Øke kh uten kjemikalier?

Hei,
Jeg har en 120 liter hvor det tilsette noe Co2. Jeg ønsker å øke Kh for å stabilisere pH.
Finnes det en måte å gjøre dette uten kjemikalier?

Jeg har hørt at ved å legge litt knuste skjell etc. i sanden, så kan man oppnå en kh på rundt 4. Fleip eller fakta?

takk.
Det stemmer. Kalk øker kh, og skjell, eller aller helst skjellsand fungerer fint, da det løser seg opp over tid.
Den litt "vanskelige" delen er bare å finne rette mengden i forhold til ønsket kh.

Dette vil også til dels påvirkes av hvor mye vann som byttes, og hvor ofte. Jo flere og oftere vannbytter, dess mer kalk trengs.
Men stoffene du får fra et skjell/kalk er jo presis de samme som om du bruker kjemikalier... hva er et kjemikalie? De er identiske.

Om du velger å bruke skjellsand/kalk, så pass på at det ikke også øker GH.
Jeg bruker kalkstein i mine kar for å opprettholde en stabil pH, og det har ingen innvirkning på GH. Jeg må i tillegg tilsette Gh-pulver for å øke GH til ønsket nivå der det er behov.

Det har med hva folk kaller for "kalk". Kalk er så mangt, og et særdeles upresist begrep
siande
Men stoffene du får fra et skjell/kalk er jo presis de samme som om du bruker kjemikalier... hva er et kjemikalie? De er identiske. Om du velger å bruke skjellsand/kalk, så pass på at det ikke også øker GH.

Det er mulig. Men jeg liker fortsatt å holde akvariet så rent for tilsetningsstoffer som mulig. Hvis jeg kan ha noen skjellrester blant sanda mi, så føler jeg det er en bedre løsning. Slipper å tilsette noe ved vannbytte gjør jeg å..
Skifter lite vann, og har fortsatt gode verdier. Så regner med at kh heller ikke kommer til å påvirkes stort.

Takk for bekreftelser og svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap