Vannverdier/malawi

Skal starte opp et 450l kar der jeg har tenkt å ha malawi.
Planen er å ha biltemasand og skifer.
Men, vannet fra kranen har disse verdiene:
ph 7, gh 0-1, kh 2.
Hva bør jeg gjøre for å få riktige vannverdier?
Har anskaffet meg Noraq gh/th pluss, hva mer trenger jeg?
Bruk bikarbonat til og høyne ph. I malawi sjøen ligger ph på 7,7-8,6.
har selv brukt bikarbonat på malawi i 25 år. Billig er det også
Vil det si vanlig natron fra matbutikken? Eller er det andre plasser som selger i stort?
Og hva med Aquarium Systems Instant Cichlids?
Mcoon
Vil det si vanlig natron fra matbutikken? Eller er det andre plasser som selger i stort?

Ja det kan du bruke.Men kan også kjøpe 1 kg boks på apotek.Er også 25 kg sekker og få kjøpt
Mvh
Espen
Jeg også bruker bikarbinat for høyere KH (gir høy og stabil PH)
og i tillegg GH +. Det finnes forskjellige slag, og i varierende størrelser/priser. Jeg kjøper det enten fra nettbutikk eller fra private (via annonser her). Kan kanskje skaffes andre steder også.
Aquarium Systems Instant Cichlids er også greit fordi det er "alt i ett".
Det løser seg opp fort og er drøyt i bruk, men koster en del i forhold til løsvekt.
OBS: Viktig at bøtta er tett under lagring. Fukt får pulveret til å løse seg opp dårligere.
Ok, takk shiramor.
Hva vil du anbefale, bikarbonat og gh+ eller Aquarium Systems Instant Cichlids?
Det første blir nok det billigste (hvis du kjøper f.eks 2 - 3 kg av hver så har du lenge).
Når jeg skifter 1/3 av vannet i 375-literen (ca 120 liter altså) så bruker jeg omtrent
tre strøkne spiseskjeer av hver (kanskje litt mer) for å ha KH 10, PH 7,6 og GH 10 (sånn ca). Men det er utifra vannverdiene som er i kranvannet vårt + at jeg har ei lita rot i karet.
Det er bare å prøve seg frem. Ville bare nevne det så du kan ha et utgangspunkt.
Du trenger selvfølgelig mer pulver første gangen du fyller opp karet.
Ja, kommer nok til å prøve det første.
Selger webzoo bikarbonat?
Webzoo ph/kh buffer kanskje?
Det har de:Webzoo pH/KH buffer 1 og 5 kg
Kan være lurt å følge med på annonsene her inne også

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap