CO2 DIY: Ønsker råd om justering av springvann til vannskift

Hei

Jeg har nå et 125 liters akvarium med masse planter og endel sør-amerikansk fisk.

Har også nylig montert CO2 tilsetning vha. sats og brusestein, og dette går veldig fint. Kjører ca 50bpm foreløpig.

Verdiene i akvarievannet er:
kH = 3 (skifter farge ved 6. dråpe når jeg har doblet vannmengden så den er vel egentlig et sted mellom 2.5 og 3 hvis jeg har forstått rett?)
pH = 6.7
Dette gir meg CO2 på rundt 18ppm, noe som er greit foreløpig..kommer muligens til å øke tilførselen litt etterhvert.

gH = 2

Problemet er at springvannet mitt har følgende verdier:
pH = 8
kH = 1,5-2
Dette gir da 0.4-0.6 ppm co2
gH = 2

Frem til nå (før jeg begynte med CO2) har jeg byttet 20-30% vann uten å justere det på forhånd, og kH har dermed ligget mellom 1,5-2 i karet uten at jeg har fått noe svingninger i pH utover i "uka" av den grunnen, bare en gradvis senking mot vannskifte med påfølgende økning ved vannskifte. Men nå med co2 tilførsel døgnet rundt tør jeg ikke ha så lav kH i karet siden jeg har lest at det er fort å få pH dropp om natta da.. Har egentlig planer om å holde kH rundt 3,5..

MEN hvis jeg tilsetter mer karbonat til springvannet mitt for å få kH 3,5 før jeg tar vannskift vil vel pH stige enda mer siden det er så lite CO2? Da er jeg redd det blir litt mye pH sving for fiskene ved vannskiftet..

Ønsker jo helst å ha kH 3,5 og pH 6,7 på vannet jeg skal tilføre karet..

CO2 formelen sier meg at eneste måten å få dette bra på er å få mer CO2 inn i vannet men det er jo kjipt å måtte ha en sats til bare for det, og det medfører vel at jeg kanskje må lagre vannet lengre enn et døgn også?

Noen som har noen lure innspill på dette? Har da aldri hørt om at folk mater vannet med co2 før vannskift heller? Hvordan løser dere andre med basisk springvann dette i forhold til sør-amerikanske akvarier? Svakt basisk springvann er såvidt jeg vet ganske vanlig fra vannrenseverk..

Mvh
En annen ting jeg kom på.. Når man tilsetter CO2 døgnet rundt så vil pH vel, selv med moderate mengder CO2, synke noe i løpet av natten og stige igjen når lyset kommer på og plantene begynner å bruke CO2? Det hoper seg vel opp med CO2 uansett om natten om man da ikke øker overflatesirkulasjonen hver natt?

Det har vel svingt med rundt 0.2 grader hos meg med kH = 3, men vil det hjelpe om jeg øker kH til 3,5 eller 4? Hvilken kH bør jeg ta sikte på ?

Ble langt og mye spørsmål dette, men håper noen som har greie på det har tid og ork til å hjelpe meg litt videre her

Mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap