Olje lignende hinne i vannhinnen

Jeg har ett 60-70 liters akvarium med guppyer og platyer. i det siste har det kommet en hinne i vannhinnen som kan ligne litt på olje, tar jeg på det så "sprekker" hinnen opp i fler biter. Noen som vet hva dette er, hva det kommer av, og hva jeg skal gjøre med det?
hei jeg hadde dette før. jeg løste det med å sette filterutblåset mot overflaten
Dette kalles proteinhinne. Bruk søkefunksjonen og gjør et søk for å lese mer om det. For å få bukt med problemet kan du legge avispapir på overflaten av vannet, la det suge til seg fuktighet i et par sekunder og fjern det igjen. Repeter til alt av hinnen er borte. Deretter må du bytte vann litt oftere enn du har gjort hittil. Slik hinne dannes ofte når man fôrer litt mye, eller ikke bytter nok vann. Det kan også hjelpe å skape mer bevegelse i vannskorpen. Det kan gjøres ved å rette utblåset fra pumpa mer oppover, slik at det bølger godt i overflaten.
Har fått det bort ved å gjøre som de sier i innleggene over, laget mer bevegelse i vannflata, og sugd opp med papir. Vet ikke helt om jeg hadde tatt sjansen på avis, bruker Torky...

Det er også forskjell på foret, hinnen dukker fortere opp med enkelte sorter. Levendefødere som Guppy og Platy trenger litt mat ofte, og ikke for mye proteinrikt for. De er flinke algespisere hvis de ikke får så mye "hurtigmat" :o)
Linda & Ove
Vet ikke helt om jeg hadde tatt sjansen på avis, bruker Torky...

Det er helt trygt å bruke avispapir. Jeg har brukt det mange ganger, over en lengre periode, for å bli kvitt et standhaftig algebelegg som la seg på overflaten. Null problem. Billig i bruk er det også.
har en punpe som ligger over vannflaten, vannet blir blåst ned i karret og det er da ingen bevegelse i vannet..
har en pumpe som ligger over vannflaten, vannet blir blåst ned i karret i ett slags rør og det er da ingen bevegelse i vannflaten.. helt rolig vannflate
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap