Ingen gh og kh?!

Jeg har endelig makket meg til å kjøpe GH og KH test. Har de fleste andre testene...

Akvariet er innkjørt (120 liter Juwel) med 2 røtter, planter (derblant en som vokser hurtig!) og noen kokosnøtthuler. Sand som bunnlag. Har 9 Kileflekkrasbora og 2 Ancistrus.

Målte GH og KH, men får aldri noe rødt utslag. Etter første dråpe blir de lys-lys-lys grønn. Etter 4 dråper like irrgrønn som på pakken testene kom i. Har jeg 0 i KH og GH?!

*Nitritt er 0,01
*Ph er 7

Hva er det som skjer i karet mitt? Noen som kan hjelpe meg?
Det er fult mulig å ha 0 i både GH og KH ja, verken uvanlig eller farlig. Tvert om, du kan ihvertfall bestemme deg for hvilken GH og KH du vil ha, i motsetning til mange andre

Er du veldig i tvil om det er riktig så sjekk med ditt lokale vannverk hva de sier er verdiene på vannet. Er det stort sprik så kan det være at testene dine er gamle og dårlige.

Du kan doble mengden vann i prøveglasset, og så telle dråper på nytt, for så å dele på to for å få riktig dH, det hender det er vanskelig å se godt når det er lave konsentrasjoner. Jeg pleier å gjøre min KH test på et hvit ark for å se fargen godt, jeg har som oftest en KH som er knapt målbar, noen ganger 0, noen ganger 2.
Da skal jeg prøve først å doble testene (vannmengden) for å se om jeg ser noen forskjell først og fremst.

Hvordan øker jeg GH og KH? Hvordan merker jeg det på fiskene og plantene mine om det er for lave verdier for dem?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap