- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrat i springvann
Nitrat i springvann
Testet idag vannet fra springen igjen og ser at det slår ut på for mye nitrat. Har klødd meg i hue en periode nå over litt for mye alger. Har prøvd å begrense foringen, bytter rundt 30% av vannet hver 5-6 dag osv..men skjønner nå hvorfor det ikke hjelper stort.
Er det noe jeg kan senke nitraten med?
Mener å merke meg at sist jeg testet fra springen gjorde det ikke noe utslag på dette, kan årstiden ha noe å si? Jeg har brønnvann.
Er det noe jeg kan senke nitraten med?
Mener å merke meg at sist jeg testet fra springen gjorde det ikke noe utslag på dette, kan årstiden ha noe å si? Jeg har brønnvann.
Postet 28.12.10 kl 16:52
Postet 28.12.10 kl 16:55
Takk for rådet. Nei det hjelper ikke stort gitt. Testene idag viser at verdiene i akvariet er nesten identisk med det i springen.
Da skal jeg bytte ut den windelöven jeg har iallefall, den vokser jo nesten ikke og den er ikke spesielt fin.
Har allerede endel vasspest som vokser godt men det er sikkert ikke nok.
Da skal jeg bytte ut den windelöven jeg har iallefall, den vokser jo nesten ikke og den er ikke spesielt fin.
Har allerede endel vasspest som vokser godt men det er sikkert ikke nok.
Postet 28.12.10 kl 17:18
Nei, hvis brønnvannet har for mye No3 vil det jo ikke hjelpe med vannbytter. Det finnes filtermedium (tror det er fra Juwel) som hvistnok skal hjelpe mot nitrat. (tror det rett og slett heter nitratfilter?). Men de har veldig begrenset holdbarhet, så det kan bli litt dyrt i lengden. Men de sies å være effektive i en kort periode.
Postet 28.12.10 kl 17:27
Postet 28.12.10 kl 17:55
ElisabethSTestet idag vannet fra springen igjen og ser at det slår ut på for mye nitrat. .....Jeg har brønnvann.
Jeg vil ikke skremme deg, men jeg ville fått noen til å se på den brønnen.
1. Nitrat er giftig også for mennesker. Jeg vet ikke akkurat hvor mye som er skadelig, men det går det jo ann å sjekke.
2. Det at du har nitrater i vannet kan tyde på at vannet er forurenset, kanskje også av andre ting. Har vannet vært i kontakt med områder som er gjødslet før det havnet i brønnen?
Postet 28.12.10 kl 22:03
Tja det kan jo være mulig det egentlig...Jeg leier så det er lite jeg får gjort selv. Bor på landet med mange jorder rundt om kring. Vet huseierene drev og renset noe ifjor, vet ikke helt hva men hadde iallefall noe med vannet å gjøre. Jeg vet heller ikke hva slags rutiner det er vanlig å ha på dette. Jeg skrev at jeg ikke fikk noe utslag på nitrat sist jeg sjekket fra springen, kan jo ha blitt dårligere de siste månedene.
Testen slår ut på 50+ mg/l. Takk for svar!
Testen slår ut på 50+ mg/l. Takk for svar!
Postet 28.12.10 kl 22:16