Hjelp! har fått høy nitrite verdi

Har 94 liter akvarium. Byttet ca 50% av vannet i går samtidig som jeg tok en kjapp skylling av filteret. Satt også inn tre nye planter og kuttet litt ned på en gammel. Så i dag att fiskene oppførte seg unormalt. Målte PH til ca 7, men nitrite innholdet til ca 0,8-1. Har byttet noe av vannet og målt på nytt. Har ca 0,8 nå og fiskene oppfører seg normalt nå.

Hva gjør jeg videre?

Hva kan jeg gjøre for og få nitrite nivået normalt så fort som mulig?
Nå når det våres er pHen i springvannet ganske variabelt, så følg litt med der også. Test gjerne springvannet OG vannet i karet slik at du vet at det ikke svinger for mye.

Fortsett med vannskifter inntil nitritten når 0, den er fremdeles aaaltfor høy. Har du mye fisk i karet? Fôrer du kanskje litt vel rundhåndet? Og skifter du vann ofte ellers? Skyll aldri filteret helt rent da det bor mange fine bakterier der som bearbeider avfallsstoffene til fiskene. Nok å skvise vekk den verste gørra i litt gammelt akvarievann. ) Hvis alle filterbakteriene forsvinner vil det begynne å hope opp nitritt med én gang.
Du kan godt la være å fore, eller fore veldig lite til nitriten er borte. Det kan også være lurt med 2 pumper og aldri rense de på likt.
Har du mulighet til å lufte vann med varmekolbe og luftpumpe, kan du ta ett veldig stort vannbytte dagen etter og da vil nitriten bli lik 0 raskest mulig. Men, problemet vil forsatt være der til filterbakteriene har bygd seg opp igjen.
Når du måler nitritt, har du også, eller har i et hvert fall, hatt ammoniakk idet dette dukker opp i forkant av nitritten. Vannbytter er svaret på endel av spørsmålet, men den viktigste delen er hvorfor det oppsto nitritt. Vasket du filteret for godt?
Tilfeldig bekjentskap
© Trym Andreassen
Reklame for plussmedlemskap