Hvilke tester bør jeg kjøpe?

Jeg har kjøpt mitt aller første akvarium, og er helt blank på kunnskap angående dette. Har derimot lest en god del her inne, men er fryktelig usikker på mye.
Akvariet jeg har er på 120 liter, og jeg kjøpte det brukt med fisker og innhold. Jeg fylte opp med i overkant av halvparten av det "gamle" vannet. Fikk råd om å tilføre vannet salt (Ektozon), Nitridac (bakteriekultur) og Aqua Sana (water conditioner), som da er gjort.

Så til spørsmålet mitt. Hvilke vanntester bør jeg kjøpe? Er det greit med en slik
5-i-1-test? Ser det står NO2, NO3, KH, GH PH på den. Tenkte å kjøpe en del ting på nettbutikk, men det finnes jo et hav av slike tester.
Og hvor ofte bør jeg teste vannet?
5-in-1 greiene er stripstester, og fungerer så og si ikke i det hele tatt. Det viktigste er nitritt og pH. Kan være veldig kjekt med kH, gH, amoniakk og nitrat også. Kjøp dråpetester, JBL sine er meget gode. Tetra og Sera fungerer også, men JBL sine er de mest nøyaktige.

Forøvrig er det ikke nødvendig med noen vanntilsetninger overhodet med mindre du har veldig dårlig vann i springen. Her i landet har de aller fleste meget godt vann i springen.
Linker til et JBL testsett, en fordel med JBL er at man får kjøpt refiller til de fleste testene. I dette settet inngår ikke GH og Ammonium, men det går jo an å starte i det små. NO2 er det viktigste i starten.

Med kar som har vært i gang lenge og er stabile, tester jeg i forbindelse med vannskift, hvis det skjer noe med strøm eller fisk, eller hvis jeg "får det på følelsen". Men det er veldig forskjell fra kar til kar, det finnes mye fisk som må overvåkes nøyere enn mine. Og før jeg fikk litt dreisen på det tror jeg det ble testet nesten daglig, det blir ofte jojo i starten, og læringskurven kan virke litt bratt.

Du skriver det ble kjøpt med fisk, fulgte det filter med også? Og hvor lenge var det avslått? Bakteriekulturen tåler en del, så er du heldig er innkjøring fort overstått. Ville uansett fortet meg og fått tak i en NO2-test, slik at fisken klarer seg. Får du utslag, er det nødvendig å skifte ut litt vann hver dag til bakteriene har kommet til hektene igjen.

Du skriver ikke hvilke fisker du har, men salt er i de fleste tilfeller bortkastet hvis fisken er frisk, og du ikke har arter som trenger brakkvann. Bakteriekultur på flaske er sikkert ikke skadelig, men litt "lurium" tror jeg. Aqua sana kan brukes i vannet fra springen, hvis du ikke har skummelt borevann, gamle kobberrør eller vannverk som er glad i klor er det strengt tatt ikke nødvendig det heller. Det blir solgt mye rart til nybegynnere, så vi har alle litt innerst i skapet, og det står en god del om det i denne tråden.

Med mindre du er utstyrt med overnatulige evner dukker det sikkert opp tusen spørsmål til, det er bare å fyre løs. Det hender det tar tid før noen svarer, så bruk søkefunksjonen under innloggingsfeltet, det er helt utslitt hos meg. Utrolig hvor mange utfordringer jeg ikke er alene om å ha. Og velkommen til en superartig hobby!
Har ikke hørt annet enn at vannet her er bra, så det virker som om jeg har blitt "lurt" til å kjøpe disse vanntilsetningene da.
Det var med en utvendigpumpe med filter, og den var avslått i noen timer...4-5 timer max. Men pumpa var hele tiden fylt med akvarievann.
Hvis NO2 gir utslag og jeg må bytte ut vann, hvor mye er "litt vann" ?

Fiskene som var med:
7 Neontetra
to blå Gurami
en Slørhale
en Timer Barbe
en Platy
ca 20 Sugemaller
en Pansermalle

Får du utslag på nitritt, kan det også meget vel hende at du har/har hatt ammoniakk/ammonium, litt avhengig av pH (surhet). Ved pH under 7, er det meste ammonium som ikke er spesielt giftig for fisk, ved pH over 7 blir det større og større andel ammoniakk og det er svært giftig. (Du kan lese mer om dette ved å søke på ammonium og ammoniakk.) Du bør altså kjøpe en test for NH3/NH4 også.

Har du ammoniakk eller nitritt, bør du skifte minimum 25% av vannet hver dag til du ser at verdiene er bra, dvs. tilnærmet null.

Og fordi det ikke er noe moro med hobbyer som ikke tar tid, for å sitere min gamle far da jeg var litt oppgitt et øyeblikk, skiftevannet bør være "kuldslått", dvs mellomlagret et døgns tid, slik at temperaturforskjellen på skiftevann og akvarievann ikke blir sjokkerende stort. Likt er ikke nødvendig, ettersom gudene ikke står med varmekolbe under regnvær, men det er ikke tropisk regn-temperatur i vannedningene her :o)

Er veldig glad i 30-liters gjæringskar fra Europris, klarer akkurat å flytte dem uten hjelp, de kommer med lokk, er solide nok til å stå to i høyden og beregnet for næringsmidler. Har alltid minst en ferdigluftet på lur for sikkerhets skyld...
Takk til dere alle for råd og tips.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap