I løpet av en periode på fire timer i går kveld skjedde det noe i karet mitt som var dramatisk. Da jeg kom hjem etter en tur ut var fiskene generlet i svært dårlig form, spesielt gjaldt det haimallene og et par Synodontis Eupterius som jeg har hatt i årevis. De oppførte seg rabiat, i stor fart kolliderte med glasset, inventaret i karet,
og hoppet gang på gang mot dekkglasset. Samtlige fisker så ut til å mangle surstoff. Intervallpumen haddde sluttet å fungere og kunn litt vann rant igjennom filteret, umiddelbart kjørte jeg på med luft gjennom luftsten ned i vannet, og fikk igang pumpen igjen, uten at det hjalp nevneverdig. Jeg sjekket ph, som hadde sunket til 6, (normalt 6,2/6,3), NO3 var på 50 og NO2 var på 0,3. Ammonium har jeg ikke testutstyr for. jeg foretok så et 30% vannbytte, tilsatte litt pH/KH+ og la inn en pose aktivt kull i filteret med tanke på ev forgiftning i forbindelse med rengjøring av huset og tenkte at jeg fikk ta tiden til hjelp. I morges hadde tilstanden bedret seg en smule med tanke på de øvrige fiskene. De var fortsatt preget av at noe ikke var som det skulle, med unntak av en stim med Dolkestikktetraer som oppførte seg som de pleier. De Siamesiske algespiserne lå stille og peste, det samme gjorde praktbotiaene. Div Regnbuefisk sto ganske stille i vannflaten. En av dem gjorde noen rundkast, men roet seg igjen. Nytt vannbytte 40% denne gangen. Venter og ser.
Nå i ettermiddag er den ene Haimallen død. De andre er like desperate. Jeg har gjort nye målinger og fortsatt er verdiene av NO3 og NO2 de samme, til tross for vannbytte på morgenen noe jeg stusser over. Jeg har tilført filteret en "starter" for ev å hjelpe bakteriefloraen i gang.
Jeg tenkte gjennom hva ellers jeg har gjort av forandringer de siste dagene. For ca 14 dager siden begynte jeg å tilføre CO2, meget forsiktig i starten for å øke på litt og litt, men fortsatt med begrensning. Fordi jeg har en del nye planter og lite Fe har jeg tilført ferro i fast form i grusen rundt plantene for to dager siden, men Fe er fortsatt kun på 0,25. Jeg har lagt inn noen nye stener (av uvisst slag, funnet på stranden i Damark) for et par dager siden. (har fjernet disse nå).
Hva kan dette være? Hva kan jeg gjøre annet enn å avlive haimallene og muligens mine to Synodontis Eupterius som jeg setter svært stor pris på?
Takknemlig for snarlig svar da dette er ille å være vitne til.