- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Lav ph.
Lav ph.
Har snart rundet akvaforum for tråder som har med Natron og gjøre.
Til min store fortvilelse, så at jeg at PH'en lå på 5 etter jeg kom hjem fra jobb i dag. Har vært borte hele helgen.
Det jeg lurer på nå er:
Kan jeg virkelig bare blande ut natron i vann og helle i karet? Prøvde med tester osv på kjøkkenbenken. Den øket ph ekstremt. Kjenner jeg har litt angst for og helle det i karet. Hehe
Til min store fortvilelse, så at jeg at PH'en lå på 5 etter jeg kom hjem fra jobb i dag. Har vært borte hele helgen.
Det jeg lurer på nå er:
Kan jeg virkelig bare blande ut natron i vann og helle i karet? Prøvde med tester osv på kjøkkenbenken. Den øket ph ekstremt. Kjenner jeg har litt angst for og helle det i karet. Hehe
Postet 22.02.11 kl 22:07
Jeg har brukt natron nå i det siste(2 måneder), og er kjempefornøyd.
Formelen jeg bruker er:
0,005 x liter x grader x pH-økning = anntall teskjeer du må tilsette
Nå skal du ha opp pH på alt vannet så da tar du 0.005 x antall liter i akvariet x hvor mange grader pH skal opp. Når du senere skifter vann beregner du bare antall liter som du skifter ut.
Natron øker ikke pH mer enn 8,3 grader så den er veldig sikker. Like sikker som midler i akvariebutikken.
Formelen jeg bruker er:
0,005 x liter x grader x pH-økning = anntall teskjeer du må tilsette
Nå skal du ha opp pH på alt vannet så da tar du 0.005 x antall liter i akvariet x hvor mange grader pH skal opp. Når du senere skifter vann beregner du bare antall liter som du skifter ut.
Natron øker ikke pH mer enn 8,3 grader så den er veldig sikker. Like sikker som midler i akvariebutikken.
Postet 22.02.11 kl 22:35
Endret: 22.02.11 kl 22:35
Postet 22.02.11 kl 22:44
Formelen har jeg hentet fra pakken til pH/kH pulveret du kjøper på dyrebutikken. Og siden de er lik så har jeg brukt samme formelen på Natron-pulveret.
pH er på 5 og du skal øke til 7-7,5 som er 2,5grader. Er kranvannet ditt pH7?
Da plotter du det inn i formelen:
0,005 x 300liter x 2,5 grader økning = 3,75 teskjeer
Men man burde ikke øke det så raskt, så gå for 1/2 grad økning hver annen dag til du har pH du foretrekker.
Altså må du tilsette:
0,005 x 300liter x 0,5 grader økning = 0,75 teskjeer hver annen dag
Da kan du også skjekke om formelen er riktig hvis du er usikker, og om du burde justere den (hvis du har mye innteriør som tar opp mange liter i akvariet).
Pulveret blander du inn i flere bøtter med vann og heller i akvariet. Jeg bruker å blande mitt i 3 bøtter, og jeg har ett 180liters akvarium.
pH er på 5 og du skal øke til 7-7,5 som er 2,5grader. Er kranvannet ditt pH7?
Da plotter du det inn i formelen:
0,005 x 300liter x 2,5 grader økning = 3,75 teskjeer
Men man burde ikke øke det så raskt, så gå for 1/2 grad økning hver annen dag til du har pH du foretrekker.
Altså må du tilsette:
0,005 x 300liter x 0,5 grader økning = 0,75 teskjeer hver annen dag
Da kan du også skjekke om formelen er riktig hvis du er usikker, og om du burde justere den (hvis du har mye innteriør som tar opp mange liter i akvariet).
Pulveret blander du inn i flere bøtter med vann og heller i akvariet. Jeg bruker å blande mitt i 3 bøtter, og jeg har ett 180liters akvarium.
Postet 22.02.11 kl 23:24
Postet 22.02.11 kl 23:37
Postet 22.02.11 kl 23:42