Høye verdier, trenger råd fra de som kan dette bedre enn meg.

No2 = 0,2
No3 = 80/120
Nh4 = 0,6

Hva betyr det for fisken når vannverdiene er så høye som dette?
Hva kan være årsaken til vannverdiene?
Hva bør gjøres for å få de ned?

Karet er ikke nyoppstartet.
For ordens skyld, dette er ikke vannverdiene i noen av mine akvarium.
For meg ser det ut som om filterkapasiteten i dette akvariet er for liten i forhold til størrelse/fiskemengde.
Filteret fungerer siden innholdet av NO3 er så høyt.
Imidlertid klarer det ikke å bryte ned all NH4 til NO2, og videre ikke all NO2 til NO3.
Det kan være midlertidig dersom man har vært overivrig til å rengjøre filteret, og har fått redusert bakteriekulturen for mye, eller rett og slett underdimensjonert filtrering.
Innholdet av NO3 er også allt for høyt, og dette kommer nok av mangelfullt vannbytte. Det er ikke noe som bryter ned NO3 bortsett fra det plantene forbruker.
Plantene trives med endel NO3, men for mye er ikke bra for fiskene. Pleier selv å tilpasse vannbyttene slik at NO3 holder seg rundt 15.

Eller at det nylig har vært en stor økning i belastningen, flere fisker eller veldig mye mer foring enn vanlig. Og da mener jeg STOR økning i belastningen, ikke bare en fisk eller tre.
Svaret på spørsmålet om hva det betyr for fiskene at vannverdiene er så dårlige, er at de kommer til å blir sterkt svekket og syke. Vannbytter er det første som må settes i verk, deretter å forsøke å finne ut hvorfor det er slik. Så høy NO3 tyder i et hvert fall på at det er altfor lenge siden siste vannbytte.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap