Skjønner ikke vannverdier

Jeg skjønner meg ikke på vannverdier.
Jeg har 6 GH og 3 KH, rundt 7 PH og gul nitritt. (Alle tetra tester bortsett fra PH tror jeg)
Dette er fiskene jeg har og hva de trenger (bortsett fra boliviansk sommerfuglciklide, men skal skaffe meg dem).
GH verdiene mine stemmer ikke overens med platy og black molly, burde jeg da kvitte meg med dem hvis jeg også skal ha bol.sommerfuglciklide?
Og disse verdiene sier ingenting om KH, hvor kommer KH inn i bildet og hva har det med PH å gjøre?
NB. Jeg har 7 i PH nå men skal bytte fra elvegrus til sand fra biltema, så da kommer ph til å gå ned til rundt 6.

kardinaltetra:
Temperatur: 23-27 C
PH i vannet: 4.0 - 6.0
GH (Hardhet): 0 - 8 dH

black molly:
Temperatur: 18-28 C
PH i vannet: 7.0 - 8.2
GH (Hardhet): 11 - 30 dh

platy:
Temperatur: 18-25 C
PH i vannet: 7.0 - 8.0
GH (Hardhet): 9 - 19 dH

ancistrus:
Temperatur: 20-30 C
PH i vannet: 6.0 - 8.0
GH (Hardhet): 0 - 12 dH

Boliviansk sommerfuglciklide
Temperatur: 23-28 C
PH i vannet: 6.5 - 8.0
GH (Hardhet): 0 - 10 dH
KH har liten betydning for fisk, men er mer relevant for planter.

Sammenhengen mellom pH og GH: Høy GH gjør at det blir vanskeligere å få lav pH.
ok, takk for svar. Men har dette noe å si for Molly og Platy?
Eller burde jeg gi dem bort og skaffe noen som tåler disse verdiene bedre?
Jeg tror det skal gå fint jeg. Selv har jeg ikke fulgt ph-kravene slavisk, og det står flere steder her på forumet at det er bedre at ph-verdien er litt feil men jevn enn at den svinger hele tida. Husk på det før du evt begynner med heving/senking.
ok, men hva med gh? Tror ikke ph kommer til å bli noe problem da jeg skal bytte fra grus til sand, men tenker det er verre med gh.
Har gh på 6 nå og både platy og molly trenger gh på nesten 10...
Hever jeg gh vil ikke kardinaltetra trives, den skal ikke ha mer enn 8 :S
Kanskje jeg skal holde gh på 8-10? Har noen over-eller-under noe å si?
Begrens deg gjerne når det gjelder hvilke fisk du kombinerer. Det er ingen ting i veien for å overholde de oppgitte kravene til fiskene, i og med at du først har bestemt deg for å anstrenge deg litt for fiskens ve og vel.

(Noe jeg syns er bra - men da følger det jo logisk at man ikke kan få i både pose og sekk.)
Kampfisk
KH har liten betydning for fisk, men er mer relevant for planter. Sammenhengen mellom pH og GH: Høy GH gjør at det blir vanskeligere å få lav pH.

Det fines ikke en klar direkte sammenhneg mellom gH og pH. Denne klare sammenhengen finner duu mellom kH og Ph

3 * kH * 10 ^ ( 7 - pH ) = CO2 mg/liter

Det er ikke no som tyder på at du skal få fallende pH med å bytte fra elvegrus til biltemasand. Skal du få et skift i pH må du tilsette noe som gir syre. Det vanlige her er torv, CO2, eikebarkekstrakt, røtter osv.

Når det gjelder å sette sammen fiskebestanden i et kar så blir det fineste å holde seg til rett kontinent. Har man dvergsiklider så blander man ikke med asiatisk/afrikansk. Dette gir ikke det rette inntrykket samtidig som man får problemer med vannverdiene den enkelte fisk man skal ha. Et kar med dvergciklider, stim med corydoras, stim med et eller annet i vannlaget, røtter er meget pent. Planter er unntaket da det er svært lite planter de fleste steder i slike biotoper. Så her får man bare sette inn det man liker selv om det ikke akkurat er biotopriktig.

Dette med pH er og blir litt vanskelig å forholde seg til. Den klare sammenhengen mellom pH og kH er skyldig man uhell i akvariehobbyen. Høy kH gir høy pH. Lav kH gir lav pH, men samtidig en pH som svinger. I mine kar holder jeg meg til en middelvei for å slippe pH svinginger da disse er meget stressende for fisken. Legger man kH rundt 2 så skal det lite til for å regulere pH samtidig som denne er rimelig stabil.
ok, grunnen til at jeg tror at ph vil senke er fordi jeg har for det første hørt at engelsk elvegrus gir høy ph, dessuten testet jeg dette selv.
Har testet springvannet for ph, den ligger på 6.2 eller noe, så tok jeg noe grus fra akvariet oppi ei bøtte med rent vann fra springen, testet med en gang, 6.2, og testet igjen etter en uke eller to, og da lå den på 7.
Så er ganske sikker det er p.ga grusen.
Men hva er konklusjonen? At jeg burde ha fisk fra samme kontinent, eller det at jeg ikke trenger å følge det slavisk? :S Har ingenting imot å bytte hele bestanden, men vet bare ikke hva jeg skal gjøre med fisken jeg allerede har.

Det å måle rett av springen gir deg kun en forsmak på hvor vannverdiene vil ligge. La vannet stå i en bøtte natten over med kun en luftpumpe i og mål igjen. Jg vil tipe at du nå får helt andre verdier.

Hvis du fortsatt får pH rundt 7 så har du et godt utgangspunkt for å få den biotopen du ønsker. Du kan senke pH med torv eller øke pH med å bruke natron bikarbonat. Så enten får du en biotop for SA cicklider eller for fisk som ønsker høyere pH.
Kampfisk
KH har liten betydning for fisk, men er mer relevant for planter. Sammenhengen mellom pH og GH: Høy GH gjør at det blir vanskeligere å få lav pH.

? Der bommer du vel litt. Høy KH (ikke GH) gjør det vanskeligere å få lav PH.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap