- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Blande ut gh/th+ uten å få tåke i vannet?
Blande ut gh/th+ uten å få tåke i vannet?
Noen som har noen tips til hvordan jeg best kan få blandet GODT ut GH/TH+ i vannet?
Jeg har tilsatt 3 ml GH/TH+ i 120 liter vann. Tok ett litermål med akvarievann, tilsatt pulveret og rørte godt rundt. Når jeg helte det i akvariet så ble det tåkete, og det flyter fortsatt bitte-bitte små partiker rundt.
Det positive er at GH har økt fra 0 til 2 (om jeg legger godviljen min til da)
Er det mulig å hive en kasserolle på plata med vann, fylle på ønsket mengde pulver og koke opp? Vil pulvere løse seg opp eller "ødelegger" jeg effekten av pulveret da?
Jeg har tilsatt 3 ml GH/TH+ i 120 liter vann. Tok ett litermål med akvarievann, tilsatt pulveret og rørte godt rundt. Når jeg helte det i akvariet så ble det tåkete, og det flyter fortsatt bitte-bitte små partiker rundt.
Det positive er at GH har økt fra 0 til 2 (om jeg legger godviljen min til da)
Er det mulig å hive en kasserolle på plata med vann, fylle på ønsket mengde pulver og koke opp? Vil pulvere løse seg opp eller "ødelegger" jeg effekten av pulveret da?
Postet 27.05.11 kl 23:06
Endret: 27.05.11 kl 23:07
Postet 27.05.11 kl 23:23
Postet 27.05.11 kl 23:45
Jeg tilsetter bare GH når jeg bytter vann, og da en liten skje i en bøtte for at det skal være rikelig med vann å blande ut i. Jeg bruker også å skru opp temperaturen på det vannet litt, varme hjeper på løselighet (så tar jeg heller bare kaldtvann i de neste bøttene). Akkurat i det jeg heller det i akvariet så synes det, men på bare noen minutter så får det blandet seg helt ut i resten av akvariet.
Jeg pleier å gjøre endringer på vannkvalitet når jeg tar vannbytte. Om du bytter 30% vann med "riktig" verdi, altså den verdien du ønsker i hele akvariet, vil det gradvis stige i hele akvariet for hvert vannbytte, samt at du er garantert at ting løser seg godt opp og ikek blir til lommer. Jeg er plaget av at mine fisk tror vanndråper i overflaten er lik mat, så medisiner ble "spist" i konsentrert form, da ble de også med i vannbytter istedet.
Jeg pleier å gjøre endringer på vannkvalitet når jeg tar vannbytte. Om du bytter 30% vann med "riktig" verdi, altså den verdien du ønsker i hele akvariet, vil det gradvis stige i hele akvariet for hvert vannbytte, samt at du er garantert at ting løser seg godt opp og ikek blir til lommer. Jeg er plaget av at mine fisk tror vanndråper i overflaten er lik mat, så medisiner ble "spist" i konsentrert form, da ble de også med i vannbytter istedet.
Postet 28.05.11 kl 04:53
Dumt av meg jeg glemte å skrive det, jeg tok det samtidig som vannbytte igår... Så når jeg hadde tappet ut ønsket mengde vann igår fra karet tok jeg ett litermål med akvarievann, hadde pulver oppi og rørte rundt og rundt. Helte tilbake i akvariet og fyllte på resten av vannet jeg hadde lagret i bøtter. Men bitte-bitte små partikler med pulveret svømmer altså rundt...
Postet 28.05.11 kl 10:57
Men en liter er lite. Ha det i en bøtte, så får du 10 liter å røre ut i.
Løselighet er avhengig av flere faktorer, hvor konsentrasjon og temperatur er de viktigste. I en 130 liter vil en liten skje bli til en veldig høy konsentrasjon, samme mengde i ei bøtte er blir på langt nær like høy konsentrasjon. Og bruk litt varmere vann om du tapper rett fra kranen, så er du helt sikke rp at det løser seg.
Jeg vet at man skulle tro at 130 liter akvarie skulle fungere som mye vann, men der får du ikke stå og røre dem ut on det har blitt klumper
Løselighet er avhengig av flere faktorer, hvor konsentrasjon og temperatur er de viktigste. I en 130 liter vil en liten skje bli til en veldig høy konsentrasjon, samme mengde i ei bøtte er blir på langt nær like høy konsentrasjon. Og bruk litt varmere vann om du tapper rett fra kranen, så er du helt sikke rp at det løser seg.
Jeg vet at man skulle tro at 130 liter akvarie skulle fungere som mye vann, men der får du ikke stå og røre dem ut on det har blitt klumper
Postet 28.05.11 kl 11:07