Lav ph i fiskeløs innkjøring

Jeg driver og kjører inn akvariumet fiskeløst med salmi metoden. har holdt på litt over en uke nå, og igår var PH verdien plutselig lavere. Hva kan jeg gjøre for å få den opp? Det er på 70l. jeg skifta ca. 20 l vann igår og la oppi eggeskal. Skal jeg putte oppi mer eggeskal og skifte enda mer vann eller hva?

Går ikke prossessen tregere om PH er lav?

Tåler plantene lav PH?
kan jeg bruke easy balance fra tetra for å øke PH?
Dette er en normal følge av selve prosessen. Du kan kjøpe pH+ i akvariebutukken (på Nanset?). Prøv deg frem med mengden, det avhenger jo av både antall liter og hva pH er. Ville selv forsøkt med 1/4 teskje først og eventuelt hatt i litt mer om nødvendig. Om du bytter vann, tynner du også ut salmiakken så det er bedre å øke pH. Eggeskall er uskadelig og vil sikkert hjelpe, men jeg aner ikke hvor mye du trenger og hvor lang tid det tar før det virker.

Easy balance skal i følge produsenten gjøre underverker for både nitrogensyklusen, heve pH og sørge for mye annet. Trolig er det unødvendig dyrt i bruk, men jeg kjenner ikke produktet selv.

Prosessen går betydelig tregere når pH synker kraftig, hos meg stoppet den opp ved pH 5. Hever du ph, kommer den igang igjen.

Alle de plantene jeg har tåler lav pH. Vet ikke hvilke du har, men tror ikke det skal by på problemer.
ok. tusen takk for svar. nei, easy balance fulgte bare med akvariumet, og jeg leste bak at det kunne stabilisere PHen så tenkte det var like greit og prøve kanskje.

jeg får vel kanskje handle litt på dyrebutikken da

den ene planta ser litt sliten ut, men det er også den nyeste, så kan hende det er pga den nylig er satt inn.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap