Hjelp med grønnvann!

Som tittelen sier trenger jeg hjelp med såkalt grønnvann. Trodde det først var pga. bunnæringen jeg la i grusen i akvariet. Etter å ha byttet ut sanden med ny og vasket hele akvariet og fjernet bunnæringen var det bra 2-3 dager, men nå er det tilbake til det samme gamle. Byttet også pumpe fra innvendig til utvendig uten hell.

Temperaturen er 25-26 grader. Fisken som går i akvariet er 35 kardinaltetraer, 1 kampfisk hann, 1 black ghost, 2 ancistrus oppdrettsvariant, 2 L-144, 3 sølvhai, 4 ottoer og 2 L-200.

Hørt noe om at det oppstår pga 26grader. Kan dette stemme? Varmekolba jeg har i karet er såpass dårlig, så vannskelig å finstille tempen. Bestilt ny.

Bilde nr.1: Nå
Bilde nr.2: 3 dager før
Høres ut som om pumpa di ikke er klar til å ta imot så mye fisk av gangen... Da blir det mye næring i vannet, næring som særlig alger liker.

Jeg ville prøvd å (hvis mulig) kjøre inn de aktuelle pumpene i andre kar. Så gradvis utsette de for belastning som fisk. Det kan jo være en mulighet...
Hvis dette ikke er mulig kan jeg ikke anbefale annet en kjedelige, daglige vannbytter, totalskjerming for lys, (også kutte ut akvarielyset en periode) og fore minimalt.
Akvariet er et 190l Dubai. Fluval 205 som går i akvariet nå. Hjelper det å sette inn en Flvual fx5, løser denne pumpen mitt problem? Eller må jeg gradvis stille denne også inn til litt og litt fisk om gangen?

Mulig jeg da får investere i et billig 60l..

Fisken tåler å ha avslått lys for en periode?
hei jeg hadde det samme for noen måneder siden å det jeg gjordde var å ta ut fisken å vaske å skrape alt glass for alger,fylte det opp igjen og la i fisken.
Jeg skrur også lyset av et par timer om dagen så nå står lyset på 9 timer i døgnet å dette skal jeg justere opp etterhvert.
Men nå i ettertid har jeg ikke hatt noe problemer med grønnvann
Hvis du liter med alger generelt bør du ikke ha på lyset mer en 3-6 timer om dagen inntill du er kvitt problemet. Fiskene vil kunne miste litt farge, men den kommer tilbake når lysrutinene kommer tilbake

Alle pumper må gradvis innkjøres. Skaffer du den 60'literen bør du kun sette inn litt planter i førte omgang. La det putre og gå i 4 uker, test så vannet hyppig for nitritt i en uke før du utetter det for fisk. Det er en lang prosess, denne kan kortes noe ned siden du allerede driver å kjører inn filtrene dine.
Overbelaster du filtrene dine med for mye fisk, kan du uansett ende opp med nitritt, noe som nesten sikkert vil garantere fiskedød...
To pumper er jo ikke et minus, det blir jo bare mindre jobb for deg
Det var nettopp dette jeg gjorde forrige helg A S. Vasket, skrapte vekk alger, byttet sand og alt mulig, men kort tid etterpå nå igjen (altså 4dager eller noe) er det tilbake til sånt det var. Mulig jeg må flytte på litt fisk nå, fore mindre og skru ned på lystiden som er 8,5t i øyeblikket. Har det noe å si ang. lysrørene jeg har?

Hadde en god del alger før jeg rengjorde det, så litt av problemet ligger der. Skal korte ned på lysmengden nå de nærmeste dagene fram til neste helg og se om det hjelper meg. Ellers blir det å flytte over et par fisk til de andre karene jeg har.

Har flere pumper oppe og går, så ser ikke på det som et problem om jeg investerer i et nytt 60l. Hadde btw to pumper oppe og gående uten at dette hjalp noe.
Hvor har du gjemt plantene ?
For meg ser det nesten ut som et Malawi-kar. Hvilke vannverdier har du målt i det siste ? Jeg har en mistanke om at det er altfor mye næring i vannet ditt, dvs nitrat og/eller fosfat, når alge-oppblomstringen blir
så stor. Det finnes flere løsninger på dette problemet ; Mindre mat,
mindre lys og selvfølgelig flere planter, helst hurtigvoksende for å
konkurrere ut algene. LYKKE TIL !!
"Trodde det først var pga. bunnæringen jeg la i grusen"
Næring til....... ?
jeg hadde mørklagt det 4-5 dager putta i noen hurtigvoksende planer å heller tatt dem bort når alt blir stabilt
Lysrør
Det sies at lysrørene bør byttes ut en gang i året,så vis de er gamle kan det jo sikkert hjelpe litt med å bytte dem ut.
er det et nyoppstartet kar?
er det innkjørt?
Måtte fjerne plantene jeg hadde i det pga. sterk algevekst på disse. Etter dette vasket jeg hele akvariet. Har ikke dråpetester til å teste vannverdiene, kun sticks.

Akvariet har gått i 1 1/2mnd. Får kjøpe hurtigvoksende planter på mandag og redusere mengden på lys og mat for å se om dette hjelper.
Tilfeldig bekjentskap
© Aud Jorun Gjerland
Reklame for plussmedlemskap