Høy ph

mitt springvann har ca ph 8.
har prøvd senke med 7,2 buffert uten noe resultat.
har nå en flaske med "tetra ph/kh minus" som har ikke har tilstrekkelig bruksanvisning ang dosering!
vil ha ph 7,2 - 7,5..
noen som vet noe om dosering??
Hva med å ha torv i en strømpe, eikeblader, eikebarkekstrakt, eikenøtter, bananblader eller cappatablader? dette senker pH naturlig.
Bruker selv blader i karet. Dekorativt og nyttig.

Espen
skal ha blader i senere, men idag ville jeg prøve ph/kh minus.
rakk akkurat ikke butikken da de stengte tidligere idag :/
Application: 25 ml per 100 litres of aquarium water each 2 days reduces the carbonate-hardness (KH) for approx. 2 degrees dKH with each application.
frank-t
mitt springvann har ca ph 8. har prøvd senke med 7,2 buffert uten noe resultat. har nå en flaske med "tetra ph/kh minus" som har ikke har tilstrekkelig bruksanvisning ang dosering! vil ha ph 7,2 - 7,5.. noen som vet noe om dosering??

jeg har samme 'problemet' her, ph 8 på springvannet ( gh 5 og kh 5). akvariet er på 300 liter, jeg bruker idun blank eddik 7% og tilsetter det ved hvert vannbytte, bytter ca halvparten av vannet hver 10. dag og eddiktilsetter sånn at det nye vannet har en ph på 5 første gangen, sånn senket jeg ph i akvariet over en periode på ca ei uke, deretter når ph var 7 i akvariumet passer jeg på at ph er 7 i det vannet jeg tilsetter ved hvert vannbytte, tilsetter 2 ml eddik pr 10 liter vannbyttevann nå for vedlikehold.
for å følge denne metoden må du ha dråpetest for ph.
reduseres ph fra 8 til 7 med bare 2 ml edikk???
må prøves
frank-t
reduseres ph fra 8 til 7 med bare 2 ml edikk??? må prøves :)

Har du også problem med høy pH fra springvannet i det siste.!?
Oppdaget det i dag jeg.....
Vannet jeg har fått fra svartediket har brukt å ligget på rundt 7, men i dag nærmere 8,5!!??
Brukt eikebarkekstrakt og fått den ned fra 8,5 til ca 7 nå.
Får fortsette videre imorgen.

Eddik? Hvordan fungerer det?

Espen
Springvann fra svartediket 13/6 kl 19:00 hadde ph på 7,5 - 8.
Med 1 ml idun blank eddik 7% i 10 L vann sank ph til ca 7

( 1 ml eddik i 5 L vann = ph på Under 5 )
Har nå nesten brukt opp 1 10ml flaske dråpe ph test på en uke...
Vurdrerer sterkt å invistere i en elektronisk ph måler..
Noen med erfaring ?
Black_Flys
Eddik? Hvordan fungerer det? Espen

Selv har jeg ingen erfaring med eddik, men jeg leste om eddik brukt som pH-senkning i denne tråden.

Jeg vil nok aldri mer kjøpe nettbutikkenes eikebarkekstrakt. En flaske eddik er jo langt billigere, og jeg har den allerede i kjøkkenskapet mitt
Janne
[QUOTE=Black_Flys]Eddik? Hvordan fungerer det? Espen

Selv har jeg ingen erfaring med eddik, men jeg leste om eddik brukt som pH-senkning i denne tråden.

Jeg vil nok aldri mer kjøpe nettbutikkenes eikebarkekstrakt. En flaske eddik er jo langt billigere, og jeg har den allerede i kjøkkenskapet mitt

Takker. Fikk faktisk denne flasken gratis så den var billig. hehe
Har også masse eddik stående.
pH er iallefall forflyttet seg fra nesten 8,5 til ca 6,5 den siste dagen. Så nå begynner jeg å bli fornøyd og som Frank sier så vurderer jeg elektronisk jeg også.

Noen som har tips til gode "rimelige" pH målere?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap