Høyere ph til molly

Har et kar med bare Molly i og vet at de bør ha en ph over 7.
Nå ligger ph på ca 6,7.
Hvordan får jeg en stabil ph som er litt høyere uten at den blir for høy? ( f.eks som til malawi.)
Kan jeg ha i litt sand som er til saltvann?
Du bruker natronbikarbonat, også kjent som natron bare, til å heve kh i akvarievannet, og derved heves også ph. De to vannverdiene følger hverandre slavisk.
Det er billigst å kjøpe pulveret i større bokser hos f.eks. Webzoo. Det er dyrt på sikt å drive og kjøpe de småpakkene med natron du får kjøpt i dagligvarebutikken, så dropp det. Du får kjøpt pulveret flere steder, som f.eks.KH+ pulver her hos Webzoo eller her hos Aquamanias.

Skal du heve kh, må du gå langsomt frem og prøve deg gradvis frem til riktig kh og ph. Start med å måle kh og ph, skriv ned testresultatet så du ikke glemmer det.
Så tar du startdosen med natronbikarbonat, f.eks. en kvart teskje av pulveret, og rør det ut i en liter av akvarievannet i et liters-mål. Tøm dette litt og litt over noen minutter ut over overflaten (spredd) i akvariet. Vent en halvtime, og mål kh og ph. Da ser du hvor mye de to verdiene økte av en tilsetting på en kvart teskje. Skriv ned resultatet og hvor mye du tilsatte av KH+ pulveret for at den økningen skulle skje. Tilsett en ny runde dersom det er nødvendig, og fortsett til ønskede verdier er oppnådd.
Husk at fisk kan reagere veldig på brå endringer i ph og kh verdien. Men de takler generelt økning av ph mye, mye bedre enn de tåler senkning av ph (det kan gi sjokk med brå senkning). Det er derfor viktig å gjøre slike endringer veldig sakte, så de rekker å akklimatisere seg til den økte ph'en.

Når du bytter vann, f.eks at du bytter en fjerdedel av vannet hver uke, husk å tilsette litt natron i det nye kranvannet du tømmer i akvariet, slik at kh-verdien vedlikeholdes.
Vær også klar over at kh-verdien (og derfor også ph'en) kan synke i løpet av uken, særlig i tett befiskede og tett beplantede kar. Da blir kh'en "brukt opp" og man må kanskje etterfylle i løpet av uka. Men dette gjelder som sagt hovedsaklig der fisketetthet og plantetettheten er veldig høy.
Det er altså ikke noe unaturlig eller unormalt i det om man for eksempel oppdager at kh-verdien er lavere noen dager etter at man tilsatte KH+ pulveret.

Du kan kjøpe en kalkstein i en akvarieforretning og legge i akvariet. Den vil fungere som en "buffer", og forhåpentligvis forhindre at vannets kh synker og blir borte i løpet av uken. En kalkstein vil veldig, veldig gradvis og over tid forvitre opp i ferskvannet, og avgi kalk til vannet (som øker kh, eller opprettholder en viss kh verdi).
Takk for masse info. Kjempeflott ! :o)
Det jeg er bekymret for er at, som du sier, kh og ph synker i løpet av uken og så må jeg få den opp igjen før den synker igjen.
Dette blir jo veldig ustabilt. Er det ingen måte jeg kan få det stabilt på?
Det er jo en stabil ph nå i alle mine akvarier.
Tenker jeg prøver med en kalksten å ser om kh og ph stiger litt. Tenker målet er en ph på ca 7,5. Dette er bra for molly og L-144 som er i akvariet. :o)
Heidi Jensen
Er det ingen måte jeg kan få det stabilt på?

Jo, det var derfor jeg foreslo det med kalkstein. Den er en buffer, altså noe som opprettholder stabilt nivå av kh i akvariet.
"Problemet" kan være at en stein er en stein, det er vanskelig å si noen "dosering". Det vil variere fra akvarium til akvarium, fra forskjellige forhold. Men start med en eller to, og se om ikke de greier å hjelpe deg med å oppdrettholde en stabil og fin kh (og derav også en stabil ph).

Jeg mente ikke at det er sikkert at kh vil synke heller i løpet av uken hos deg. Kan hende den vil holde seg fin og stabil uten videre.
Der jeg nevnte dette med at kh KAN synke i innlegget ovenfor, prøvde jeg å få med at dette hovedsaklig gjelder i veldig tett befiskede og svært tett beplantede kar. I et normalt selskaps-kar uten altfor mye beplantning og moderat fiskebestand, er det sannsynligvis mer stabile vannforhold. Jeg vet ikke om dette gjelder hos deg.
Dette gjelder ikke i alle kar. Jeg nevnte det kun for at man skal forstå hvorfor noe slikt kan skje hos enkelte, og litt om hvordan prosessen fungerer. Akvariekjemi er ikke enkelt alltid, hehe ! Det var en stund da jeg som nybegynner tenkte at "jeg kommer aaaaldri til å skjønne forskjellen på de greiene der, det må det være bare akvarie-nerder som kan...."! hehe

Det hele koker ned til slutt; jeg ville råde deg til å kjøpe en boks med KH+ pulveret jeg linket til. En slik boks varer lenge om du bare skal ha den til et akvarium. Dersom det er kun levendefødere som molly du har i dette aktuelle akvariet, ville jeg kjøpt en boks GH+ pulver samtidig, ettersom mollyer setter pris på litt hardere vann enn mange andre vanlige akvariefisk som f.eks neontetra fra Sør-Amerika. GH er hardheten i vannet, altså hvor mye mineraler som er oppløst i vannet, kan man si.
Generelt har vi veldig bløtt vann (dvs lav gh hardhet) i Norge, så til mollyene dine er det sannsynligvis nødvendig å tilsette noe som øker hardheten litt.

Og føler du for å gi akvariehobbyen en gave i år også, så slenger du på vannverditester for verdiene ph, kh og gh i samme slengen Det er nesten et MÅ-HA med disse testene hvis du skal drive og "fikle" med vannverdiene. For å vite hva du gjør og resultatene av det, må du teste.
Vanntester har jeg nok av. :o)
Har en koffert som er kjøpt i utlandet som jeg ser går for ca 2000 kr her i norge.
Denne tester ALT man har behov for i både ferskvann og saltvann. Kjøpte den når samboeren startet med saltvannskar.

Nå er det 3 voksene molly og 3 yngel og 4 L144 (på ca 4,5 cm) som bor der. Det er 112 liter. Blir vel en eller to molly til. :o)
Natron
er ikke helt enig med at det er billigere å bestille ph/kh over nett da det faktiskt kosta bort i mot en hundrings pluss frakt for 500g og hvis du kjøper 500g i poser(10stk) så koster faktisk ikke det mer enn 79 kroner på rema
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap