Trerøtter, alder og ph-verdier.

Jeg lurer på om det er noen som vet noe om dette:

Vil ei trerot som har ligget i vann i 5 år ha vesentlig påvirkningskraft på vannverdiene? Eller er den blitt såpass utvannet, at dette har mindre å si?

I Malawi-akvarier er trerøtter ofte frarådet, da de kan senke pH-verdien. Dersom min antakelse stemmer, så skulle mange av de vannløselige stoffene som påvirker vannverdiene allerede vært avgitt fra rota, slik at det vil innebære mindre problemer å bruke ei "innkjørt" rot i et Malawi-oppsett.

Det stiller seg annerledes med ei nyinnkjøpt rot, det er jeg klar over. Og det vises jo også i form av fargen på vannet. Når rota har ligget lenge i vann, så er mitt inntrykk at den har liten evne til å misfarge vannet, og at den også har mindre evne til å senke pH-verdien. Men jeg tar kanskje feil...
Jeg ville tro det gikk fint, men det kommer ann på rota, neon røtter er ekstremt sure. Men ta en pH-test på bøttevannet etter en uke?
I trerøtter fra tropiske skoger, som f.eks mahogny og teak, er innholdet av garvesyre ganske høyt når treverket er nytt og nettopp puttet under vann. Dette lekker ut i vannet gradvis, og i starten ganske mye. Man opplever derfor gjerne at trerøtter kan påvirke ph i blant når de er nye, men at det er noe som gir seg etter en tid. Innholdet av garvesyre varierer fra tre til tre og fra treslag til treslag, og man vet jo aldri hvilket treslag det er man sitter med etter et kjøp.

Men, når garvesyren har gjort jobben sin, blir det en lengre periode der vannets ph ikke påvirkes i særlig grad av trerota. Den har lekket fra seg det verste, men har fremdeles nok igjen til at det virker konserverende på trerota slik at den ennå ikke har begynt å råtne for alvor.

Det er når all garvesyre er ute av trerota og vannets påvirkning har pågått over så lang tid at trerota endelig begynner å råtne, at en ny prosess begynner. Den prosessen som pågår nå biologisk materiale under vann er i forråtnelse, vil ha en ph-senkende virkning på vannet. Dermed kan en ganske gammel trerot igjen begynne å senke ph som da den var ny.

Prosessen som senker ph når det råtner ting, ser man typisk virkningen av når et akvarium har vært oppe og gå i lang tid, f.eks. minst to til tre år, og det blir stadig vanskeligere å holde ph oppe. Man opplever gjerne ph-styrt. Dette er fordi det har akkumulert seg masse biologisk materiale på bunnen og ellers, som fiskeavføring, røtter, visne planteblad osv. Når dette ligger og råtner, vil det virke ph senkende.

Jeg vil derfor mene at en fem år gammel trerot også kan virke ph-senkende da den er begynt å gå i forråtnelse, om enn ikke i like stor grad som da den var ny.
Man kan prøve å kompensere for denne virkningen ved å øke andelen kh-økende tilsetninger? Finner man balansen og den nødvendige mengden, kan man fint ha røtter i et malawi-kar.
På filmer på tv har jeg sett innslag fra Malawi faktisk, og som den akvarist jeg er i hjertet, sugde blikket mitt tak i synet på innsjøens bredder; veltede trær som lå ned i vannet, og drivved som hadde samlet seg langs innsjøens kanter!
Så det ER røtter i Malawisjøen, og jeg vil tro at det finnes mange fisk som bruker dem som sitt tilholdssted
Vannkjemi er gøy!
And there´s no such thing as a free lunch....

Joda, Siande, jeg burde nok testet dette før jeg puttet rota i Malawiakvariet. Det er i alle fall metoden å sjekke ting på forhånd.

Og takk for tips Mona, det ante meg at virkeligheten var litt mer komplisert enn jeg tenkte i første omgang. Med tilstrekkelig med stein og korallsand så tror jeg nok det går greit. Med utskiftning av 1/4 av vannet pr uke, så tror jeg de verste pH fallene kan unngås i 430 liters akvariet.

Og takk for gode svar

Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap