Hvilke vanntilsetningsstoffer bør jeg ha klart til nytt akvarium?

Jeg har akkurat kjøpt et 240L akvarium som er for tiden under innkjøring.
Hvilke tilsetningsstoffer er "obligatoriske"/smart å ha i hus?

Noraq Ph/Kh Plus 250G
Noraq Dh Salt Gh/Th Plus 200G

Kanskje også Tetra PH/KH Minus 250ml (?)
Du trenger ingen tilsetningsstoffer i akvariet.

Fyll opp å innrede det slik du vil ha det...

La akvariet stå å gå i ca 3-4uker
Du kan sette inn noen få fisker når det har stått i ca 3uker.

Kan og ha i litt for innimellom før å starte oppbygginga av bakteriekulturen.

Har du filtergugge fra et annet filter kan du ha i det. da går prosessen litt snarere.

Men som sagt. Trenger ikke noe tilsetningstoffer under oppstart.
Min mening er at det er bortkastede penger.
Det som er smart å ha i huset er medisin..

Esha Exit og Esha 2000.
Har du dem 2 er du godt rustet.

Eller så er vannbytter det viktigste du gjør.
Jeg pleier å ha en symbolsk dæsj aquasafe i vannet da jeg rett og slett ikke gidder å mellomlagre bøttevis av vann. Skal være enkelt å skifte vann. Av tilsetningsstoffer ellers bruker jeg kun litt gjødsel, karbontilførsel daglig samt at jeg har et arsenal av medisiner+salt. Saltet bruker jeg egentlig aldri, men jeg er sånn "det kan være kjekt å ha" av natur. En dæsj oppi karet det ikke går pansermaller i ved stress/sykdom er eneste bruken. Går vel med alminnelig salt også, men er så uklart hva som går og ikke går at jeg gir meg over. Men ja, i all hovedsak er det rent og friskt vann som er det viktigste!
Så fremst det ikke er sykdom i akvariet.
hvorfor i alle dager har du salt i et ferskvannsakvarie?

Mulig jeg er litt kvass nå, men det er noe forbanna tøv å tull å skal drive å tilsette alverdens med div midler i vannet.

Det er bortkastet penger. Vannbytte, vannbytte å atter vannbytte. Mere trenger du ikke.

Å det er ikke nødvendig å mellomlagre vann.
Jeg fyller rett fra kranen å i akvariet.
Som sagt så har jeg ikke salt i karene.

Janei, det er jo ganske delte meninger rundt mellomlagring/Aquasafe, selv velger jeg å ha det i selv om rørene skal være ganske greie. Det får bli opp til hver og en å bestemme, er så skeptisk etter å ha lest historier om at folk plutselig har kloret vann. Er litt better safe than sorry.
Plussmedlem
Zorlax
Hvilke tilsetningsstoffer er "obligatoriske"/smart å ha i hus? Noraq Ph/Kh Plus 250G Kanskje også Tetra PH/KH Minus 250ml (?)

Vil du opp eller ned?

Finn ut hva pH'en er i karet etter innkjøringen. Det lureste er å velge seg fisk ut fra det. Så slipper du å styre med pH-verdier.
Som nybegynner så er det enklest å gjøre det slik.

Men selvfølgelig - Vil du ha malawiciklider så trenger du sannsyligvis noe som kan øke pH.

Ellers så trenger du ikke noen tilsetningsstoffer i det ukentlige stellet. (Mulig litt plantegjødning...)
Tusen takk for alle svar. Kjøper ikke tilsetningsstoffer, men har bestilt medisinene.
BimBim
Det som er smart å ha i huset er medisin.. Esha Exit og Esha 2000. Har du dem 2 er du godt rustet. Eller så er vannbytter det viktigste du gjør.

Finnes det noen tilsvarende produkter av andre produsenter?
Tja, de fleste produsenter fører jo produkter som skal hjelpe mot f.eks sopp. Har f.eks god erfaring med Tetra sin FungiStop, problemet med denne er at den visstnok skal gå hardere utover filterbakteriene enn Esha sine, som er harmløse. Så her i huset er det Esha det går i.
Nå må dere ikke glemme at i kommunalt vann har du også klor i vannet.
Selv små doser er klor veldig skadelig for fisken.
Da må du bruke aquasafe el. for og fjærne dette
Eller tappet vannet på bøtte minst ett døgn før vannbytte.

Her har jeg ikke mulighet til det når det går ca 225L på hvert vannbytte.
vanntester, dråpetester for PH, GH, nitritt og ammoniakk ville jeg hatt klart. Hvis du skal ha fisker/snegler som krever hardt vann som guppy, molly, malawiciklider osv så ville jeg ha kjøpt inn det du nevnte i første innlegg også. Jeg bruker også aqua safe for vannet her er trolig kloret.
Geiren
Nå må dere ikke glemme at i kommunalt vann har du også klor i vannet. Selv små doser er klor veldig skadelig for fisken. Da må du bruke aquasafe el. for og fjærne dette Eller tappet vannet på bøtte minst ett døgn før vannbytte.

Jeg bruker bare aquasafe når jeg skal fylle opp nye kar eller bytte mer enn 70 % av vannet. Har (nesten) aldri opplevd at klor (eg. natriumhypokloritt) har vært et problem. Har lest at kloret blir brutt ned veldig fort når det kommer i kontakt med grus/filter og andre "urenheter" i akvariet, uten at jeg skal si med sikkerhet hvor hardt det går ut over f.eks. filterbakterier.
Forskjellig vann i ulike deler av landet
Om man har mye klor i vannet eller ikke, kommer ann på hvor man bor. Nå i vår, her jeg bor, måtte jeg til og med ringe kommunen og høre hvorfor det luktet klor av vannet og fisken oppførte seg merkelig etter vannbytte selv om alle verdier var gode. Fikk vite at de hadde forsket på bruk av forskjellig klor-midler til rensing av springvannet.
Når slike ting skjer er det smart at man alltid bruker aquasafe når man bytter vann. Ikke bare fjerner det klor og tungmetaller, men renser også slimhinnene til fisken og hjelper mot stress. Litt normalt akvariesalt, IKKE NOE GH ELLER (KH pluss eller minus som påvirker ph osv!,) er smart om man har levendefødene fisker. En spiseskje eller "klump" som de ofte kommer i, til 100ltr vann er nesten umulig å måle, men gir gode mineraler for fisk som molly, platy, guppy osv. Hjelper mot hvitprikk og gir trivsel. Det er helt harmløst for annen fisk også når man bruker så lite som en spiseskje til 100 litr vann man heller i når man bytter =)

Selv har jeg alltid sera produktene mot fiskesykdom liggende på lur. De er enkle å bruke og skånsomme mot fisk og planter samtidig som de er effektive mot sykdom om det skulle oppstå noe, noe det sjelden gjør.
Jeg bruker ikke aquasafe, men Sera Aquatan. Er vel samme som aquasafe bare Sera som lager den jeg bruker.
Har brukt det helt siden mitt første akavrium. Jeg har ikke kunnskap nok til å begrunne og utdype det noe særlig utover det som er blitt nevt.
Men jeg har nå alltid brukt det pga fiskenes vellvære og trivsel. Og spesielt siden her jeg bor er det klor i vannet. (kommunalt vann)
I tillegg bruker jeg happylife liquid filtering medium.

Er vel strengt tatt ikke nødvendig og bruke aquatan i tillegg, da happylife gjør bla samme jobben som aquatanen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap