Høy temperatur i karet!hjelp fisker dør.

Mulig dette er feil forum men jeg prøver.
Som overskriften sier så har jeg altfor høy temp. i karet.D er et 250 l selskapskar som står i stua.Varmekolben står på 24-25 grader men jeg får ikke tempen lengre ned enn 27-28 grader.
Hva kan jeg gjøre?
Må ha tempen ned til 25 helst.
Vil prøve å sette ned kolben til 22 for å se om d hjelper.
Hvorfor bruker du varmekolbe hvis temperaturen er for høy?
Selv har jeg ikke det i noen av mine kar da stuetemperaturen gjør det unødvendig.

Ellers kan det jo være at kolben ikke er riktig og dermed ikke kobler ut når den skal.

Som en hurtigløsning kan du jo skifte vann med litt lavere temperatur eller ta av dekkglasset om du har det. Mindre timer med lys vil også hjelpe .
Ja har tenkt på å slå av kolben helt men var bare redd for at d kunne bli for kaldt.
Men da gjør jeg d nå tenker jeg.Jeg setter også ned lystiden fra 12t til 10t så får jeg se om d hjelper.
Har også et 250L malawikar i stua og her er tempen 25 men der er d også mer strøm i vannet.Har d noe å si kanskje?
Tror du heller må se etter en annen årsak til at fisken dør, 27-28 grader er ikke noe problem for de aller fleste arter.
Men løsningen er enten å innvestere i ny kolbe eller fjerne den, fungerer som regel fint uten hvis karet står i vanlig romtemp.
Jeg slo av kolben for et par dager siden og nå er tempen nede i 25 grader.Og i dag slo jeg den på igjen og satt den ned så den stod på 20.
D virker som om den slår ut tidligere enn den skal egentlig.
Får se om et par døgn igjen hva tempen har lagt seg på.
Hvorfor slo du den på igjen når du nå hadde fått temperaturen der du ville?
Så den ikke falt noe lavere.
Stilte kolben sånn at den akkurat ikke var på når tempen ligger på 25.Hvis du skjønner.
Så i tilfelle tempen faller under d så vil kolben slå seg på.
Vil at tempen skal ligge på 25+- en grad.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap