det lenge uten at pumpen var på? Jeg ser du skriver det aldri var uten vann, noe som er supert, og om pumpen ikke var avslått i mer enn en time eller så så er det svært sannsynlig at alt er vel. Bare pass på at bakteriekulturen får noe å leve av (ammoniakk, eller om du ikke har det så pakk i litt fiskemat, det er tregere, men bedre enn ingenting)
Postet 26.11.10 kl 12:20
stiajojeg kjørte ikke inn mitt nye akvarium på 930L men brukte begge mine am topper som ikke var ren gjort som var midlertidlig i et 220L for å holde bakteriefloran. så når jeg fylte i vann å tempen var grei så puttet jeg mine fisk i akvariumet å alle har d kjæmpe bra men jeg skal skifte 300L vann nå på lørdan. foresten så bruker jeg aldri å kjøre inn akvariumene å har aldri mistet fisk sånn
Det er jo ikke akvariet du kjører inn (unntatt når du skal hat det til hus!), men filteret. Når du bruker filtre som har vært i gang i andre avarier, så der de jo nettopp innkjørt!
Det er skummelt å anbefale nybegynnere å hive fisk inn i et akvarium uten innkjøring av filteret. Selv om du vet hva du driver med og hvordan du skal unngå problemer og fiskedød, skal du ikke regne med at det er almen viten. De fleste er åpenbart tryggere når de sørger for innkjøring av filteret sitt. Nitrogensyklusen kommer man ikke utenom, men det er ulike måter å hanskes med følgene av den på.
Postet 26.11.10 kl 15:15
Vel nå har eg prøvd noen dager og heve 15ml salmiakk i akvariet og målte dagen etter og da var nh4 på 0,2 - no2 var på 0,025, hev i 15ml salmiakk igjen og i dag er nh 4 på 0 - no2 på 0 og no3 på 25 går ut i fra at da er karet fiske klart eller tar eg feil? skal jeg i så tilfelle øke dosen salmiakk eller fortsette kuren litt til?
Postet 30.11.10 kl 19:17
Verdiene kan tyde på at du kan det, men jeg synes det har gått betenkelig kort tid fra starten av Salmibruken til du måler null i NH4 og NO2. Hvor mange dager har du brukt Salmi?
Jeg ville fortsatt et par dager til og hvis du fortsatt måler null for både NH4 og NO2, men får like mye eller mer NO3, så ville jeg sagt at karet er innkjørt.
Hold allikevel oppsikt med både NH4 og NO2 de første dagene etter at du har satt inn fisk. Husk også at hvis du setter inn bare noen få fisk nå og venter mange dager før neste pulje, har bakteriemengden tilpasset seg den belastningen fiskene gir, dvs. mindre enn du ga med 15 ml Salmi. Neste gang du setter inn fisk bør du altså ikke sette inn veldig mange pga. faren for økning i NH4 og NO2 igjen. Behold måleutstyret for å si det slik.
Ta et stort vannbytte før du setter inn de første fiskene for å redusere NO3.
Lykke til.
Jeg ville fortsatt et par dager til og hvis du fortsatt måler null for både NH4 og NO2, men får like mye eller mer NO3, så ville jeg sagt at karet er innkjørt.
Hold allikevel oppsikt med både NH4 og NO2 de første dagene etter at du har satt inn fisk. Husk også at hvis du setter inn bare noen få fisk nå og venter mange dager før neste pulje, har bakteriemengden tilpasset seg den belastningen fiskene gir, dvs. mindre enn du ga med 15 ml Salmi. Neste gang du setter inn fisk bør du altså ikke sette inn veldig mange pga. faren for økning i NH4 og NO2 igjen. Behold måleutstyret for å si det slik.
Ta et stort vannbytte før du setter inn de første fiskene for å redusere NO3.
Lykke til.
Postet 30.11.10 kl 20:04
Takker for svar Ja har bare brukt salmiakk i 2 dager, så det ser ut som at bakterie kulturen overlevde flyttingen fortsetter et par dager til , sliter med å bestemme meg for hvilke fisk og det er vel kansje et problem siden eg burde vel ha det klart nokså snart..... alt for mye fint og velge i ikke lett det der.....
Postet 30.11.10 kl 21:49
530Det er jo ikke akvariet du kjører inn (unntatt når du skal hat det til hus!), men filteret. Når du bruker filtre som har vært i gang i andre avarier, så der de jo nettopp innkjørt! Det er skummelt å anbefale nybegynnere å hive fisk inn i et akvarium uten innkjøring av filteret. Selv om du vet hva du driver med og hvordan du skal unngå problemer og fiskedød, skal du ikke regne med at det er almen viten. De fleste er åpenbart tryggere når de sørger for innkjøring av filteret sitt. Nitrogensyklusen kommer man ikke utenom, men det er ulike måter å hanskes med følgene av den på.
Vakkert skrevet 530, dette svaret bør alle som svarer på oppstart av akvarie ha innebygget i ryggmargen. Hvis alle kunne holde seg til denne tommelfingerregelen så hadde vi sluppet utrolig mange dårlige / direkte feile svar på dette spørsmålet.
Postet 30.11.10 kl 22:07
Postet 30.11.10 kl 22:31