- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hjelper en ung akvarist.
Hjelper en ung akvarist.
hadde en lang prat med en ung og ny akvarist i stad. Å legger da inn et spørsmål for kanskje å kunne hjelpe han. Han har 2 karr. Ene tror jeg han har hatt en stund. Andre nystartet. Nystartede står uten fisk. Problemet er grått vann. Det blir klart med en gang han har byttet vann. Men blir sakte men sikkert gråere og gråere. Iløpet av 3 dager ser han ikke plantene bak engang. Begge akvariumene blir like gråe. Både det med fisk, og det nyoppstartede. Tror det er snakk om en 60 liter og en 120 liter. Forslag?
Postet 28.11.10 kl 20:04
Postet 28.11.10 kl 20:14
Postet 28.11.10 kl 21:39
Postet 28.11.10 kl 21:41
Forblir det grått om det får stå noen dager?
Er det alger så skulle det blitt grønt tror jeg. Grått får meg til å tenke på infusorier. Forer han mye slik at det er for mye mat tilgjengelig? Eller så kan det være vannet, privat vannverk, brønnvann eller slikt (i store vannverk er infusorier fra vannet ikke et stort problem).
Vill gjetning: kan det være veldig fin sand som virvles opp av pumpen og ikke legger seg?
Forblir det grått etter at det får stå noen dager så ville jeg prøvd mørklegging ja. Men hjelper ikke det så blir det famling i blinde for min del
Er det alger så skulle det blitt grønt tror jeg. Grått får meg til å tenke på infusorier. Forer han mye slik at det er for mye mat tilgjengelig? Eller så kan det være vannet, privat vannverk, brønnvann eller slikt (i store vannverk er infusorier fra vannet ikke et stort problem).
Vill gjetning: kan det være veldig fin sand som virvles opp av pumpen og ikke legger seg?
Forblir det grått etter at det får stå noen dager så ville jeg prøvd mørklegging ja. Men hjelper ikke det så blir det famling i blinde for min del
Postet 28.11.10 kl 21:48
han har grus på bunnen. Han har samme problem i begge kara. Å i det ene karret mater han ikke pga han ikke har fisk der. Så ingen overforing i det karet iaffal. Vannet blir som jeg forstod det, blankt med en gang han bytter vann. Men blir mer grått for hver dag etter vannbytte. Tilslutt ser han ingenting inni der. Å det tar ikke mange dagene. Vil være trist om han mistet interressen for akvarium pga grått vann. Han er ikke gamle karen. 14 om jeg husker riktig. En skikkelig dyreintresert med mange jern i ilden innen oppdrett av masse forskjellige dyr vil så gjerne hjelpe. Men vet ikke svaret. Så håper på mange gode forslag
Postet 28.11.10 kl 23:02
Får dere vann fra samme sted? Mulig det er noe som kommer inn med vannet og blomstrer opp i de varmere temperaturene i karet, infusorievarianter.
Sjekket om han tilsetter noe til vannet? Kanskje tvilsomt om det ene er nystartet, men greit å være sikker ihvertfall. Og hva som er i filterene.
Fungerer det karet han har i drift da, sånn utenom fargen på vannet? Ingen nitrittproblemer eller annet?
Sjekket om han tilsetter noe til vannet? Kanskje tvilsomt om det ene er nystartet, men greit å være sikker ihvertfall. Og hva som er i filterene.
Fungerer det karet han har i drift da, sånn utenom fargen på vannet? Ingen nitrittproblemer eller annet?
Postet 28.11.10 kl 23:12
tror det funker greit. Noe guppy død har det vært. Men di fikk han av meg. Å di fra samme ladning med guppy døde for meg oxo. Alle di andre guppyene fra en privat lever. Så var nok en svak gruppe butikk guppy. Men bortsett fra det. Så er det kun fargen på vannet. Pluss at plantene hans blir fulle av hull. Som om noe spiser på di. Han har innvendig filter beregna på 300 liters karr tror jeg han sa? Håper jeg husker rett nå da. Vi prata om så mye akvarelatert på samme gang. Innmaten vet jeg ikke hva han har.
Postet 28.11.10 kl 23:19
Inaktiv bruker
hei,endelig så fant jeg tråden igjenn. Jeg hørte om den, har en lignende tråd et annet sted der jeg har fått noe av de samme svarene. Mørkelegging har funka etter nå en uke så er vannet blitt ganske bra, og man ser det er en forandring. det er en slørhale oppi 120 litern som da er mørkelagt nå, det blir ikke værre i hvertfall, men om jeg tar av det svarte teppet jeg ar over å steller som vanlig... vill vannet bli grått igjenn da eller holder det seg sån blankt. Får snart ny pumpe for den jeg hadde oppi der klikka og jeg ga den til dyrebutikken på mandag,men de har ikke ringt meg om nytt ennå. fortsatt så blir vannet bedre...??
i mottsettning til 120 litern har 60 litern fått så grått vann at jeg vet ikke om det er 1 eller 20 oppi der, jeg tror jeg har omtrent 15-20,men ser bare 2 om gangen, ser knn de 3-5 cm nermest glasset...
trenger mere hjelp og tips videre nå! ???
kristian.
i mottsettning til 120 litern har 60 litern fått så grått vann at jeg vet ikke om det er 1 eller 20 oppi der, jeg tror jeg har omtrent 15-20,men ser bare 2 om gangen, ser knn de 3-5 cm nermest glasset...
trenger mere hjelp og tips videre nå! ???
kristian.
Postet 10.12.10 kl 17:28