- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- No2, no3, nh4
No2, no3, nh4
Er det noen sammenheng mellom selve vannverdien på No2, No3 og Nh4? Med andre ord, er den ene verdien høy hvis den andre er lav eller omvendt?
Jeg vet at Nh4 brytes ned og dannes om til No2, som igjen blir omdannet til No3. Men hvis f.eks Nh4 er høy, vil da No2 automatisk være lav?
Vet ikke om noen skjønner spørsmålet mitt her....spør i såfall.
Jeg vet at Nh4 brytes ned og dannes om til No2, som igjen blir omdannet til No3. Men hvis f.eks Nh4 er høy, vil da No2 automatisk være lav?
Vet ikke om noen skjønner spørsmålet mitt her....spør i såfall.
Postet 03.06.11 kl 20:59
Nei. Ingen likevekter ute og går der nei, om det er det du mener (slik KH og pH har). Men du har en sammenheng som er verdt å merke seg: har du mye NH4 (og ssv død fisk) så blir det tilsvarende mye nitritt, og senere nitrat. Det går mer eller mindre 1:1 med untak av hva plantene dine forbruker. Så etter en innkjøring bør du ta et godt vannskifte slik at du får ned konsentrasjonen av nitrat, siden den vil bli omtrent like høy som NH4 konsentrasjonene du hadde underveis.
Om du mener hvilke verdier du har for de ulike stoffene i et akvarie, ikke om de påvirker hverandre så:
I et akvarie under innkjøring vil forholdene mellom stoffene forskyve seg, først mye NH4, som senere går til å være mindre og mindre NH4 og mer NO2-, og når NO3 endelig gjør sitt inntog så burde begge de andre være knapt målbare.
Måler du alle verdiene i et akvarie i drift så vil du ha NH4: ikke målbar, NO2-: ikke målbar, NO3: godt under 20mg/L men over 0
Får du utslag på alle i et akvarie som er i drift så har filteret ditt for dårlig biologisk kapasitet i forhold til belastningen, altså mer fisk og/eller foring enn hva bakteriene dine klarer å fordøye.
Om du mener hvilke verdier du har for de ulike stoffene i et akvarie, ikke om de påvirker hverandre så:
I et akvarie under innkjøring vil forholdene mellom stoffene forskyve seg, først mye NH4, som senere går til å være mindre og mindre NH4 og mer NO2-, og når NO3 endelig gjør sitt inntog så burde begge de andre være knapt målbare.
Måler du alle verdiene i et akvarie i drift så vil du ha NH4: ikke målbar, NO2-: ikke målbar, NO3: godt under 20mg/L men over 0
Får du utslag på alle i et akvarie som er i drift så har filteret ditt for dårlig biologisk kapasitet i forhold til belastningen, altså mer fisk og/eller foring enn hva bakteriene dine klarer å fordøye.
Postet 04.06.11 kl 08:27
Postet 04.06.11 kl 09:39
Jeg har til nå alltid målt alle de tre verdiene ukentlig, rett og slett fordi jeg er redd for å ha for høye verdier. Det jeg tenkte var hvis jeg kun måler No3 og den ligger på max 20, om jeg da kan utelukke høye verdier på de to andre og dermed slipper å måle de. Ut fra det dere forklarer, tolker jeg det som at det går an å gjøre. Tenker jeg riktig da?
Postet 04.06.11 kl 15:26
KlaraJeg har til nå alltid målt alle de tre verdiene ukentlig, rett og slett fordi jeg er redd for å ha for høye verdier. Det jeg tenkte var hvis jeg kun måler No3 og den ligger på max 20, om jeg da kan utelukke høye verdier på de to andre og dermed slipper å måle de. Ut fra det dere forklarer, tolker jeg det som at det går an å gjøre. Tenker jeg riktig da?
i ett innkjørt akvarium skal det ikke være hverken ammoniakk (ammonium) eller nitritt av målbare verdier. det skal være null. så lenge filtret ditt fungerer som det skal går dette av seg selv. du trenger ikke å måle hele tiden som du skriver, du ser det på fiskene hvis det skulle være ammo eller nitritt i vannet.
å bytte en tredel av vannet hver 7 til 14 dag sikrer at nivået av nitrat holdes på ett lavt akseptabelt nivå.
Postet 04.06.11 kl 15:45
Både ammon. og nitrit har alltid vært på "null" i mine kar, så det ser ut til at alt fungerer greit.
Da slutter jeg med å måle alle verdiene hver uke, og holder meg til nitrat. Har et par ganger hatt nitrat-verdi på 20/30, så jeg liker å følge med den.
Tusen takk for svar alle sammen. Hva skulle jeg gjort uten AF
Da slutter jeg med å måle alle verdiene hver uke, og holder meg til nitrat. Har et par ganger hatt nitrat-verdi på 20/30, så jeg liker å følge med den.
Tusen takk for svar alle sammen. Hva skulle jeg gjort uten AF
Postet 04.06.11 kl 23:30