Kobberforgiftning?

Skifter 2 bøtter vann ca hver 14 dag i mitt 110-liters Juwel akvarie og skiftet sist for 3 dager siden.
I dag fant jeg 3 av mine 5 pandamaller døde og etter en opptelling mangler også 4-5 små tetraer( som jeg ikke har funnet noen rester av)
Har ellers platy og molly, voksne og yngel/ungfisk fra disse + en ancistrus.Disse virker friske.
Sjekket vannverdiene og fikk litt forhøyet nitritt og nitrat,så skiftet derfor 2 nye bøtter vann i dag og skal bytte enda noen bøtter i dagene fremover. Så på det hvite filteret som ligger øverst i det innvendige filteret at det hadde en oransje/kobberbrunt belegg i motsetning det det vanlige brunaktige guffa som samler seg der og lurer derfor på om det kan være kobber som forgifter vannet.
Gir dette utslag på nitritt og nitrat test? Skal kjøpe en kobbertest i morgen hvis de har på den lokale dyrebutikken.
Skifter det hvite filteret 1 gang i uka og alltid ved vannbytte.
Akvariet har stått i 7 mnd nå uten problemer av noen art og vannbyttene består av halvblandet vann fra vårt harde brønnvann (bruker lunka)og jobbens bløte kranvann (bruker Kaldt). Bruker Aquasafe.
Ved siste vannbytte brukte jeg varmere vann fra vår kran siden det medbrakte vannet var veldig kaldt. Lurer på om dette er årsaken??
Har fungert godt med å bruke lunka ellers( selv om flere ikke anbefaler det) Ved dagens vannbytte varmet jeg opp vårt brønnvann.
Noen tips/ råd?
Av bitter erfaring (har brønnvann), har du testet springvannet ditt? Her er det vekslende utslag på FE, Cu og NO3. Nå burde det være stabilt i en god brønn, vår viste seg ikke å være det, så vi henter både drikke- og akvarievann på jobb...

Kobber er ikke avhengig av vannkilden, har du gamle rør og vannet har stått stille litt kan det gi utslag uansett. Kobbertesten blir flittig brukt her :o)
Brønnvann
Hei og takk for svar.

Har ikke testet brønnvannet(eller jobbvannet) for jern eller kobber. Kun No3 og No2, PH og hardhet.
Grunnen til at jeg halvblander er at brønnvannet er litt for hardt i forhold til noen av fiskeslagene jeg vil ha.
Skal kjøpe kobbertest i morgen,men har aldri opplevd den rødorasnje fargen på filtervatten tidligere, så lurte på om det har blitt trigget ved at jeg har brukt varmere springvann...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap