Hvordan øke ph (og kh) når røtter i akvariet holder den lav?

Phen kom plutselig ned på rett over 5 for en stund siden og kh er 0-1. Vannet rett fra springen har en ph på 7-8.

Regner derfor med at det er rota/røttene i karet som holder phen lav. Hvordan kan jeg øke ph til 6 og kh til 4-5? Vil det hjelpe med kalksteiner for eksempel? Hvor kan man få kjøpt det i så fall?

Har søkt og søkt på forumet, men finner ikke noen svar på akkurat dette. Regner med at det ikke vil fungere å kun tilsette noe i vannet for phen?

Har 290 liter, forresten.
Det du behøver er å tilføre noe som holder kh på over 2-3. Lav kh gjør ph ustabil slik at den lett faller når det er noe som surgjør vannet i karet slik som for eksempel røtter gjør.

Siden ph og kh følger hverandre så vil en så høy kh som 4-5 føre til ph på over 7 ifølge min erfaring. Jeg prøvde å holde kh på rundt 2-3 og hadde da ph litt under 7. Du kan prøve deg litt frem i bøtter angående dosering og slikt for når du først skal endre ph i akvariet så må det tas veldig forsiktig, helst ikke mer enn en halv grad i døgnet. Ved spesielt ømtåelige arter enda mindre. Nå tåler heldigvis fiskene lettere en ph økning enn et ph fall, men det er uansett en god regel å følge nøye med ved endringer i ph.

Jeg fant ut riktig dosering og tilførte det i bøttene før hvert vannskift slik at verdien ikke fikk noen store svingninger. Om røttene er veldig ferske så ta noen kontrollmålinger mellom vannskiftene også slik at du kan øke ph/kh om verdiene synker for raskt. Jeg lærte meg det på den harde måten. Mistet en god del otto i to slike ph-fall. De er spesielt ømtåelige for ph svingninger antar jeg for resten av fiskene oppførte seg helt normalt.

For å endre kh/ph finnes det flere spesielle akvarietilsetninger å få kjøpt, men det enkleste og billigste er faktisk vanlig bakenatron. Du får kjøpt slikt på dagligvarebutikken, men skal du bruke en del så kan det lønne seg å kjøpe natron i større mengde hos en av akvariebutikkene på nett. Husker dessverre ikke hvor jeg fikk tak i mitt, men du får lete litt rundt om du er interessert.

Kalksteiner vil først og fremst påvirke gh, men også øke ph/kh i en viss grad. Problemet er at det er vanskelig å forutse hvor verdiene havner hen. Om du ikke ønsker å tilføre natron eller lignende ville jeg heller foreslått å fjerne røttene fremfor å putte i kalkstein.
Takk for utfyllende svar!

Har hatt et ph/kh+pulver fra Noraq stående som jeg tok i bruk før helga. Økte phen over noen dager til litt over 6, og der holder den seg foreløpig. Håper det fortsetter slik.

Var overbevist om at det ikke ville fungere på grunn av tidligere erfaringer, men det ser jo bra ut hittil.

Det rare er at kh'en ikke er blitt noe høyere? Den er fortsatt på 1.
Så bra at du fant en løsning Siden kh er litt lav så hold litt øye med fiskene og/eller mål verdiene innimellom, men det vil helst gå bra. Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap