Noen som vil anbefale meg ett "komplett" testsett?

Som tittelen sier er jeg på jakt etter noe som gir meg presise verdier, vil gjerne ha ett sett med de vanligste tingene man pleier å teste.. Ser det diskuteres hvorvidt nøyaktigheten på de respektive merker/testtyper varierer(?) Har kun vært borti dråpetester selv, hvilke alternativer er det? Og hvordan fungerer digitale?

Denne burde kanskje ligget i nybegynner men jeg føler den var såpass spesifikk på tema at jeg la den her.

På forhånd takk for hjelpen
De fleste vil nok fraråde strips/sticks, og heller anbefale dråpetester som er mer presise. Prinsippet er jo det samme, kjemiske reaksjoner som skifter farge etter konsentrasjonen av forskjellige stoffer.

Jeg kjøpte meg et JBL Testlab, det dekker det aller meste av hva man trenger. Ser at flere andre sverger til dråpetester fra dette merket. Jeg valgte å kjøpe det utenlands så det ikke ble så dyrt, da er sannsynligvis kjemikaliene ferskere enn om man handler hos en norsk dyrebutikk. Kofferten ser ut til å ligge på rundt 80 euro (pluss frakt, moms og fortolling), refill for enkelttester rundt 5 euro. Norske nettbutikker har den også til litt over tusenlappen, så hvis du ikke skal handle andre ting samtidig lønner det seg nok ikke å importere. Husk når du sjekker priser at det finnes en mindre koffert som heter "JBL Combi Set" som koster rundt halvparten og mangler noen av testene (bl.a. NH4 og ph 6-7,5)

JBL Testlab

Jeg har hatt mitt noen måneder, syntes det var lett å lære seg å bruke, godt konstruert og en praktisk koffert å pakke det bort i. Har tatt hyppige vannprøver i oppstarten uten å klare å bruke opp noen av testene ennå.

Så spør du om andre alternativer enn dråpetester, f.eks. elektroniske.
Noen ting er ganske lett å måle med et elektronisk instrument (temperatur, elektrisk ledningsevne, pH), men å bruke "digitale" testinstrumenter med probe for f.eks. nitritt tror jeg er mye bryderi. Dyre prober som må kalibreres regelmessig og byttes ut etter hvert som de gror til med alger osv.

Hvis du vil se hva proffene bruker til akvakultur og denslags kan du se på sidene til LaMotte og Hach. Selv om jeg er en skikkelig teknofreak når det gjelder mine hobbyer ser på på dette som langt utenfor skalaen av hva man behøver.

Takk for svært godt svar, har en ordre inne hos noen som forhandler dogman sine produkter..

http://www.dogman.se/akvaristik/styrenheter-tester.html

Noe her som er velkjent og bra? Hvis det er JBL som er tingen så kjøper jeg heller det, men får litt rabatter her... Så forresten nå at de har ingen ferdige "sett" så blir jo litt tungvindt å få bestilt opp enkelthvis av hver.. JBL har jo alt komplett.. Tror nok det blir JBL ja..
En annen fordel med JBL er refillene, man slipper å bertale for fargekart og måleglass hver gang. Er superfornøyd med Testlaben :o)
Anders Hamborg
Noe her som er velkjent og bra? Hvis det er JBL som er tingen så kjøper jeg heller det, men får litt rabatter her...

Jeg bruker selv JBL, men hvis du får gode rabatter på siden du linker til så er Tetra godt nok.
(Tetra sin nitritt-test ikke har noen skala for under 0,3 mg/l. JBL måler ned til 0,0.)

Jeg synes koffertene tar for stor plass.
Etter hvert så kommer du neppe til å bruke den så mye heller.
altid brukt tetra sin minitest labb, tester de viktiskte verdiene, langt under halve prisen av jbl sin testlabb og her oxo får du billig refill uten fargekart, kjempefornøyd med den...

blir som regel brukt mye i starten, artigt og lærerikt men blir nok mindre brukt etterhvert..

men for all del jbl sitt testsett er supre saker,
Var innom TAM Alna i dag og fant JBL Testlab til halv pris så da slo jeg til, ser nå at jeg har JBL Testlab Marine, noen som kan forklare meg hva som egentlig er den store forskjellen? Ser jo veldig ut som dette er til ferskvann
Lest litt nå og kommet fram til at jeg mangler GH i settet mitt, får kjøpe det for seg selv da Målt nitritt nå og det ser veldig bra ut
Du trenger en pH-test for ferskvann.
Den du har er beregnet for saltvann (og til en viss grad "malawivann").

Sjekket du datostemplingen på testsettet?
Tok turen tilbake i dag og fikk byttet det i en tilgodelapp heldigvis, de var tomme for ferskvannsettet.. Grunnen til at det var halv pris var pga. dato ja, gikk ut i juli.. Får vel bruke tilgodelappen på noe annet, ettersom de sikkert skal ha dobbelt pris av andre for ferskvannssettet.. Veil. på saltvannsettet deres er jo en tusing dyrere enn aquamanias feks.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap