Vannbyttefrekvens ved ammonium/ammoniakk i vannet?

Har vært på ferie og kom igår hjem til massiv fiskedød i det ene akvariet (250l).
Alle de flotte discusene mine lå og fløt i vannskorpa, og det luktet helt forferdelig!
Eneste overlevende var en liten otocinclus. Karet har forøvrig vært i drift i flere år.

I går kveld fjernet jeg all død fisk, og byttet ca. 70% av vannet. Før vannbyttet målte jeg ph til 6,9, nitritt til 0,05mg/l (JBL) og ammonium ble blåsvart - dvs. mer enn 5mg/l (tetratest).

I formiddag byttet jeg på nytt ca. 70% av vannet. Etter byttet er ammonium nå nede i 3 mg/l. Det lukter fremdeles ikke godt i huset/av vannet.

Jeg har 2 spørsmål:
1. Bør jeg bytte vann eller rense filteret (Eheim 2028) i morgen? Evt. hvor stort vannbytte?
2. Hvor ofte/hvor mye/hvor lenge må jeg bytte vann, før akvariet er i orden igjen?

Tanken på å gå rundt i denne stanken over lengre tid, frister lite...
Jeg ville hvertfall byttet vann hver dag (også 2 ganger pr. dag), målt NH3/NH4 og NO2, helt til jeg så at denne var forsvunnet helt.

Lukten vil mulig forsvinne kjapt når du nå begynner å skifte enda mer vann.
(lukk opp ett vindu vil hjelpe litt og

Bytt ut alt vann en gang til, dvs så mye filteret tillater.

Gjenta til lukten er fjernet

En annen løsning er å ta ned karret og sette det opp på nytt. Siden du ike har fisk i dette så burde det være problemfritt. Det skader ikke med et ferskt kar.

Synd med discusen din
Takk for svar!

Golden-Nugget: Her står samtlige vinduer oppe + verandadør, men takk for tipset
Godt at vi har flott sommervær om dagen da!

Geir: Det føles nesten som å starte på nytt. Alt som er igjen er en plante og den lille ottoen.

Stemmer det at siden dette har skjedd, må bakteriekulturen i filteret bygges opp på nytt? Tenkte å rense grovfilteret i morgen, samt ta et vannbytte til. Det kan vel uansett ikke bli værre?
Enig med Geir. Begynn på nytt fra grunnen av.
Fryktelig trist hjemkomst fra ferie, min store skrekk nå like før avreise. Er også enig i nystart - på en måte. Du kan jo umulig være nødt til å starte helt på null, kan ikke forstå hvorfor bakteriekulturen skulle dø av for mye mat? At den ikke har klart å holde unna ekstrembelastningen forstår jeg. Storrengjøring for å få vekk lukten, og kanskje en uke eller tre med Salmi-mating mens nye planter etablerer seg før innsetting av ny fisk tror jeg ville vært min løsning. Håper jeg slipper...

Ta det med ro Linda og Ove, det går sikkert bra Jeg har reist fra karene mine før, og det har gått helt fint. Hvis jeg bare er borte en helg, får de ikke mat, men hvis jeg er borte 1 uke eller mer, kommer svigerfar og mater dem annenhver/tredjehver dag.
Denne gangen var det nok en rekke uheldige hendelser (har ikke helt klart å finne årsaken) som gjorde at det gikk som det gikk.

Nå er lukten fra karet nesten helt borte, og før vannbyttet var ammonium/ammoniakk nede i 1,5 mg/l, så det går riktig vei.

På den lyse siden har jeg nå en ypperlig anledning til å lage nytt design i karet, og "befiske" det med ny fisk. Så tenkte å ta et dypdykk ned i fiskebasen og aquascape-sidene, og få litt inspirasjon Men jeg har forelsket meg i discus - så det blir vel det igjen... God ferie!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap