Det du behøver er å tilføre noe som holder kh på over 2-3. Lav kh gjør ph ustabil slik at den lett faller når det er noe som surgjør vannet i karet slik som for eksempel røtter gjør.
Siden ph og kh følger hverandre så vil en så høy kh som 4-5 føre til ph på over 7 ifølge min erfaring. Jeg prøvde å holde kh på rundt 2-3 og hadde da ph litt under 7. Du kan prøve deg litt frem i bøtter angående dosering og slikt for når du først skal endre ph i akvariet så må det tas veldig forsiktig, helst ikke mer enn en halv grad i døgnet. Ved spesielt ømtåelige arter enda mindre. Nå tåler heldigvis fiskene lettere en ph økning enn et ph fall, men det er uansett en god regel å følge nøye med ved endringer i ph.
Jeg fant ut riktig dosering og tilførte det i bøttene før hvert vannskift slik at verdien ikke fikk noen store svingninger. Om røttene er veldig ferske så ta noen kontrollmålinger mellom vannskiftene også slik at du kan øke ph/kh om verdiene synker for raskt. Jeg lærte meg det på den harde måten. Mistet en god del otto i to slike ph-fall. De er spesielt ømtåelige for ph svingninger antar jeg for resten av fiskene oppførte seg helt normalt.
For å endre kh/ph finnes det flere spesielle akvarietilsetninger å få kjøpt, men det enkleste og billigste er faktisk vanlig bakenatron. Du får kjøpt slikt på dagligvarebutikken, men skal du bruke en del så kan det lønne seg å kjøpe natron i større mengde hos en av akvariebutikkene på nett. Husker dessverre ikke hvor jeg fikk tak i mitt, men du får lete litt rundt om du er interessert.
Kalksteiner vil først og fremst påvirke gh, men også øke ph/kh i en viss grad. Problemet er at det er vanskelig å forutse hvor verdiene havner hen. Om du ikke ønsker å tilføre natron eller lignende ville jeg heller foreslått å fjerne røttene fremfor å putte i kalkstein.