Hr 530, hvor er du? Artikkelforfatteren kan nemlig mer om saken enn meg, er bare svoren tilhenger. Men jeg vet at hans utfordring var at pH sank. Jeg hadde motsatt problem, at pH steg over 7,5, og det ser jo ut til at det skjer hos deg også. Merket at prosessesen stoppet opp når pH steg over 7,5, og brukte eikebarkekstrakt for å holde meg under. Hr 530 fant ut at prosessen stoppet når pH sank under 6,5, og tilsatte Aqua Base for å holde pH oppe. Jeg tilsetter ikke CO2, ser at han gjør det, noe som kan forklare forskjellen.
Post 111 og 115 i
denne tråden viser listene våre, hvis hoderegningen holder så sent en lørdagskveld har Sigmund brukt 2,5 ml Salmi pr 100 liter vann sånn cirka, mens jeg har valgt 1 ml pr 100 liter vann fordi jeg har så voldomt mye planter, og planter som visner bidrar også med ammonium. I tillegg skulle han sette inn stimfisk og belaste hardt med en gang, mens jeg har levendefødere og kunne sette inn noen ganske få fisk om gangen. Ettersom vi begge har registrert stopp i prosessen ved pH-avvik, tror jeg det er viktigere enn mengden Salmi. Men som sagt, den som kan noe om det er han som har lest mest. Jeg bare dilter etter...
At du har NO2 og NO3 i karet etter ti dagers drift viser at ting er i gang, og det er jo moro. Lykke til!