Hvordan får orden på kh/ph

I mitt ganske nyinnkjørte akvarie ser det ut til at pH har stabilisert seg på 7,5-8 (steget litt siste døgn), dette tror jeg er litt høyt for mine Sommerfuglciklider så jeg vil ha den litt ned. Samtidig er kH ganske lav (2 dH). Hvordan kan jeg gjøre dette på en smart måte som skåner fiskene? Har kjøpt JBL pH-minus men er litt skeptisk til hvordan jeg skal bruke det. Har forresten lagt i tre sånne mandeltreblader i går, de skal vel hjelpe med å senke pH - hvor lang tid tar det før disse "virker"?
Det er veldig høyt for sommerfuglene ja! Sliter litt med det samme selv, da min har ligget konstant på 7. Jeg fikk litt ekstra røtter oppi, og skiftet fra grus til sand. Har ikke hørt at sand senker pH, men lurer litt på det nå...Ligger nå på 6,8. Har du noe kalkholdig i karet? Det gir høy pH, hørte jeg.

Nettopp tatt opp igjen hobbyen, og er ganske fersk. Så ta det med i beregningen
Er fersking jeg også, så jeg benytter meg stadig av ekspertene her inne Tror ikke jeg har noe kalkholdig oppi, tenkte å få en mineralstein til rekene men har lest at det finnes typer som ikke berører pH.
Blader og røtter kan bruke lang tid før de virker, dessverre. Var jeg deg så ville jeg fulgt oppskriften på flasken for omtrent hvor mye du trenger å bruke. Bland ut i bøtter med vann og tilsett. Hver gang du tar vannbytte må du tilsette passende mengde pH minus (eller en annen syre, eddik, eikebark, sitronsyre osv.) for den mengden vann du bytter.

Husk å senke pH gradvis slik at fiskene ikke får sjokk. Selv tar jeg alle justeringer ved å rett og slett gjøre alle vannbytter med riktig pH i det nye vannet, slik at det etter noen vannbytter kommer nærmere og nærmere riktig verdi totalt i karet.

Har det mer hast å senke verdiene så gjør det gradivs, jeg mener å huske noen sa 0,3 i timen er et ok tempo, men jeg aner ikek hvor de har tallet fra.
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Runar Karlsvik
Reklame for plussmedlemskap