- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hvit/skyetvann
Hvit/skyetvann
Postet 19.02.11 kl 10:01
patmanHei. Starta et kar på 70-80l i går med svart haley sand, lavastein, anubias barteri, gress, ny pumpe og 10 neontetra. men i dag så er vannet litt hvitt/skyet..hva skyldes dette? det er 26grader i vannet. har foret dem en gang med flakfor bare så vidt en halv klype. har også vasket sanden.
Sier du startet et nytt kar i går. Om jeg forstår deg rett er vann nytt, sand ny og pumpe helt ny. Altså er ikke karet ditt innkjørt, heller ikke pumpa. Tror nok det støvete vannet ditt vil være et mye mindre problem enn det som med stor sannsynlighet vil komme etter kort tid.
Pumpen din trenger å kjøres inn i forhold til baktereie kultur. Fisk i karet så kjapt går skjeldent bra, da du vil få en nitritt topp i løpet av 14 dager ca. Anbefaler å bytte en del av vannet ofte i tiden fremover, om jeg tolker innlegget ditt riktig.
Pumpa vil nok dra til seg støvet i vannet i løpet av noen dager, men det andre du kanskje vil se av problemer er et større problem.
Postet 19.02.11 kl 10:48
Postet 19.02.11 kl 10:56
Endret: 19.02.11 kl 10:57
hei. alt er nytt. det på grunn av at jeg bare måtte ha en kampfisk som jeg så i butikken, den ble satt av og vi ble enige om at jeg skulle prøve og hente den på mandag og da fikk jeg det travelt med oppsett av kar.
ser nå at det og kjøpe fisk før jeg har et brukbart kar er latterlig. men jeg fikk med en pose med et par liter "fiskevann" som jeg brukte, gjør det i det heletatt forskjell?
råd om hva jeg skal gjøre med kampfisken? kan jeg ha den i karet? har hørt at den er ganske hardfør...
ser nå at det og kjøpe fisk før jeg har et brukbart kar er latterlig. men jeg fikk med en pose med et par liter "fiskevann" som jeg brukte, gjør det i det heletatt forskjell?
råd om hva jeg skal gjøre med kampfisken? kan jeg ha den i karet? har hørt at den er ganske hardfør...
Postet 19.02.11 kl 11:01
patmanhei. alt er nytt. det på grunn av at jeg bare måtte ha en kampfisk som jeg så i butikken, den ble satt av og vi ble enige om at jeg skulle prøve og hente den på mandag og da fikk jeg det travelt med oppsett av kar. ser nå at det og kjøpe fisk før jeg har et brukbart kar er latterlig. men jeg fikk med en pose med et par liter "fiskevann" som jeg brukte, gjør det i det heletatt forskjell? råd om hva jeg skal gjøre med kampfisken? kan jeg ha den i karet? har hørt at den er ganske hardfør...
gjør som LOFFA sier og bytt vann ofte i tiden fremmover, er ikke sikker kor mye men kanskje 20% hvær andre dag til du har fått bakteriekultur i pumpa.
fisken klarer seg nokk om du bytter ofte.
at du fikk vannet fiskene har vært i har desverre ikke så mye å si siden mesteparten av bakteriekulturen er i filteret.
Postet 19.02.11 kl 11:44
Postet 19.02.11 kl 11:47
Postet 19.02.11 kl 12:05
Postet 19.02.11 kl 12:18
Postet 19.02.11 kl 12:21
Postet 19.02.11 kl 12:32
Postet 19.02.11 kl 12:48
Les denne tråden der står det litt om kick starte ett filter
[/URL]
Fikk ikkje opp linken men her er sida
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=52336&message_id=415661#415661
[/URL]