- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvor fort etter strømbrudd kan jeg forvente å måle nitritt?
Hvor fort etter strømbrudd kan jeg forvente å måle nitritt?
Jeg finner utallige tråder her inne om strømbrudd, men ingen som forteller meg noe om hvor raskt etter strømbrudd jeg kan forvente å måle nitritt. Kanskje fordi alle andre vet det?
Vi hadde et strømbrudd i går ettermiddag her på Øvre Romerike. Da varte det kun i 45 minutter. I natt våknet jeg og oppdaget at det var mørkt, og timeren på motorvarmeren viser at det varte i fire timer.
Når jeg stod opp, hadde alt startet av seg selv, så jeg slapp å vurdere om jeg skulle gjøre rein filterene. Jeg fikk ikke målt nitritt før nå i ettermiddag, ca 12 timer etter at strømmen har kommet tilbake. Begge akvariene viser et sted mellom null og 0,025 (JBL). Vanskelig å vurdere helt riktig, siden det er mørkt ute og jeg må avlese under lampelys. Men det er definitivt ikke mer enn det, testen har ingen antydning av aprikos, bare muligens litt mørkere gul.
Jeg har ikke byttet vann på denne indikasjonen. Men når kan jeg forvente at nitritten stiger, dersom bakteriekolonien min har tatt kvelden?
Setter vann til temperering og måler på nytt i morgen ettermiddag. Eller bør jeg stå opp kl 5 i morgen tidlig for å måle og evt bytte vann?*har ikke lyst!*
Vi hadde et strømbrudd i går ettermiddag her på Øvre Romerike. Da varte det kun i 45 minutter. I natt våknet jeg og oppdaget at det var mørkt, og timeren på motorvarmeren viser at det varte i fire timer.
Når jeg stod opp, hadde alt startet av seg selv, så jeg slapp å vurdere om jeg skulle gjøre rein filterene. Jeg fikk ikke målt nitritt før nå i ettermiddag, ca 12 timer etter at strømmen har kommet tilbake. Begge akvariene viser et sted mellom null og 0,025 (JBL). Vanskelig å vurdere helt riktig, siden det er mørkt ute og jeg må avlese under lampelys. Men det er definitivt ikke mer enn det, testen har ingen antydning av aprikos, bare muligens litt mørkere gul.
Jeg har ikke byttet vann på denne indikasjonen. Men når kan jeg forvente at nitritten stiger, dersom bakteriekolonien min har tatt kvelden?
Setter vann til temperering og måler på nytt i morgen ettermiddag. Eller bør jeg stå opp kl 5 i morgen tidlig for å måle og evt bytte vann?*har ikke lyst!*
Postet 26.01.11 kl 19:41
Det kommer ann på hvor stor belastningen i akvariene er, og hvor mye bakterier som har strøket med, siden disse avgjør hvor fort nivåene stiger. Så det er ikke så lett å si. Har du ikke sett noe ammoniakk eller nitritt på 1-2 dager så er du nok trygg. Og om nivåene stiger så vil de ikke stige fra 0 til vannvittig mye over en natt, det skjer tross alt gradvis.
Var jeg deg så ville jeg sjekket senest mulig i kveld, for å se om den stiger raskt. Har det ikke vært noen større endring da så ville jeg sovet godt i natt og sjekket på nytt neste dag. Har det derimot steget mye disse timene så vil det mest sannsynlig fortsette i samme tempo en stund, så da er det nok best å forberede seg på litt arbeide.
Mange opplever at filteret klarer seg helt fint etter 4 timer uten strøm, andre opplever det motsatte. For mange er det nok en mellomting, bakteriekulturen er litt medtatt, men det er nok av begge typene bakterier til at de raskt formerer seg og er tilbake på sitt vanlige antall (litt det samme som etter en grundig vask av filteret).
Fint om du holder oss oppdatert på hvordan det går med filterene, jeg er særdeles interessert i å få tall og målinger fra flere etter strømstans og andre filterkatastrofer Har du muligheten til å teste for ammoniakk også?
Var jeg deg så ville jeg sjekket senest mulig i kveld, for å se om den stiger raskt. Har det ikke vært noen større endring da så ville jeg sovet godt i natt og sjekket på nytt neste dag. Har det derimot steget mye disse timene så vil det mest sannsynlig fortsette i samme tempo en stund, så da er det nok best å forberede seg på litt arbeide.
Mange opplever at filteret klarer seg helt fint etter 4 timer uten strøm, andre opplever det motsatte. For mange er det nok en mellomting, bakteriekulturen er litt medtatt, men det er nok av begge typene bakterier til at de raskt formerer seg og er tilbake på sitt vanlige antall (litt det samme som etter en grundig vask av filteret).
Fint om du holder oss oppdatert på hvordan det går med filterene, jeg er særdeles interessert i å få tall og målinger fra flere etter strømstans og andre filterkatastrofer Har du muligheten til å teste for ammoniakk også?
Postet 26.01.11 kl 20:06
Postet 26.01.11 kl 21:27
Da tror jeg det går bra, bråsøkte gjennom egen tråd og fant ut at jeg fant utslag på NO2 to dager etter strømstansen. Var litt bråkjekk fordi det har gått bra før, og testet ikke med det samme, men det er jo rimelig å tro at det ville gitt utslag på ammonium nokså umiddelbart da. Og uansett, det ble aldri stort utslag og full krise, kun nok til at jeg fikk det på følelsen liksom. Dessuten, dette var midt i springvannkrisa, og da er det ikke godt å si hva som var på gang før strømstansen. Sov godt og rolig du :o)
Postet 26.01.11 kl 21:32
Postet 26.01.11 kl 21:40
Nitritt-testen på 63-literen er fremdeles gul, mens 125-literen muligens begynner å helle mot 0,05. Det går iallfall ikke fort.
Men dersom det var på vei mot mye nitritt, ville det da vært amoniakk og nitritt samtidig, eller kommer de alltid etter hverandre, dvs at den ene er borte når den andre kommer?
Men dersom det var på vei mot mye nitritt, ville det da vært amoniakk og nitritt samtidig, eller kommer de alltid etter hverandre, dvs at den ene er borte når den andre kommer?
Postet 26.01.11 kl 22:16
Men kansje et dumt spørsmål, eller tanke nå...... Har dere ikke tenkt på reserveløsning vedr strømmen til karet????
Jeg har jobba 25 år i energiforsyningen, og tør i hvertfall ikke satse på 100% leveranse av strøm....
Her trekker filtret 35W eller noe, og i bilen har jeg 230V strømuttak, så ved strømstanser, er det bare en skjøteleding ut, og rett i det 230V uttaket som er i consollet på bilen.
Jeg har jobba 25 år i energiforsyningen, og tør i hvertfall ikke satse på 100% leveranse av strøm....
Her trekker filtret 35W eller noe, og i bilen har jeg 230V strømuttak, så ved strømstanser, er det bare en skjøteleding ut, og rett i det 230V uttaket som er i consollet på bilen.
Postet 26.01.11 kl 22:28
Har tenkt, men har ingen planer om å gjøre noe med det. Håper det blir sjelden vare at slikt skjer.
Dessuten tror jeg din ide er dårlig her hos meg, batteriet på bilen trenger strøm gjennom natta for å være villig til å starte hvis det er under -10... Og da kan jeg nok ikke trekke noe som helst ut til akvariene.
Dessuten tror jeg din ide er dårlig her hos meg, batteriet på bilen trenger strøm gjennom natta for å være villig til å starte hvis det er under -10... Og da kan jeg nok ikke trekke noe som helst ut til akvariene.
Postet 26.01.11 kl 22:33
Er klar over det kan være et problem for enkelte, men en omformer er ikke dyre saken, og med et fritidsbatteri, så kan pumpa gå i mange timer.... alterativet vil jo være et lite aggregat..... eller la ting gåsom det går ved strømstans..... man må jo velge da....
For oss kan i hvertfall bilen løse dette, inntil andre ting kan være på plass...
For oss kan i hvertfall bilen løse dette, inntil andre ting kan være på plass...
Postet 26.01.11 kl 22:41
Solveig G SNitritt-testen på 63-literen er fremdeles gul, mens 125-literen muligens begynner å helle mot 0,05. Det går iallfall ikke fort. Men dersom det var på vei mot mye nitritt, ville det da vært amoniakk og nitritt samtidig, eller kommer de alltid etter hverandre, dvs at den ene er borte når den andre kommer?
Det er forskjellige bakterier som jobber her, min tanke er at en kan ta kvelden og en annen overleve? Kan ikke se av testarket at jeg fikk utslag på ammonium under strømstanskrisa, men det var litt travelt på alle fronter akkurat da så jeg har notert bare sånn passe. Ufattelig hvor fort man glemmer...
Når det gjelder fremtidige strømstanser, skjer det mens man ikke er til stede går det som det går, men er man hjemme er det ikke stort som skal til for å holde kulturen ved like. Hr 530 minnet meg på det her, han er jo så grei :o)
Postet 26.01.11 kl 23:32
Linda & Ove[QUOTE=Solveig G S]Men dersom det var på vei mot mye nitritt, ville det da vært amoniakk og nitritt samtidig, eller kommer de alltid etter hverandre, dvs at den ene er borte når den andre kommer?
Det er forskjellige bakterier som jobber her, min tanke er at en kan ta kvelden og en annen overleve?
Når du har et innkjørt filter vil de ikke nødvendigvis trenge å ha noen sammenheng. Her er det hipp som happ hva tålte påkjenningen dårligst, hvilke mutanter har du, etc. etc. Er du uheldig så stryker alt med, og du starter på null igjen.
Om jeg ikke tar helt feil (og dette er en antagelse, ingen fakta eller bøker framme på denne tiden av døgnet) så er det mest vanlig å slite med nitritt etter at filteret har vært av, noe som kan tyde på at disse bakteriene tåler mindre enn de som omdanner ammoniakk.
Postet 27.01.11 kl 02:00
Postet 27.01.11 kl 07:28
Da jeg var liten hadde jeg et 60-70 liters akvarium stående ved sengen. Da viste jeg selvfølgelig ingen ting om vanntester eller filterbakterier, men det var allikevel et pent akvarium og fiskene stortrivdes (unntatt da dyrebutikken klarte å lure meg til å kjøpe en kyssegurami...). Men poenget er at siden pumpa bråka en del trakk jeg ut strømmen på pumpa hver natt. Men jeg hadde aldri problemer med fiskedød. Så om det ble nitritt av det kan det ikke ha vært så mye at det skada fiskene. Det skal sies at akvariet ikke var overbefolka. Og fiskene jeg hadde var i en vanskelighetsgrad fra lett til middels, altså ikke de mest ømtåelige. Men fiskene ble steingamle selv om pumpa var avslått 8-10 timer i døgnet. Selvfølgelig ikke noe å anbefalle, men kanskje man blir litt mer hysterisk enn nødvendig når kunnskapsnivået stiger?
Postet 27.01.11 kl 14:01
FrekeDa jeg var liten hadde jeg et 60-70 liters akvarium stående ved sengen. Da viste jeg selvfølgelig ingen ting om vanntester eller filterbakterier, men det var allikevel et pent akvarium og fiskene stortrivdes (unntatt da dyrebutikken klarte å lure meg til å kjøpe en kyssegurami...). Men poenget er at siden pumpa bråka en del trakk jeg ut strømmen på pumpa hver natt. Men jeg hadde aldri problemer med fiskedød. Så om det ble nitritt av det kan det ikke ha vært så mye at det skada fiskene. Det skal sies at akvariet ikke var overbefolka. Og fiskene jeg hadde var i en vanskelighetsgrad fra lett til middels, altså ikke de mest ømtåelige. Men fiskene ble steingamle selv om pumpa var avslått 8-10 timer i døgnet. Selvfølgelig ikke noe å anbefalle, men kanskje man blir litt mer hysterisk enn nødvendig når kunnskapsnivået stiger?
Hadde dette vært facebook ville jeg trykket: Like
Tror dette jeg også. Det nok ingen brilliant idè å skru av pumpa hver natt fordet, selv om det virket for deg virker det kanskje ikke for andre.
Men det du sa om at når kunnskapsnivået stiger så stiger også hysterien over småting, tror jeg også. Jeg har flyttet en del ganger nå og fisker har blitt flyttet, pumpa har vært skrudd av i sikkert over 5 timer i strekk, og alle fiskene mine har overlevd alle flyttingene.
Postet 27.01.11 kl 19:58
Mhm. Men det er som jeg prøver å si så ofte som mulig: Det er ikke en identisk bakterie i alle akvarier i verden. Bakterier er eksperter på å tilpasse seg, mutere og overleve. Til og med innenfor familiene bakteriene vi drar nytte av finnes det hundrevis av arter.
Så det hele kommer ann på hva du er heldig å ha i ditt akvarium, og det vet du ikke før du sitter der med sjegget i postkassen og nitritt langt opp etter ørene.
I tillegg er filtertypen viktig, noen filtere blir tørre om strømmen er borte lenge, det er ille for begge typene bakterier vi bruker. Andre filtere står fulle av vann, noe som er mye bedre, men man får fortsatt et problem med oksygentilgangen. Jo mindre filter jo lettere vil oksygen diffundere på egenhånd, så strømstans i et stort, tett filter er værre enn i et bittelite med kontakt med luft (ja de finnes, mitt hang-on filter er åpent, for å nevne en).
Alt i alt er det så mange bittesmå og(eller) ukjente faktorer at det er dønn umulig å si noe som helst annet enn: Vær forsiktig!
De færreste har nok faglig kunnskap til å kunne forstå eller i det hele tatt forestille seg alle faktorene, så på et punkt må man bare dra noen generelle linjer, og da helst godt innenfor hva som er trygt; ha på filteret til enhver tid, og skjer det noe så mål og sjekk at alt fortsatt er bra.
Så det hele kommer ann på hva du er heldig å ha i ditt akvarium, og det vet du ikke før du sitter der med sjegget i postkassen og nitritt langt opp etter ørene.
I tillegg er filtertypen viktig, noen filtere blir tørre om strømmen er borte lenge, det er ille for begge typene bakterier vi bruker. Andre filtere står fulle av vann, noe som er mye bedre, men man får fortsatt et problem med oksygentilgangen. Jo mindre filter jo lettere vil oksygen diffundere på egenhånd, så strømstans i et stort, tett filter er værre enn i et bittelite med kontakt med luft (ja de finnes, mitt hang-on filter er åpent, for å nevne en).
Alt i alt er det så mange bittesmå og(eller) ukjente faktorer at det er dønn umulig å si noe som helst annet enn: Vær forsiktig!
De færreste har nok faglig kunnskap til å kunne forstå eller i det hele tatt forestille seg alle faktorene, så på et punkt må man bare dra noen generelle linjer, og da helst godt innenfor hva som er trygt; ha på filteret til enhver tid, og skjer det noe så mål og sjekk at alt fortsatt er bra.
Postet 27.01.11 kl 20:21
Når jeg kom hjem i dag lå masse fisk død i det ene akvariet. Målte verdier senest i går og alt var bra. I dag var nitratt verdiene skyhøye. Overasket over hvor fort fisken dør av dette. Når jeg dro på jobb i dag så fiskene friske og fine ut. Krysser fingre for at dette ikke skjer i de andre akvariene. Foreløpig er testene gule.
Postet 31.01.11 kl 18:20
Postet 31.01.11 kl 20:24
SkywalkerNår jeg kom hjem i dag lå masse fisk død i det ene akvariet. Målte verdier senest i går og alt var bra. I dag var nitratt verdiene skyhøye. Overasket over hvor fort fisken dør av dette. Når jeg dro på jobb i dag så fiskene friske og fine ut. Krysser fingre for at dette ikke skjer i de andre akvariene. Foreløpig er testene gule.
Er det "nitratt" du har målt eller nitritt? Har du også målt for ammoniakk? Om du plutselig får en nitrittstigning, har du muligens først hatt ammoniakk som også er giftig.
De bakteriene som omdanner nitritt til nitrat, formerer seg saktere enn dem som omdanner ammoniakk til nitritt. Du kan derfor ha fått en nitrittopp selv uten mye ammoniakk. Plutselig så mye nitrat at fiskene brått dør, er vanskelig å forestille seg når du nettopp har funnet andre verdier å være ok.
Postet 31.01.11 kl 21:30
Postet 31.01.11 kl 23:15
530[QUOTE=Skywalker]Når jeg kom hjem i dag lå masse fisk død i det ene akvariet. Målte verdier senest i går og alt var bra. I dag var nitratt verdiene skyhøye. Overasket over hvor fort fisken dør av dette. Når jeg dro på jobb i dag så fiskene friske og fine ut. Krysser fingre for at dette ikke skjer i de andre akvariene. Foreløpig er testene gule.
Er det "nitratt" du har målt eller nitritt? Har du også målt for ammoniakk? Om du plutselig får en nitrittstigning, har du muligens først hatt ammoniakk som også er giftig.
De bakteriene som omdanner nitritt til nitrat, formerer seg saktere enn dem som omdanner ammoniakk til nitritt. Du kan derfor ha fått en nitrittopp selv uten mye ammoniakk. Plutselig så mye nitrat at fiskene brått dør, er vanskelig å forestille seg når du nettopp har funnet andre verdier å være ok.
Karet har nok vært full av ammoniakk. Har aldri vært noe særlig til å måle ammoniakk. Har lært nå å skal gå til innkjøp av en ammoniakk test. Det som er positivt er at det virker som fiskene som hang med hue før i dag har begynt å kvekne til. Får fortsette med vannbytter hver dag fremover til alt er stabilt igjen.
Postet 31.01.11 kl 23:23