Jeg er ny her jeg da..men har hatt akvarie da jeg var ung,og startet opp på nytt med et 80 liters i høst. Har 10 neontetra/kardinal,noen platyer,en sugemalle og to dvergguramier,sistnevnte har vi bare hatt et par ukers tid. Det er et par,og nå har hannen fått pop-eye som det visstnok heter,på den ene sida. Det ser så fælt ut... Noen som kan svare på hva dette kan skyldes ? Hadde en seilfinnemolly som også fikk dette problemet,den tok vi for en ukes tid siden. kan det være noe smittsomt? Leste i en artikkel her om sykdom at det kunne ha med vannkvaliteten og gjøre. Vi bytter vann hver 3.uke,bruker Aquasafe og har vann fra brønn med renseanlegg. Tok en vanntest i en dyrebutikk i forrige uke,den viste en gh på 3/4,ph 6,8 og ingen utslag på nitritt. Men litt utslag på at akvariet var litt skittent,sa hun som tok testen. Det syns jeg var rart,da vi hadde gjort reint i akvariet et par dager før,inkl.slamsuging. Hun som tok testen sa at de verdiene vi hadde på akvarievannet passet bra for guramier. Er dere enige i det? Det skulle iallefall være ideelt for tetraer,men ikke for platyene,men de får unger og virker til og trives allikevel. Leste om dverggurami i fiskebasen,at de kan være litt utsatt for sykdom. Hadde jeg visst det føre så...men de er jo så fine ! Er det noe håp om at det problemet med øyet hos guramien kan rette seg igjen? Så det fantes en medisin mot det,men ville først forhøre meg hos alle dere akvarister som sikkert har vært borti eller hørt om problemet.