Ustabilt akvarium etter filterskift *krise*

Hei alle sammen, trenger sårt hjelp her...
Skiftet ut hele filteret mitt for 2-3uker siden og akvariet har ikke vært seg selv siden...

Ekstra ille ble det ved litt overforing denne uka og nå har jeg skifta 1/3 av vannet omtrent hvere dag i 4 dager.

Nitrit og nitrat testene er OK (bruker merckoquant 110020 )
NH4 er alle OK

Kh er 3
GH er 7
P 7,5, adda litt ph- for å dra den mot 7

alle neontetra, mollyer, sverddrager ol er på toppen
Mine Golden nuggets er så stressa at de har fått soppp så jeg slang oppi en sera tabeltt mot dette igår, skifta da 173 av vannet idag tidlig og tok testene ovenfor.

akker masse for hjelpen.
Mvh Magdalena
Du har antakelig ammoniakkforgiftning, iom at du ikke får noe utslag på nitrit på stripsene. Uansett så er det vannbytte som må til.

Det må byttes helt til fiskene har det ok. Om alle fiskene står i toppen så ville jeg byttet halvparten umiddelbart, også sett an en times tid. Om det ikke er noen bedring må du bytte mer vann, men ikke bytt mer enn 50% om gangen. Bruk temperert vann så du ikke får for store temperatursvingninger når du bytter så store mengder vann.

Du må ikke mate mer, da dette bare skaper større problemer. Jeg ville drøyd en 4-5 dager med mating, til du ser ting er nogenlunde under kontroll.
Takk, *fem med alle bøtter igjen*

merkelig at ingen av testene slår ut da...

har tatt tetra sine no2- no3- og nh4+ alle normale....

Har et 190L hjørnekar....

sukk
Magdalena Verkerk
Nitrit og nitrat testene er OK (bruker merckoquant 110020 ) NH4 er alle OK

Det høres veldig ut som amoniakk/nitritt, på tross av de resultatene. Jeg kjenner ikke til den testen du nevner, er det dråper eller strips? Strips er ikke til å stole på, så jeg ville tatt det med en veldig stor klype salt. Er det dråpetester så sjekk datostemplingen.

Om du byttet hele filteret så det er ikke rart at du får problemer, hele den fine bakteriekulturen er tatt ut, og det må få tid til å bygge seg opp en ny. Jeg vet ikke helt hva du kan om dette, men det står rikelig om det i artikkelsamlingen her. For sent nå, men når du bytter filter kan det være lurt å la dem gå sammen i noen uker, eller rett og slett flytte med det gamle filtermediet over i det nye filteret.

Eneste andre grunnen jeg kan tenke meg er en form for overmetning. Om pumpen suger luft så vil gasser presses inn i vannet pga. trykket gjennom pumpen og føre til overmetning. Jeg er på litt tynn grunn her, så du får lese litt og se hva du finner om det.
Magdalena Verkerk
Takk, *fem med alle bøtter igjen* merkelig at ingen av testene slår ut da... har tatt tetra sine no2- no3- og nh4+ alle normale.... Har et 190L hjørnekar.... sukk

Kan være gamle, eller unøyaktige tester. Eller du kan ha testet feil. Er det tetras dråpetester eller strips du har brukt for å teste nitrit (no2) og ammonium/ammoniakk (nh4)?

Merckoquant 110020 er en strips som tester nitrat.

Forøvrig, bøtter? Med et så stort akvarium er det vesentlig tids (og rygg) -besparende å bruke slanger fra krana og evt. fra akvariet og rett i do/sluk?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap