- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Spørsmål ang. nitritt
Spørsmål ang. nitritt
Postet 20.05.11 kl 00:11
Uten filter ?
Hvilken fisk(er) skal du ha i karet ? Det er i filteret de gode bakteriene
dannes. Uten et filter til å omdanne Ammoniakk til Nitritt og videre til
Nitrat, tror jeg ikke Nitritt vil bli ditt største problem, men opphopning
av Ammoniakk. Det vil selvfølgelig danne seg noen gode filterbakterier
i vannet og grusen, men langtfra nok til å kunne hindre forgiftning.
Det vil dessuten være områder i karet hvor vannet er mye mere giftig
for fisken(e) når det ikke er sirkulasjon i vannet. Hyppige vannbytter vil
selvfølgelig hjelpe, men det blir omtrent umulig å opprettholde gode
vannverdier uten et filter.
dannes. Uten et filter til å omdanne Ammoniakk til Nitritt og videre til
Nitrat, tror jeg ikke Nitritt vil bli ditt største problem, men opphopning
av Ammoniakk. Det vil selvfølgelig danne seg noen gode filterbakterier
i vannet og grusen, men langtfra nok til å kunne hindre forgiftning.
Det vil dessuten være områder i karet hvor vannet er mye mere giftig
for fisken(e) når det ikke er sirkulasjon i vannet. Hyppige vannbytter vil
selvfølgelig hjelpe, men det blir omtrent umulig å opprettholde gode
vannverdier uten et filter.
Postet 20.05.11 kl 09:31
Postet 20.05.11 kl 14:32
Det er værre i en bolle fordi det er et mindre volum og dertil
fortere ubalanse p.g.a. større konsentrasjon pr. liter.
Ammoniakk/Ammonium dannes av fiskens avføring, matrester
og planterester. Dette skjer hele tiden i akvariet allerede fra første
dag. Men tilbake til 40-60-literen så vil det hjelpe med endel planter
fordi Nitritt/Nitrat/Fosfat og muligens Ammoniakk/Ammonium er
næring som plantene bruker til en viss grad. Med noe sirkulasjon
og gode rutiner på vannbytte ( f.eks 2 ganger i uka ) vil det fungere
greit med kampfisk uten filter. Har selv hadt kampfisk i et 15-liters
kar for en periode med endel planter og hyppige vannbytter.
Men når det gjelder gullfisk/sørhale bør du nok ha et større kar
enn 60 liter ( sjekk fiskebasen) og bra med filtrering.
fortere ubalanse p.g.a. større konsentrasjon pr. liter.
Ammoniakk/Ammonium dannes av fiskens avføring, matrester
og planterester. Dette skjer hele tiden i akvariet allerede fra første
dag. Men tilbake til 40-60-literen så vil det hjelpe med endel planter
fordi Nitritt/Nitrat/Fosfat og muligens Ammoniakk/Ammonium er
næring som plantene bruker til en viss grad. Med noe sirkulasjon
og gode rutiner på vannbytte ( f.eks 2 ganger i uka ) vil det fungere
greit med kampfisk uten filter. Har selv hadt kampfisk i et 15-liters
kar for en periode med endel planter og hyppige vannbytter.
Men når det gjelder gullfisk/sørhale bør du nok ha et større kar
enn 60 liter ( sjekk fiskebasen) og bra med filtrering.
Postet 20.05.11 kl 15:26
Tetra-frelstDet er værre i en bolle fordi det er et mindre volum og dertil fortere ubalanse p.g.a. større konsentrasjon pr. liter. Ammoniakk/Ammonium dannes av fiskens avføring, matrester og planterester. Dette skjer hele tiden i akvariet allerede fra første dag. Men tilbake til 40-60-literen så vil det hjelpe med endel planter fordi Nitritt/Nitrat/Fosfat og muligens Ammoniakk/Ammonium er næring som plantene bruker til en viss grad. Med noe sirkulasjon og gode rutiner på vannbytte ( f.eks 2 ganger i uka ) vil det fungere greit med kampfisk uten filter. Har selv hadt kampfisk i et 15-liters kar for en periode med endel planter og hyppige vannbytter. Men når det gjelder gullfisk/sørhale bør du nok ha et større kar enn 60 liter ( sjekk fiskebasen) og bra med filtrering.
Da er jeg hjulpet, takk for det
Postet 20.05.11 kl 15:42
Så lenge du forer og det er et levende vesen i vannet så vil det lages avfall, som etterhvert vil råtne og omdannes til stoffer som ikke er bra for dyrene. Hvor raskt det skjer er jeg ikke sikker på, men ved en normal innkjøring av et filter går det noen dager før den første ammoniakken kommer, og en uke til de fleste opplever fiskedød (avhengig av hvor hardføre fiskene er). Om dette er på fast basis så vil det nok være enda raskere, siden det i et nyoppstartet akvarium bare er nye ting, i et gammelt akvarie vil det kontinuerlig være avfall i en varierende grad av forråtnelse.
Planter bruker helst nitrat, og noen av dem bruker også litt amoniakk. Men bare om de får nok av alle andre ting de trenger, både kjemiske stoffer og lys, temperatur etc.
Det er en grunn til at folk bruker pumper og filtere: det er mye enklere enn å la være.
Om du er nitidig med å bytte vann så vil aldri konsentrasjonen av gitstoffer bli veldig stor. Noe bakterier vil du få i grus og sand, men på langt nær nok til at karet er sunt og fint. Sirkulasjon hjelper, siden det sørger for at mer vann kommer over områdene med bakterier på, ergo lettere tilgang på "mat" for dem.
I svært små kar (10-20) liter er det noen som bare bytter en tre-fire litersmål daglig, men hva skjer når du drar på ferie da? Selv har jeg, ut av latskap, filter til mitt knøttlille 10-liters akvarie. Bare den ørlille forsiktige sirkulasjonen det gir sørger for at vannet ikke får stå stille og bli dårlig luftet, få lommer med mer giftstoffer enn andre deler av vannet, og sparer både meg og rekene for stadige forstyrrelser i form av for hyppige vannbytter.
Tetra-frelstvil det hjelpe med endel planter fordi Nitritt/Nitrat/Fosfat og muligens Ammoniakk/Ammonium er næring som plantene bruker til en viss grad.
Planter bruker helst nitrat, og noen av dem bruker også litt amoniakk. Men bare om de får nok av alle andre ting de trenger, både kjemiske stoffer og lys, temperatur etc.
Det er en grunn til at folk bruker pumper og filtere: det er mye enklere enn å la være.
Om du er nitidig med å bytte vann så vil aldri konsentrasjonen av gitstoffer bli veldig stor. Noe bakterier vil du få i grus og sand, men på langt nær nok til at karet er sunt og fint. Sirkulasjon hjelper, siden det sørger for at mer vann kommer over områdene med bakterier på, ergo lettere tilgang på "mat" for dem.
I svært små kar (10-20) liter er det noen som bare bytter en tre-fire litersmål daglig, men hva skjer når du drar på ferie da? Selv har jeg, ut av latskap, filter til mitt knøttlille 10-liters akvarie. Bare den ørlille forsiktige sirkulasjonen det gir sørger for at vannet ikke får stå stille og bli dårlig luftet, få lommer med mer giftstoffer enn andre deler av vannet, og sparer både meg og rekene for stadige forstyrrelser i form av for hyppige vannbytter.
Postet 20.05.11 kl 16:04
Postet 20.05.11 kl 20:38
Postet 20.05.11 kl 23:33
siande[QUOTE=Tetra-frelst]"fordi [B]Nitritt[/B]/Nitrat/Fosfat og muligens Ammoniakk/Ammonium er næring som plantene bruker til en viss grad." [B]Også[/B] her gikk det litt for fort i svingen !! Rettelse : Nitritt er giftig for både planter og dyr/fisk.
Nja. Ikke giftig, bare ikke spesielt nyttig
.. er ikke ammoniakk giftig, da?
Postet 20.05.11 kl 23:41
Postet 20.05.11 kl 23:59
Postet 21.05.11 kl 19:15