- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Hjelp .. til malawi oppstart.
Hjelp .. til malawi oppstart.
I går var ph på 8,2 og alt så greit ut .... men i dag ser det ut til at alt har krasjet. Vannet var helt klart , men ph er på 7,4 og hk på 4 .. hva gjør jeg nå?? ph /kh + ??
Har mere kalksten jeg skal plasere i akvariet , må bare få delt den først. Har også mer kalksand. Skal jeg ha mer i akvariet for å få opp ph/kh?
Hva med bikarbonat ?
Har mere kalksten jeg skal plasere i akvariet , må bare få delt den først. Har også mer kalksand. Skal jeg ha mer i akvariet for å få opp ph/kh?
Hva med bikarbonat ?
Postet 18.05.11 kl 21:54
Postet 18.05.11 kl 22:13
Postet 19.05.11 kl 06:47
Kan hende du kan få fiskene til å overleve uten tilsetninger. Men hvis du vil ha stabile og bra vannverdier og fisker som er sunne og trives, så tror jeg du må gå for noe tilsetninger.
Tror ikke det holder med kalkholdig sand og kalkstein.
Jeg har et 450 liter kar, med ca 54 kilo kalkstein og ca 12 kg fijipink med aragonitt sand.
Alikavel så må jeg bruke tilsetninger, uten at jeg synnes det er noe problem, vil jo det beste for dyrene min.
Jeg bytter 100 liter vann i uken og tisetter 43 gram "Instant cichlid" Dette har hjulpet meg slik at PH og GH har holdt seg stabil.
Men det alenehar ikke vært nok, siden KH har hvert synkende, noe som er naturlig, derfor er jeg i tillegg begynt å tilsette Bikarbonat (natron) Har brukt et to skjeer daglig i noen dager for å øke KH fra 9 til 13 som den er no.
Så no skal jeg måle KH før og etter neste vannbytte for lettere finne ut hvor mye bikarmonat jeg trenger.
-----------------------
Instant Cichlid tømmer jeg bare rett opp i pumpen (orginale filter boxen til juwel) lar det blande seg et døgn før jeg måler verdiene. Bikarbonat tømmer jeg bare rett i karet.
Tror ikke det holder med kalkholdig sand og kalkstein.
Jeg har et 450 liter kar, med ca 54 kilo kalkstein og ca 12 kg fijipink med aragonitt sand.
Alikavel så må jeg bruke tilsetninger, uten at jeg synnes det er noe problem, vil jo det beste for dyrene min.
Jeg bytter 100 liter vann i uken og tisetter 43 gram "Instant cichlid" Dette har hjulpet meg slik at PH og GH har holdt seg stabil.
Men det alenehar ikke vært nok, siden KH har hvert synkende, noe som er naturlig, derfor er jeg i tillegg begynt å tilsette Bikarbonat (natron) Har brukt et to skjeer daglig i noen dager for å øke KH fra 9 til 13 som den er no.
Så no skal jeg måle KH før og etter neste vannbytte for lettere finne ut hvor mye bikarmonat jeg trenger.
-----------------------
Instant Cichlid tømmer jeg bare rett opp i pumpen (orginale filter boxen til juwel) lar det blande seg et døgn før jeg måler verdiene. Bikarbonat tømmer jeg bare rett i karet.
Postet 19.05.11 kl 08:35
Selvsagt vil jeg at fisken skal trives :o)
Det beste vil jo være å få noe som er stabilt. Jeg tenker at mye tilsettninger vil jo gjøre at det blir bra en liten stund til det begynner å synke. Så får man en opptur når man har i nye stoffer før det synker igjen. Det er vel ikke det jeg kaller stabilt.
Men jeg ser at det ikke er noen vei uten om..... :o)
Er det da å ha i bikarbonat hver gang man bytter vann?
Vil jeg må bytte vann en gang i uken når jeg har et UV-filter på 24w ?
Det beste vil jo være å få noe som er stabilt. Jeg tenker at mye tilsettninger vil jo gjøre at det blir bra en liten stund til det begynner å synke. Så får man en opptur når man har i nye stoffer før det synker igjen. Det er vel ikke det jeg kaller stabilt.
Men jeg ser at det ikke er noen vei uten om..... :o)
Er det da å ha i bikarbonat hver gang man bytter vann?
Vil jeg må bytte vann en gang i uken når jeg har et UV-filter på 24w ?
Postet 19.05.11 kl 16:15
Heidi JensenSelvsagt vil jeg at fisken skal trives :o) Det beste vil jo være å få noe som er stabilt. Jeg tenker at mye tilsettninger vil jo gjøre at det blir bra en liten stund til det begynner å synke. Så får man en opptur når man har i nye stoffer før det synker igjen. Det er vel ikke det jeg kaller stabilt. Men jeg ser at det ikke er noen vei uten om..... :o) Er det da å ha i bikarbonat hver gang man bytter vann? Vil jeg må bytte vann en gang i uken når jeg har et UV-filter på 24w ?
Bruk kalksand så har du stabilt høyt Ph-verdien i hvert fall et år. Kalkstein hjelper ikke stort. Men for å få høyere Gh så kan du bruke Utah ice. Grav den ned i sanden. En bit på en halvkilo holder i ca. 5-6 måneder. Da har du stabilt verdiene på en stund.
Kalksanden vil etterhvert miste sin evne til å buffere Ph. Da må du bruke bicarbonat i tillegg eller bytt ut sanden med ny.
Det er ikke behov for UV-filter i et malawikar med mindre du har alt for sterkt lys slik at det blir grønnalger av det. Om hvor ofte må du bytte vann avhengig av hvor mye fisk du har i forhold til vannvolum, hvor mye du mater osv.... Men en gang i uken er en god regel. Malawi spiser mye og dermed mye avføring. Så du må slamsuger uansett.
Postet 19.05.11 kl 16:33
Ja skjønner du vil ha fiskene til å trives
Jeg er no på ingen måte noen ekspert når det gjelder dette jeg heller.
Men det jeg gjør har jeg lært av Torstein som har Krizoo på Stokke.
Han har oversatt flere akvariebøker til Norsk, blandt annet boken Back to nature guide om Malawi ciklider. Han har flere ti års fartstid i gamet
Jeg tilsetter fast ved hvert vannbytte "instant cichlid" som er beregnet for fisk fra Malawi og Tanganyika. Dette hjelper for å opprette en stabil ph og gh. Da jeg begynte å bruke dette, så var gh nede i 3, så prøvde jeg meg fram over flere dager, først klarte jeg og øke gh til 7, dagen etter til 11 og så siden det har den. ligget på mellom 12-13.
Førte dagbok så jeg hadde kontrol på det. Gh holder seg stabil over tid, men det gjør ikke Kh, den vil synke. Men når du bytter vann så vil det jo påvirke Gh, om da ikke det nye vannet har ønsket Gh.
Det finnes helt sikkert mange andre ting du kan bruke isteden for Instant cichlid.
Men er bare dette jeg har erfaring med, synnes det er lett å finne riktig dosering, så kommer helt klart å holde meg til det produktet.
Når det gjelder Kh, så økte den også gradvis når jeg dreiv på og økte Gh og også litt Ph, men KH stoppet på 9 og vil mest sansynlig synke over tid. derfor har jeg også begynt med Bikarbonat (natron)hvor ofte jeg må bruke det vet jeg ikke enda, har no fått Kh opp til 13, så er spent på hva den vil ligge på før og etter neste vannbytte.
Håper dette er forståelig for deg, vet ikke om jeg er så flink til å forklare.
Men som sakt det finnes også andre produkter som kan brukes.
Jeg er no på ingen måte noen ekspert når det gjelder dette jeg heller.
Men det jeg gjør har jeg lært av Torstein som har Krizoo på Stokke.
Han har oversatt flere akvariebøker til Norsk, blandt annet boken Back to nature guide om Malawi ciklider. Han har flere ti års fartstid i gamet
Jeg tilsetter fast ved hvert vannbytte "instant cichlid" som er beregnet for fisk fra Malawi og Tanganyika. Dette hjelper for å opprette en stabil ph og gh. Da jeg begynte å bruke dette, så var gh nede i 3, så prøvde jeg meg fram over flere dager, først klarte jeg og øke gh til 7, dagen etter til 11 og så siden det har den. ligget på mellom 12-13.
Førte dagbok så jeg hadde kontrol på det. Gh holder seg stabil over tid, men det gjør ikke Kh, den vil synke. Men når du bytter vann så vil det jo påvirke Gh, om da ikke det nye vannet har ønsket Gh.
Det finnes helt sikkert mange andre ting du kan bruke isteden for Instant cichlid.
Men er bare dette jeg har erfaring med, synnes det er lett å finne riktig dosering, så kommer helt klart å holde meg til det produktet.
Når det gjelder Kh, så økte den også gradvis når jeg dreiv på og økte Gh og også litt Ph, men KH stoppet på 9 og vil mest sansynlig synke over tid. derfor har jeg også begynt med Bikarbonat (natron)hvor ofte jeg må bruke det vet jeg ikke enda, har no fått Kh opp til 13, så er spent på hva den vil ligge på før og etter neste vannbytte.
Håper dette er forståelig for deg, vet ikke om jeg er så flink til å forklare.
Men som sakt det finnes også andre produkter som kan brukes.
Postet 19.05.11 kl 16:45
Badat:
"Bruk kalksand så har du stabilt høyt Ph-verdien i hvert fall et år. Kalkstein hjelper ikke stort. Men for å få høyere Gh så kan du bruke Utah ice. Grav den ned i sanden. En bit på en halvkilo holder i ca. 5-6 måneder. Da har du stabilt verdiene på en stund.
Kalksanden vil etterhvert miste sin evne til å buffere Ph. Da må du bruke bicarbonat i tillegg eller bytt ut sanden med ny."
Hvor får jeg tak i Utah ice ? Hva er det ? en sten?
"Bruk kalksand så har du stabilt høyt Ph-verdien i hvert fall et år. Kalkstein hjelper ikke stort. Men for å få høyere Gh så kan du bruke Utah ice. Grav den ned i sanden. En bit på en halvkilo holder i ca. 5-6 måneder. Da har du stabilt verdiene på en stund.
Kalksanden vil etterhvert miste sin evne til å buffere Ph. Da må du bruke bicarbonat i tillegg eller bytt ut sanden med ny."
Hvor får jeg tak i Utah ice ? Hva er det ? en sten?
Postet 19.05.11 kl 20:39
Til bengt
Så kh og gh bør ligge på ca 11-13 ?
Hvor mye bikarbonat trenger man ?? Er det noe måle regel ?? En ss pr 50 liter eller noe ??
Trodde jeg hadde lest meg opp på det jeg trengte , men så feil kan man ta ;oP
Hvor mye bikarbonat trenger man ?? Er det noe måle regel ?? En ss pr 50 liter eller noe ??
Trodde jeg hadde lest meg opp på det jeg trengte , men så feil kan man ta ;oP
Postet 19.05.11 kl 20:48
Gh og kh
Gh bør være minimum 10, gjerne rundt 12, Kh ligger på rundt 12-14 i Malawisjøen. Det er no ihvertfal dette jeg har lest/ lært.
Angående hvor mye bikarbonat du trenger, tror jeg det vil variere fra akvarie til akvarie. Kommer ann på hva annet du har som påvirker vann verdiene.
Som jeg skreiv tidligere, så har jeg brukt bikarbonat for å øke Kh. Og brukt Instant cichlid for å øke Gh og å stabilisere Ph.
Bikarbonat trenger ikke som Instant cichlid å tilsettes i lag med vannbytter.
Bikarbonat kan du prøve deg fram med, prøv først med f.ex 1 spiseskje og mål deretter etter ca 3 timer. Hvis du da ikke har klart å øke Kh noe, eller bare litt, så prøv med en eller to spiseskjeer til, og mål deretter etter noen timer. fortsett slik til du har fått ønsket Kh verdi.
Når du har fått ønsket Kh verdier, så tenker jeg det ikke vil bli noe problem å vedlikeholde verdien, hvis du ser f.ex etter neste vann bytte at den er begynt å synke.
Skriv dagbok så du klarer å holde oversikt.
Hvis du velger å bruke Instant cichlid for Gh og Ph, så husk altid i sammenheng med vannbytter og la det blande seg ca et døgn, før du sjekker Gh.
Angående hvor mye bikarbonat du trenger, tror jeg det vil variere fra akvarie til akvarie. Kommer ann på hva annet du har som påvirker vann verdiene.
Som jeg skreiv tidligere, så har jeg brukt bikarbonat for å øke Kh. Og brukt Instant cichlid for å øke Gh og å stabilisere Ph.
Bikarbonat trenger ikke som Instant cichlid å tilsettes i lag med vannbytter.
Bikarbonat kan du prøve deg fram med, prøv først med f.ex 1 spiseskje og mål deretter etter ca 3 timer. Hvis du da ikke har klart å øke Kh noe, eller bare litt, så prøv med en eller to spiseskjeer til, og mål deretter etter noen timer. fortsett slik til du har fått ønsket Kh verdi.
Når du har fått ønsket Kh verdier, så tenker jeg det ikke vil bli noe problem å vedlikeholde verdien, hvis du ser f.ex etter neste vann bytte at den er begynt å synke.
Skriv dagbok så du klarer å holde oversikt.
Hvis du velger å bruke Instant cichlid for Gh og Ph, så husk altid i sammenheng med vannbytter og la det blande seg ca et døgn, før du sjekker Gh.
Postet 19.05.11 kl 21:17