3 gh er ikke det lite?

Målte springvannet mitt, dobbel vannmengde i glasset.
svaret ble rundt 3 GH.

Er ikke dette veldig lavt??? Bør jeg gjøre noe med dette, begrenser dette veldig for hvilke fisker jeg kan ha i akvariet mitt?
Her i landet er GH i springen ofte mellom 0 og 1.

Det er ofte bedre med for bløtt vann enn for hardt. Den største ulempen med veldig bløtt vann, er at pH kan bli ustabil. Men det måler du jo lett.

Og det er uansett enkelt å gjøre vannet hardere, det er bare å ha litt kalk i det.
Mange av de vanlige artene som holdes i akvarier liker lav gh. Gh har heller ingen innvirkning på ph-ens stabilitet (det er kh som stabiliserer ph) så egentlig er det ikke noe problem i det hele tatt om du ikke holder arter som krever hardt vann som for eksempel enkelte levendefødere eller malawiciklider.

Kalk øker gh, men har også påvirkning på kh/ph så man skal ikke uten videre tilsette kalk for å øke gh om ph/kh i utgangspunktet er der man vil ha den. Jeg anbefaler heller Gh/Th + til å heve gh, om man trenger det. Den påvirker ikke ph/kh i det hele tatt.

Det ligger en artikkel om vannverdier her som forklarer litt om de forskjellige begrepene.
Tilfeldig bekjentskap
© mona opland
Reklame for plussmedlemskap