Hvit/skyetvann

Hei.
Starta et kar på 70-80l i går med svart haley sand, lavastein, anubias barteri, gress, ny pumpe og 10 neontetra. men i dag så er vannet litt hvitt/skyet..hva skyldes dette?
det er 26grader i vannet. har foret dem en gang med flakfor bare så vidt en halv klype.
har også vasket sanden.
patman
Hei. Starta et kar på 70-80l i går med svart haley sand, lavastein, anubias barteri, gress, ny pumpe og 10 neontetra. men i dag så er vannet litt hvitt/skyet..hva skyldes dette? det er 26grader i vannet. har foret dem en gang med flakfor bare så vidt en halv klype. har også vasket sanden.

Sier du startet et nytt kar i går. Om jeg forstår deg rett er vann nytt, sand ny og pumpe helt ny. Altså er ikke karet ditt innkjørt, heller ikke pumpa. Tror nok det støvete vannet ditt vil være et mye mindre problem enn det som med stor sannsynlighet vil komme etter kort tid.

Pumpen din trenger å kjøres inn i forhold til baktereie kultur. Fisk i karet så kjapt går skjeldent bra, da du vil få en nitritt topp i løpet av 14 dager ca. Anbefaler å bytte en del av vannet ofte i tiden fremover, om jeg tolker innlegget ditt riktig.

Pumpa vil nok dra til seg støvet i vannet i løpet av noen dager, men det andre du kanskje vil se av problemer er et større problem.
gå på akrtikler -> akvarieskolen -> oppstart av akvarie å les litt dær
hei. alt er nytt. det på grunn av at jeg bare måtte ha en kampfisk som jeg så i butikken, den ble satt av og vi ble enige om at jeg skulle prøve og hente den på mandag og da fikk jeg det travelt med oppsett av kar.

ser nå at det og kjøpe fisk før jeg har et brukbart kar er latterlig. men jeg fikk med en pose med et par liter "fiskevann" som jeg brukte, gjør det i det heletatt forskjell?
råd om hva jeg skal gjøre med kampfisken? kan jeg ha den i karet? har hørt at den er ganske hardfør...
patman
hei. alt er nytt. det på grunn av at jeg bare måtte ha en kampfisk som jeg så i butikken, den ble satt av og vi ble enige om at jeg skulle prøve og hente den på mandag og da fikk jeg det travelt med oppsett av kar. ser nå at det og kjøpe fisk før jeg har et brukbart kar er latterlig. men jeg fikk med en pose med et par liter "fiskevann" som jeg brukte, gjør det i det heletatt forskjell? råd om hva jeg skal gjøre med kampfisken? kan jeg ha den i karet? har hørt at den er ganske hardfør...

gjør som LOFFA sier og bytt vann ofte i tiden fremmover, er ikke sikker kor mye men kanskje 20% hvær andre dag til du har fått bakteriekultur i pumpa.
fisken klarer seg nokk om du bytter ofte.

at du fikk vannet fiskene har vært i har desverre ikke så mye å si siden mesteparten av bakteriekulturen er i filteret.
hør med en som er litt flink med oppstart, kanskje en moderator.
kan hende 20% er for lite eller at du bør bytte hvær dag
ok, men hva om jeg går til samme butikk og ber om å få smurt inn filtrene med filtergugge fra de, kan det gå?
har aldri prøvd det før så tør ikke si noe, men har hørt folk sier at det ''kan'' gå motsatte veien å gjøre ting værre.
ok. har også tenkt å kjøpe nitrit test i dag. men hvordan behandler man et kar med mye nitrit? bare vannbytte?
ja å noen hurtigvoksende planter kan gjøre susen
noe vasspest er vel kanskje midt i blinken da.
takk for råd
Les denne tråden der står det litt om kick starte ett filter

[/URL]

Fikk ikkje opp linken men her er sida

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=52336&message_id=415661#415661
kjøper test i dag men venter med resten til mandag. planter filtergugge osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap